Gå til innhold

Raskere nett-pc fra MSI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her virker det som om HW-gutta har kopiert litt vel mye fra pressemeldingen. "Skal viske ut skillet i ytelse mellom nett-pc og vanlig bærbar." - hva er det med denne maskinen som er bedre enn de fleste andre netbookene ute på markedet? Er ikke i nærheten av å viske ut noe som helst skille. Ikke engang i forhold til en tre år gammel budsjettmaskin.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Jeg sliter også med å skjønne hvilket skille denne visker ut. Tror ikke jeg bytter ut min HP Mini 5101 med det første nei. Den har jeg hatt godt over ett år, og synes det er rart at oppløsning på 1366x768 som den har ikke er blitt minstestandard ennå.

Lenke til kommentar

Jeg tror dere fremdeles misforstår bruksområdet til netbooks. Det er ingen kompakt superpc som dere kan ha på innerlomma. Dette er en liten pc som kun er der for enkel nettsurfing, msn, skype, irc? enkel tekstredigering. kanskje litt musikk på si og muligens en film mens du tar flyet. Folk på generell basis forventer alt for mye av en pc som egentlig ikke er ment for å vise muskler.

Lenke til kommentar

- 1024x600 burde vært 1280x800

- 1 GB er for lite i utgangspunktet. Man når maksgrensa på 2 GB straks man gjør den nødvendige oppgraderinga. I praksis betyr det ingen fremtidige utvidelsesmuligheter for minnet (fra 2 GB).

- GMA 3150 grafikk burde vært Nvidia ION 2 eller integrert Radeon HD 4200 eller bedre.

- Treg prosessor. (MSI skal ha kudos for å prøve å gjøre litt med det i form av TDE (Turbo Drive Engine) overklokking, men det hjelper dessverre lite når prosessoren er såpass treg i utgangspunktet)

- Ingen HDMI-port

 

= Omtrent like dårlig som resten av Atom-maskinene. Det eneste slike maskiner kan slå i bordet med er prisen.

Lenke til kommentar

Jeg tror dere fremdeles misforstår bruksområdet til netbooks. Det er ingen kompakt superpc som dere kan ha på innerlomma. Dette er en liten pc som kun er der for enkel nettsurfing, msn, skype, irc? enkel tekstredigering. kanskje litt musikk på si og muligens en film mens du tar flyet. Folk på generell basis forventer alt for mye av en pc som egentlig ikke er ment for å vise muskler.

 

I dette tilfelle snakket man om å viske ut skillet mellom netbook og laptop, og da er det lov å være irritert når det viser seg å være en helt vanlig netbook med de begrensninger en netbook har

Lenke til kommentar

Utviklingen går alt for langsomt. Jeg gidder ikke å erstatte min 3,5 år gamle LG T1 Express med Core duo 1,8ghz og 14" 1440*900 skjerm på 1,9kg før det kommer noe vesentlig bedre enn dette. Etter at jeg installerte Ubuntu på den har den fått nytt liv og funker for meg i minst ett år til. Og batteriet holder fremdeles i minst 3-4 timer med alt på full guffe.

 

Jeg vil ha minimum 32nm dual core culv-prosessor med hyperthreading, minst 6-7-8 timers batteritid, 1280*800 res, 11"-12" skjerm og lav vekt - gjerne 1-1,3kg.

 

Helt enig med Vesleengen, dette er fail, boring, etc. Det eneste skillet denne netbook-en visker ut er skillet til andre netbooker. Det er ikke noe skille. De er for like, for spesifikasjonen forbedrer seg ulidelig langsomt. Intel er en formidabel bremsekloss her.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Skjønner godt at Intel bremser utviklingen her, men når man skriver at man skal viske ut skillet mellom notebook og vanlig laptop bør man kunne forvente mer enn hva samtlige andre netbooks kan skilte med. Det finnes faktisk flere netbooks som er vesentlig bedre enn denne. Skal den kunne havne i toppsjiktet blant netbooks, før den i det hele tatt kan snakke om å konkurrere med en budsjettlaptop, må den etter min mening ha minst: 2 GB minne, dedikert grafikk (ION2/Radeon 4200) og 1280x800 på skjermen. Ville også ha sagt at den i det minste burde hatt en eller annen form for Intel SU-xxxx prosessor, men da føler jeg at vi igjen er over på segmentet ultraportable laptops.

 

Nei, denne skiller seg ikke ut på noen som helst måte. Føler meg provosert over slike påstander enten det er hentet fra pressemeldingen eller komponert av journalisten selv. Det eneste den skiller seg ut med er en noe lavere pris enn gjennomsnitts netbooken - that's it.

Lenke til kommentar

Det, Corporal Clegg, påpeker er nok en viktig faktor. Produsentene forsøker å kutte kostnader, og velger derfor Windows Starter. De er derfor bundet av reglene satt i lisensen. Når det er sagt så har får man kraftigere ultraportable med Windows Home Premium, som ikke setter begrensninger på produsentene. Disse maskinene starter på 3500 kr, men de fleste er å finne mellom 4000-5000 kr. Eksempler på dette er Acer Aspire One D752 (3499 kr) og Acer Aspire 1810TZ (4499 kr). Her får du kraftigere prosessor, mer minne, høyere oppløsning, større disk og bedre OS. Du får fortsatt sjeldent bedre grafikk, og du må være villig å gå fra 10 tommer til 11 tommer. Det er allikevel illustrerende at rent spesifikasjonsmessig får man langt mer for pengene, da de fleste netbooks ligger på mellom 2300-3000 kroner i pris. Klarer man å putte inn alt dette i én 11 tommer, så tror jeg nok de også kunne ha klart det på en 10 tommer. Utfordringen ligger nok mer i kjøleløsning og batteri, og prisen ville ha steget med rundt 1000 kr.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...