Gå til innhold

Lengre levetid, bedre stabilitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Maldavo, ja, det er snakk om grovt 3x flere skrivesykler. Husk at skrivesyklene minnet er oppgitt til sier hvor lenge det vil overholde bit error rate som oppgies, og ikke at det vil slutte å fungere eller skrive. Man kan skrive til flash mange ganger fler sykluser enn det er ratet for om ikke SSD kontrolleren har en sperre i firmware, men man vil da etter hvert få mye høyere error rate.

 

Dødsannonsen på HDD er fortsatt et stykke unna. Det har å gjøre med data aktivitetsgrad (ofte referert til som hot/cold files) og behov for små blokk tilfeldig les/skriv tilgang pluss kost pr GB. Så lenge det finnes store datafiler (media f.eks) som ikke har høy aktivitetsgrad og HDD har lavere realkost enn SSD vil de ha et marked. (uaksellerert) HDD vil etter hvert bli presset ut av områder hvor ytelse teller, og bli henvist til "bulk storage".

 

I en overgangsperiode (eller til nye teknologier kommer og forandrer bildet) vil ASAP være en realistisk løsning i en del systemer. ASAP = Auto-tuning SSD Accelerated Pools of storage. I dag finner man dette i noen rack-mount løsninger, på noen RAID kort (Adaptec og LSI), og i noen filsystemer. En annen mulighet er å plassere mer logikk i lagringshiarkiet, enten i HBA som er integrert på hovedkort, eller at selve lagringsenhetene inneholder flere nivåer (RAM, flash, magnetisk disk). Det mest effektive er nok å få implementert et mer moderne og intelligent filsystem, men der vil nok microsoft være en brems (jeg håper jeg tar feil).

 

 

Til artikkelforfatter, kommende 25nm 80GB SSD fra Intel er sagt å bli x25-V G2 80GB, og vil være en halvert M tilsvarende slik det er idag.

 

Jeg håper Intel får implementert ONFI 2.2 og SATA 6Gbps skikkelig, så vi får høy sekvensiell les (IOPS fra Intels SSDer er i mange tilfeller "god nokk").

 

Jeg er også interresert i å se hvordan det vil gå med OCZs HSDL, 20Gbit kabel-link åpner for spennende muligheter.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
eMLC-minnet har en lengre levetid ganske enkelt fordi de tåler flere skrivesykluser, en av baksidene ved MLC-minne.

 

Jeg vet ikke om det er over eller undersiden av en MLC flash brikke som antas å være baksiden. Uansett burde artikkelforfatter benyttet ordet "ulemper" i frasen vist over, bakside er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Så det er snakk om 3x levetid på disse brikkene i forhold til eldre generasjon?

Om det er såpass begynner ting å bli virkelig spennende nå, på tide å sette inn dødsannonsen på hdd?

 

Som andre har vært inne på, det er ikke levetiden til SSD som hindrer noe dødsstøt, det er det har det koster 50 ganger mer per gigabyte.

 

AtW

Lenke til kommentar
Uansett burde artikkelforfatter benyttet ordet "ulemper" i frasen vist over, bakside er noe helt annet.
Burde ikke rettskriving taes på PM med artikkelforfatter?

Forresten, når skal HW begynne å rettlese artikler før de blir postet? Eller gjøre en innsats for å skrive oversettelser med egne ord i steden for google translate?

Dette er ment som konstruktiv kritikk, det skal ikke så mye jobb til for å gi et mye bedre inntrykk.

 

EDIT: Forresten, det har vært kjent at Intel vil lage SSDer med 25nm i lang tid, om de derimot starter masseproduksjon av 25nm NAND for SSDer denne uken er det en nyhet.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Til artikkelforfatter, kommende 25nm 80GB SSD fra Intel er sagt å bli x25-V G2 80GB, og vil være en halvert M tilsvarende slik det er idag.

 

I følge xbitlabs:

Quite interestingly, but Intel decided not to introduce value X25-V 80GB SSDs either in Q4 2010 or Q1 2011 and instead of it the firm plans to release X25-V 40GB drive with 25nm MLC NAND.

http://www.xbitlabs.com/news/storage/display/20100615213913_Intel_to_Use_Enterprise_MLC_in_Next_Gen_Enterprise_Solid_State_Drives.html

Lenke til kommentar
multi-lag-celler

En bedre oversettelse er flernivåceller i ett ord. Med level menes ikke noe fysisk lagvis, men ulike spenningsnivåer. SLC har kun to ulike spenningsnivåer per celle og lagrer dermed kun 1 bit per celle. MLC kan ha f.eks 4 spenningsnivåer per celle og dermed lagre 2 bit per celle. På den måten får man doblet lagringskapasiteten uten å doble antall fysiske lagringsceller. Det gir halv pris per GB sammenlignet med SLC og er dermed årsaken til at MLC er billigere enn SLC. En ulempe med flere spenningsnivå er at det skal mindre avvik i spenningene enn for SLC før spenningen kommer ut av definerte spenningsområder for de ulike verdiene. At hver celle tåler mindre avvik kombinert med at avvikene øker etter hvert som cellene overskrives betyr at MLC har kortere levetid.

 

MLC finnes i flere varianter med alt fra 2 til 4 bit per celle så vidt jeg vet. Mulig Intels e-triks (eMLC) betyr at det er ganske få bit per celle og kanskje en reklaibreringsrutine som gjør at vandrende spenning blir registrert og kompensert for f.eks blokkvis.

 

Tiltman: Bakdel har for få år siden blitt godtatt av språkrådet i betydningen ulempe. Så vi kan dessverre ikke si noe på det lengre, enn så mye vi måtte mislike det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Burde ikke rettskriving taes på PM med artikkelforfatter?

Sikkert, når det blir litt færre samt mindre grove feil i publikasjonene er PM en god ting. Slik som standarden er nå fortjener de "gapestokken".

Forresten, når skal HW begynne å rettlese artikler før de blir postet?

Ja, nettopp.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Burde ikke rettskriving taes på PM med artikkelforfatter?

Sikkert, når det blir litt færre samt mindre grove feil i publikasjonene er PM en god ting. Slik som standarden er nå fortjener de "gapestokken".

 

Dette er isåfall en merkelig ting å peke på, bakside er vel såvidt jeg vet lovlig å bruke i betydningen den er brukt i artikkelen, det er jo tilogmed et kjent ordtaks om bruker det slik (medaljens bakside)

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Dette er isåfall en merkelig ting å peke på, bakside er vel såvidt jeg vet lovlig å bruke i betydningen den er brukt i artikkelen, det er jo tilogmed et kjent ordtaks om bruker det slik (medaljens bakside)

Uten å gå i detalj (og ytterligere OT); "medaljens bakside" beskriver skjulte ulemper og henspeiler på at ingen ser baksiden på en medalje.

Lenke til kommentar

Mandela, takk for link, jeg hadde ikke fått med meg den nyheten.

 

ATW, kommentaren min gjaldt å foreslå rettskriving i kommentarene. Å bruke uttrykket bakside er IMO holdbart i denne sammenhengen.

 

Jeg er også enig med Simen at multi-lag-celle blir både knotete og gir et feil bilde. Forkortelsen bør IMO forklares fra den engelske versjonen MLC = Multi-Level Cell, og denne artikkelen er den eneste jeg har kommet over der man har forsøkt en norsk oversettelse for å passe forkortelsen.

Lenke til kommentar

Som andre har vært inne på, det er ikke levetiden til SSD som hindrer noe dødsstøt, det er det har det koster 50 ganger mer per gigabyte.

 

AtW

 

Prisen er nå på vei ned takket være ytterligere krymping i fabrikasjonsprossesen, og som du sikkert la merke til ,var dødsannonsen formet som et spørsmål og var ment som at det nå ikke kan være lenge til både pris og kapasitet blir riktig for at dette skal skje.

 

Edit : Og ja, klonete formulering av meg.

 

Må nesten takke Gullars for et meget informativt innlegg :)

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Som andre har vært inne på, det er ikke levetiden til SSD som hindrer noe dødsstøt, det er det har det koster 50 ganger mer per gigabyte.

 

AtW

 

Prisen er nå på vei ned takket være ytterligere krymping i fabrikasjonsprossesen, og som du sikkert la merke til ,var dødsannonsen formet som et spørsmål og var ment som at det nå ikke kan være lenge til både pris og kapasitet blir riktig for at dette skal skje.

 

Edit : Og ja, klonete formulering av meg.

 

Må nesten takke Gullars for et meget informativt innlegg :)

 

Og svaret på spørsmålet er nei, fordi det koster vanvittig mye mer per gigabyte. Hvor mye raskere ahr SSDer blitt billigere enn harddisker per GB de siste la oss si 2 årene? Det ser ut til at det kommer til å ta lang tid før prisen per GB er nede på samme nivå som vanlige harddisker. Ihvertfall noen år.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Og svaret på spørsmålet er nei, fordi det koster vanvittig mye mer per gigabyte. Hvor mye raskere ahr SSDer blitt billigere enn harddisker per GB de siste la oss si 2 årene? Det ser ut til at det kommer til å ta lang tid før prisen per GB er nede på samme nivå som vanlige harddisker. Ihvertfall noen år.

 

AtW

 

Tja, kanskje en liten prishistorikk sier mer en tusen ord?

 

http://prisguide.har...9/prishistorikk

 

(Prisen er på vei ned, men det tar nok lang tid før vi får samme pris pr gb som standard plate disk )

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Og svaret på spørsmålet er nei, fordi det koster vanvittig mye mer per gigabyte. Hvor mye raskere ahr SSDer blitt billigere enn harddisker per GB de siste la oss si 2 årene? Det ser ut til at det kommer til å ta lang tid før prisen per GB er nede på samme nivå som vanlige harddisker. Ihvertfall noen år.

 

AtW

 

Tja, kanskje en liten prishistorikk sier mer en tusen ord?

 

http://prisguide.har...9/prishistorikk

 

(Prisen er på vei ned, men det tar nok lang tid før vi får samme pris pr gb som standard plate disk )

 

Ser ikke ut som en særlig representativ prishitorikk, når denne lå på 5000 kroner kjøpte jeg en ssd på 80 GB til ca 2000. (av god kvalitet), vankelig å trekke noen god trend ut av akkurat det produktet der.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sant.

Hadde vært fint om man har kunnet valgt langt flere produkter og sett en sammenligning av disse på prishistorikken, på denne måten har man fått muligheten til å sett generelle trender i markedet.

Inntrykket er dog at prisene på SSD har så og si halvert seg på 10 - 40Gb segmentet, om ikke mer og at prisene er kraftig på vei ned på diskene med lav kapasitet.

 

Men som flere har påpekt her (og som jeg forsåvidt er enig med) så er nok en dødsannonse som jeg nevnte tidligere langt unna per dags dato.

 

Personlig ser jeg for meg at mannen i gata kommer til å gå til innkjøp av Hybrid disker som kombinerer det beste av 2 verdener : Høy ytelse på de viktige filene (Os, ofte kjørte programmer etc) og Standard Lagringsplater (hd) for lagringsbehovene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...