Gå til innhold

Nok en student på utkikk etter surround/stereo


Anbefalte innlegg

Som emnetittelen tilsier er jeg altså student. Skal starte ved NTNU til høsten, og er på utkikk etter helst surroundanlegg (5.1), men tar gjerne i mot stereo (2.1) forslag også. Skal i tillegg til dette ha en receiver. Har ikke fått romstørrelsen enda, men regner med at rommet blir omtrent 12-16 kvadratmeter.

 

Kan ikke skryte på meg at jeg er ekstremt erfaren eller en hifi-ekspert, men når jeg først skal kjøpe vil jeg gjerne ha noe med kvalitet. Vil tenke meg at det beste hadde vært satelitthøytalere? Budsjettet mitt er ikke 100% fastsatt pga at jeg ikke vet hvilken pris dette ligger rundt, men kanskje maks 10000kr for alt? :hmm:

 

Anlegget skal brukes en del til film (hovedsakelig blu-ray), TV og PS3-spilling, men så klart til musikk også (receiveren skal mest sannsynlig kobles til sub, høytalere, PS3, TV og laptop).

 

Har prøvd å sett litt rundt, men de fleste innleggene jeg finner er veldig gamle. Ser for eksempel at mange anbefaler Onkyo-receivere. Har også sett litt på Bose, men vet at disse får veldig ulik omtale, er vel ikke så mange hifi-eksperter som vil anbefale dem. :p

 

Edit: Kan også nevnes at jeg akkurat nå har Logitech Z-5500 som brukes til TVen med optisk kabel.

 

På forhånd takk :thumbup:

Espen Andreassen

Endret av Espen3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste faktisk i en post der du anbefalte det samme oppsettet, men problemet mitt her er nok plass. I tillegg blir nok 7.1 i meste laget :p Er veldig usikker på om jeg får plass til noe annet enn satelitthøytalere (på størrelse med Z-5500 høytalerne, og kanskje litt større).

 

Kan dog bare gi forslag på slike gulvhøytalere også, men det jeg hovedsakelig var på utkikk etter var mindre høytalere med god lyd. ;)

Endret av Espen3
Lenke til kommentar

ja de tar en del plass selv bruker jeg kun 2 front høytalere og for å si det årlig så var det perfekt. bassen slå i magen og det var akkurat det jeg ivll ha så jeg kommer nok aldri til å bygge det ut til 7.1

når jeg var ute etter anlegg så ville jeg ha 2 store golvhøytalere og ejg så designet 10meter unna og valgte de uten å vite en dønn shit om de :p

men snakket seff med folk og fikk vite ting om de.

 

men uansett så forstår jeg godt det med plass mangel og slike ting.

De er 110cm høye så ganske store med andre ord.

 

Jeg kan bare gi råd angående 2/2.1 sett da jeg kun har forsket på det selv.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest mye rundt om kring begynner jeg å gå litt bort fra tanken på Bose. Drev først å så på disse:

 

http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/hjemmekino/BOSEAM6BL/bose-acoustimass-6

http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/hjemmekino/BOSECINEMII/bose-cinemate

http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/hjemmekino/BOSECINEMGS/bose-cinemate-gs

 

Størrelsesmessig hadde nok 4 høytalere på størrelse med vanlige bakhøytalere kanskje vært ideelt? Også en center og sub?

Kanskje noe som dette med tanke på størrelse?:

 

http://www.dustinhome.no/pd_5010447558.aspx

 

Eventuelt kjøpe høytalere, sub og center separat, men er vel enklere å kjøpe surroundset.

 

Vet at surround.no selger en del. Hvordan er for eksempel Dynavoice høytalerne og XTZ-sub (hørt mye bra om disse subene)?

 

Når det kommer til receiver har jeg sett litt på denne, men her har jeg null peiling:

 

http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/loskomponent/receiver-forsterker/TXSR607B/onkyo-tx-sr607-receiver

 

Hva støtter egentlig denne receiveren? Ville det kanskje være lurt å invistere i noe nyere?

 

Bare å komme med mange forslag så jeg har mer å overveie! :w00t:

 

På forhånd takk

Espen Andreassen :)

Endret av Espen3
Lenke til kommentar

Siden du er student får du noen knall-priser på HiFi hos Dustinhome.

 

Jamo S606 HCS3 (5.0-pakke) ~ 3900 - http://www.dustinhome.no/pd_5010131554.aspx?

JBL ES 250P (12" sub) ~ 2900 - http://www.dustinhome.no/pd_5010383922.aspx?

Onkyo 607 (surround-forsterker) ~ 2700 - http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/loskomponent/receiver-forsterker/TXSR607B/onkyo-tx-sr607-receiver

Frakt DustinHome ~ 500 (du slipper frakt for forsterkeren dersom du henter den i en elkjøp-butikk).

Til sammen blir dette ganske nøyaktig 10 000.

 

Jamo-pakken ble nylig testet av bladet hjemmekino. Kan sitere fra deres test:

"Jamo spiller både musikk og film så vi knapt er i stand til å tro det i denne prisklassen. Vi lar oss imponere av høyt engasjement og høy underholdningsfaktor. Det finnes heller ikke en eneste komplett pakkeløsning i universet som kan matche dette!" - Hjemmekino 04/2010

Frontene er også ganske smale for å være gulvhøyttalere, siden det 8" basselementet er montert på siden. Også ser de bra ut også.

 

Sub-en har også blitt testet av hjemmekino tidligere, og fikk veldig god kritikk den også. Men Jamo-pakken har god bass, så du skal fint kunne klare deg uten sub. Det må du nesten se litt an. Det går jo an å prøve uten, også heller oppgradere dersom du føler behov for det.

 

Jeg tror ikke at du vil finne noe annet som vil spille like bra som dette for under 10 000. For å sette det litt i perspektiv så ville de samme høyttalerne kostet 12 500 inkl frakt på soundgarden (med forsterkeren så ville det blitt 15 200). Og selv for 15 000 så hadde det vært mye lyd for pengene!

Lenke til kommentar

hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke lagt så mye peng i "små" høytalere da du er student og ikke har ordentlig med plass. ville heller da kjøpt et greit et til en mye lavere pris også når studie er ferdig og du får større leilighet så investere ordentlig i golvhøytalere og resten av pakka ;)

Lenke til kommentar

Som jeg sa vet jeg ikke enda, men regner med at rommet dette skal plasseres i ikke blir større enn la oss si rundt 16 kvadratmeter. Z-5500 har vel en 10-tommers element på bassen, så kan jo gå for 4 satelitthøytalere + center + receiver + noe lignende bass (kanskje XTZ 12-tommer?), men vet ikke hva som er bra osv osv :whistle:

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å høre litt på avforum.no, der vil du få forslag fra folk som faktiskt kan litt :)

 

Hvis jeg selv hadde et budsjett på 10000 og lite plass til gulvhøyttalere så hadde jeg nok satset på Dali lektor 2, Klipsch b3 eller eventuelt Klipsch rb51/rb61. Disse "små" stativhøyttalerne kombinerer du med en 10" subben fra Xtz og en feks Onkyo 607.

 

Selv hadde jeg nok valgt rb61 sammen med xtz sub og en stereoforsterker. Klipsch og dali er lettdrevne så det fungerer nok greit med en surroundforsterker også, hvis du vil ha muligheten for 5.1 senere. Velger du Klipsch så pass på å velge riktig forsterker. De bør settes sammen med en forsterker som er litt tilbakelent i diskanten. Bare å si ifra hvis du vil ha forslag på dette, Onkyo og Marantz er gode kandidater blandt surround recieverne, men blir glatt slått av flere stereoforsterkere til samme pris.

 

Edit: Klipsch rb61 trenger på ingen måte noen sub til musikk, men til film så kan det nok anbefales. Du kommer til å bli overrasket over hva som kommer ut av så små høyttalere.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Er hovedsakelig film det skal brukes. Er i hvert fall der jeg vil ha best lyd og "følelse". Musikk tar jeg egentlig som det kommer. Jeg vil tro at det uansett ikke blir så mye værre enn musikk på mitt Z-5500? :p Har også en post på AVforum, men der er de fleste forslagene bare gulvhøytalere :ermm:

Lenke til kommentar

Klipsch spiller veldig engasjert og dynamisk, titter du innom profilene på avforum så kan du se at veldig mange kjører Klipsch i hjemmekinoer. De kjører riktinok ofte gulvhøyttalere, men jeg kan love deg at rb51/61 sammen med en 10" Xtz sub spiller både bra og med masse trøkk. Du kan lett spille naboen ut av senga.

 

Dette kan du forsåvidt med rimeligere høyttalere også, men blandt annet rb serien til klipch og lektor serien til Dali spiller veldig detaljert og pent også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...