Gå til innhold

Openoffice.org-bruken øker i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er definitivt positivt! Regner med at aktiv bruk av OOo i skolene også drar tallene opp. Er dog frustrert over at mange kommuner lar elevene bruke OOo, mens lærerne bruker MS Office. Det gir et bilde av at "Jaja, OOo er greit for unger, men voksne folk må bruke MS Office." Noe som er langt fra sannheten. Har tilgode å se noe bli gjort i den norske skolen som ikke kunne vært gjort med OOo. Nå har det i tillegg kommet gratis kursbøker for OOo på norsk, så det burde ikke være noen grunn til å holde fast ved MS Office. Hadde vært artig å se tall på hvor mange faktiske brukere OOo har.

Lenke til kommentar

Veldig positivt! Tallene tyder på at OOo har en betydelig markedsandel på kontorpakker i Norge. Åpenhet om kildekode er bra for oss forbrukere. :)

 

I kveld skal jeg laste og oppdatere OOo på maskina til en i familien så da blir det i hvert fall +1 fra meg.

 

Hadde vært artig å se tall på hvor mange faktiske brukere OOo har.

Jepp, er det noen som vet om Statistisk Sentralbyrå har hatt et slikt spørsmål i en av sine undersøkelser i det siste?

Lenke til kommentar

Jeg som mange andre har lastet ned denne pakken - har prøvd den og funnet den langt dårligere enn Microsoft Office. Har aldri brukt Open-pakken, men står sikkert som bruker i statistikken. :tease:

Jeg og mange andre brukere av OOo har aldri lastet ned denne programvaren, og står nok ikke oppført i statistikken heller. Økning i antall nedlastinger vil nok også uansett bety økning i antall brukere, selv om mange sikkert laster ned kun for å teste.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Elg: Som alltid er du opptatt av at (som regel) programvare med åpen kildekode må ligne mest mulig på den proprietære og mest utbredte programvaren. OpenOffice er ikke et forsøk på å kopiere MS Office, de tilbyr bare krysskompatibilitet med Office. OpenOffice har gratis programdokumentasjon og dersom noen går inn for det vil de få til en overgang til OOo uten store problemer. Det er heller ingen som tvinger folk over på OOo, men stadig flere velger å bytte, eller i det minste prøve begge.

 

Arbeidet med å konvertere makroer ser jeg kan være tidkrevende, men man må jo også fornye eller endre makroer i overganger mellom ulike MS Office-versjoner også, så vi vil nok se en gradvis overføring til OOo også.

Lenke til kommentar

ja,man må ikke bruke OO , men det klages over hvor få som faktisk bruker det.

nå har jeg begrunnet noen av årsakene.

 

det er ingen klage på hvorfor OO ikke ligner på MS office bare en forklaring.

 

hvis noen har bruk måneder eller kanskje et helt år på å bygge opp et system av makroer i MS office så skal man ha en ekstrem god grunn til å gå over til OO for å bygge alt opp på nytt. er man heldig så holder det med noen justeringer .

det rer er det få som tar sjansen på , spesielt når de ikke er kyndige nok til å gjøre det.

 

 

selv irriterer jeg meg over hvor tungvindt det er sette samme flere celler på rad i regnearket når ikke hele raden skal endres

Lenke til kommentar

Hvor klages det over at det er få som bruker det? I følge statistikken vil vil det bli et sted mellom 6 og 700000 nedlastinger av OpenOffice bare i Norge i 2010. Vil tro at OpenOffice etterhvert begynner å bli like stort som MS Office på hjemmebane, mens det i bedriftssammenhenger fortsatt er MS Office som leder an.

Lenke til kommentar

selv irriterer jeg meg over hvor tungvindt det er sette samme flere celler på rad i regnearket når ikke hele raden skal endres

 

De fleste bedrifter har makro-templates som er laget sentralt, så arbeidet med å konvertere disse gjøres én gang. No big deal i den store sammenheng.

 

Når det gjelder å sette sammen flere celler på rad, uten å røre resten av raden, så velger du "format" +"merge cells"... ???

Lenke til kommentar

selv irriterer jeg meg over hvor tungvindt det er sette samme flere celler på rad i regnearket når ikke hele raden skal endres

 

De fleste bedrifter har makro-templates som er laget sentralt, så arbeidet med å konvertere disse gjøres én gang. No big deal i den store sammenheng.

 

Når det gjelder å sette sammen flere celler på rad, uten å røre resten av raden, så velger du "format" +"merge cells"... ???

 

hva heter det på den norske versjonen ?

 

 

jeg må merke 2 og 2 celler , slå dem sammen og så gjenta det for hver linje. hvis jeg ønsker å slå sammen celelr over 2 kolonner , men ikke slå sammen linjene.

 

 

nå er det ikke alle firmaene som har alt lagret sentralt . da blir det omfattende å konvertere til OO.

 

så kan det bli en utgiftspost å få noen til gjør den jobben.

 

 

det er sagt flere ganger i en annen sammenheng ( tror det hadde mest med linux å gjøre) at gratis programvare ikke nødvendigvis er gratis. dette blir selvfølgelig et balansepunkt økonomisk.

 

nå er det også svært få private som orker å gjøre denne konverteringen hvis det ikke går automatisk og uten feil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...