Gå til innhold

Guide: Systemkamera med og uten speil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg legger merke til at prisnivået har fått lite oppmerksomhet. Det er bare nevnt at prisene på denne typen kameraer har stupt etter at Leica ikke lengre er er enerådende. Dvs. Leicaene har ikke stupt, men nykommerne er mye billigere.

 

Bare siden Olympus lanserte sin EP1 har prisene mer enn halvert seg om man ser på laveste pris innen denne typen kamera. Men fortsatt tror jeg produsentene har store marginer på kameraene selv om utviklingskostnadene selvsagt trekker mye opp nå i startfasen. På noen få års sikt ser jeg for meg at resten av speilrefleks-produsentene kaster seg på bølgen og at konkurransen hardner vesentlig. Om kanskje 2-3 år er det ikke lengre nok å bare være tilstede i denne kameraklassen, men hvert produkt må utmerke seg på ulike måter. Konkurransen om pris vil hardne til og alle vil komme med billigmodeller til nesten kostpris for å kapre kunder til sitt system. Omtrent som Nikon D40 og Canon 1000D har fungert i markedet de siste årene.

 

I og med at de speilløse systemkameraene har en del lavere produksjonskostnader (ingen speil, ingen fasefokusering, ingen prisme, mindre materialbruk osv) så vil vi nok se lavere priser enn Nikon D40 og Canon 1000D har vært. Mer konkret tror jeg vi får se startpriser helt ned til like under 2000 kr for de enkleste modellene. Prisnivået oppover er jeg usikker på, men Leica vil nok forbli alene over 10000 kr/hus.

 

Som det står i artikkelen så er sjangeren kommet for å bli. Det er mye nytt og ennå mer nytt å glede seg til. Når prisene faller så blir det stadig flere som finner veien til denne typen kamera.

Lenke til kommentar

Forsidefoto er jo av en Zorki 4 wub.gif (vist med det styggeste kommunist-objektivet ever, den ufoldbare versjonen av Industar-50). Da kan man virkelig snakke om lave priser for systemkamera - det er relativt enkelt å få tak i sånne gamle Leica-aktige østblokk-kamera for et par hundrelapper + frakt.whistle.gif

Lenke til kommentar

"At søkeren blir mørk i det bildet tas er en grunn til at noen av verdens beste dokumentarfotografer i filmdagene foretrakk speilløse kameraer, men etter hvert har denne "mørketiden" blitt så kort at de fleste fotojournalister i dag benytter speilreflekskameraer."

 

Kommer ikke mørketiden på en SLR ann på lukkertiden? Har selve speilmekanismen og "mørketiden" på en SLR blitt bedre fra filmdagene?

 

På rammesøkerkameraer med såkalt parallax correction så er nærfokusen presis, men nærgrensen er ofte mindre enn på et speilrefleks ja, og ikke særlig egnet for makro nei. Jeg elsker rammesøkeren min :)

Lenke til kommentar

Tja, selvom det jo er nærmest 'kættersk' at sige, så er det vel overvældende sandsynligt at efterhånden som liveview-teknikken og displaykvalitet (evt. i søger) bliver bedre, så vil det vel på et tidpunkt blive så godt at spejlet/prismet helt vil forsvinde, som en anakronisme fra de analoge filmdage. Skal vi gætte på at det er væk om fem år?

 

(Men det kræver at display er så gode at man med sikkerhed kan se hvad i billedet der er helt skarpt, så vi skal nok NOGET højere op end vga).

Lenke til kommentar

Skylinepower:

Forsidefoto er jo av en Zorki 4 wub.gif (vist med det styggeste kommunist-objektivet ever, den ufoldbare versjonen av Industar-50). Da kan man virkelig snakke om lave priser for systemkamera - det er relativt enkelt å få tak i sånne gamle Leica-aktige østblokk-kamera for et par hundrelapper + frakt.whistle.gif

Lenke til kommentar

Tja, selvom det jo er nærmest 'kættersk' at sige, så er det vel overvældende sandsynligt at efterhånden som liveview-teknikken og displaykvalitet (evt. i søger) bliver bedre, så vil det vel på et tidpunkt blive så godt at spejlet/prismet helt vil forsvinde, som en anakronisme fra de analoge filmdage. Skal vi gætte på at det er væk om fem år?

 

(Men det kræver at display er så gode at man med sikkerhed kan se hvad i billedet der er helt skarpt, så vi skal nok NOGET højere op end vga).

5 år er noe optimistisk. Om 5 år tror jeg alle kameraene under klassen EOS 50D/Nikon D90 er erstattet av denne typen. Muligens også den klassen. 7D/D300 klassen og oppover vil nok ta nærmere 10 år, tipper jeg.

Lenke til kommentar

Tiden kamera blokkerer lys til søkeren ved å vippe opp speil er det den dag i dag "stor" forskjell på. Stor i form av merkbar forskjell.

 

Tok noen bilder sist helg med min gamle Praktica fra 70 tallet (svart-hvitt, noe langtidslagret film). Et kamera hvor historien kommer fra Carl Zeiss AG, og således hadde en optikk som var utrolig bra i forhold til prisen. Men til poenget, i granskauen så tregt speilet var. På samme lukkertid som mitt 550D virket det som om speilet hang fast.

 

 

Tja, selvom det jo er nærmest 'kættersk' at sige, så er det vel overvældende sandsynligt at efterhånden som liveview-teknikken og displaykvalitet (evt. i søger) bliver bedre, så vil det vel på et tidpunkt blive så godt at spejlet/prismet helt vil forsvinde, som en anakronisme fra de analoge filmdage. Skal vi gætte på at det er væk om fem år?

 

(Men det kræver at display er så gode at man med sikkerhed kan se hvad i billedet der er helt skarpt, så vi skal nok NOGET højere op end vga).

 

Støtter den, i alle fall for kameraer i konsumentsegmentet.

Lenke til kommentar

Fordelen med digitale søkere er at man kan vise egne zoom-vinduer (f.eks et lite vindu ved utvalge fokuspunkter) i 1:1 forstørrelse slik at man ser skarpheten veldig nøyaktig i disse punktene. En slags picture-in-picture funksjon for å ta et uttrykk fra TV-verden.

 

En søker med f.eks 10 megapixler display hjelper lite i seg selv på grunn av at søkeren er så liten at man ikke klarer å se så fine detaljer likevel. Høyere enn VGA hjelper nok, men det er snakk om deminishing returns etter hvert som oppløsningen i søkeren øker. Derfor synes jeg 1:1 utsnittsvinduer er en god løsning.

Lenke til kommentar

Fordelen med digitale søkere er at man kan vise egne zoom-vinduer (f.eks et lite vindu ved utvalge fokuspunkter) i 1:1 forstørrelse slik at man ser skarpheten veldig nøyaktig i disse punktene. En slags picture-in-picture funksjon for å ta et uttrykk fra TV-verden.

 

En søker med f.eks 10 megapixler display hjelper lite i seg selv på grunn av at søkeren er så liten at man ikke klarer å se så fine detaljer likevel. Høyere enn VGA hjelper nok, men det er snakk om deminishing returns etter hvert som oppløsningen i søkeren øker. Derfor synes jeg 1:1 utsnittsvinduer er en god løsning.

Ja, det kunne lyde som en god løsning.

 

En anden oplagt ting kunne være at avancerede kameraer med mange fokuspunkter selv kunne indikere hvad der var i fokus, og hvad der ikke var. Måske lidt analogt med at nogle kameraer i dag kan vise hvilke områder der er udbrændte. Det ville være enkelt og intuitivt at bruge.

Og det ville også virke på skærm selv i ugunstige lysforhold, og dermed gøre en søger mindre nødvendig. Det ville give øgede muligheder for at lave billeder hvor kameraet ikke kan holdes ved øjet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...