Gå til innhold

Staten bruker fortsatt disketter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hadde noen andre enn legene og nav sendt sensitiv pasient/klient info i usporet post uten at det er kryptert eller passordbeskyttet mellom hverandre ville det blitt bråk, men sålenge det er staten er jo alt bare bra :)

 

Har du kilder som viser at de faktisk gjør det?

Jeg ville antatt at de sender disse diskettene på samme måte som de sender over papirjournaler, og selv om jeg er skeptisk til mye, velger jeg å tro at de ikke er så dumme at dette sendes uten noen form for sporbarhet/beskyttelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Staten føler vel press nå for å oppgradere til CD/R eller minnepinner.

 

Hmm... Det må da gå med svinaktig mange timer til til diskett skyfling når de skal skrive til alle diskettene ? Eller sitter noen på en auto-diskett-skifte boks ?

 

Dessuten må det være en sikkerhetsrisiko i seg selv å spre denne infoen til ørtåførti ulike steder. Det kan da umilig være noen stor oppgave å lage noe proprietær kryptering som kunne laste ned disse dataene uten at de trenger å endre altfor mye på annen software struktur.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Matriseskrivere brukes for å få gjennomslag i flerlags blåpapir-blanketter. Svært mange av de ble solgt med kremgul/beige farge i utgangspunktet.

 

Det skulle ikke forundre meg om en og annen gammel lege som ikke vet hvor på-knappen er og ber sekretæren skrive ut epostene og taste inn de håndskrevne svarene, vil protestere på oppdateringer via epost.

Lenke til kommentar

Kan trøste med at en ny digital (og kryptert løsning) er underveis, og etter nyttår blir det blant annet påkrevd at alle leger (private praksiser) må overføre info til NAV via krypterte linjer. Per nå overføres de fleste oppgjør og lignende fra leger til helseøkonomiforvaltningen/NAV på CD, men ettersom det nå kreves krypterte linjer fra legene er det vel rimelig og tro at NAV snart kvitter seg med diskettene andre veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...