Gå til innhold

AMD har en Vision!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes også dette virker som et ryddig og ganske gjennomtenkt konsept. Så er det bare å håpe at selgerene begynner å benytte seg av det, og at vi kanskje får se litt mindre av utsagn som "ATI-grafikk med 1024MB dedikert minne!"

 

Systemet krever dog at AMD kommer med kontinuerlige oppdateringer på hva som rommes av de enkelte kategoriene ettersom utviklingen skrider fremover, og ikke minst at det følges opp av selgerne.

 

Burde de ikke også inkludert noen krav til systemminne? Hjelper jo ikke med oh'so kraftig CPU og GPU hvis det sitter en stusselig minnebrikke på 256MB RAM i maskinen (for å sette det veldig på spissen).

Lenke til kommentar
Burde de ikke også inkludert noen krav til systemminne? Hjelper jo ikke med oh'so kraftig CPU og GPU hvis det sitter en stusselig minnebrikke på 256MB RAM i maskinen (for å sette det veldig på spissen).

 

Det hadde jo vært flott om AMD kunne satt krav til andre ting også, som for eksempel minne og batterikapasitet. Men AMD har ikke en fot innenfor disse markedene, og har derfor liten rett til å styre produsentene. AMD Vision krever jo tross alt AMD/ATI-produkter.

Endret av ADT
Lenke til kommentar
Burde de ikke også inkludert noen krav til systemminne? Hjelper jo ikke med oh'so kraftig CPU og GPU hvis det sitter en stusselig minnebrikke på 256MB RAM i maskinen (for å sette det veldig på spissen).

 

Det hadde jo vært flott om AMD kunne satt krav til andre ting også, som for eksempel minne og batterikapasitet. Men AMD har ikke en fot innenfor disse markedene, og har derfor liten rett til å styre produsentene. AMD Vision krever jo tross alt AMD/ATI-produkter.

 

Hmm, usikker... Man kunne jo tenke seg at de hadde rett til å stille krav til andre spesifikasjoner for at produsentene/selgerne skulle ha lov til å benytte deres kategorier. I det de styrer produsentenes valg av leverandører så kan jeg se at det blir feil ja, men hvis kravet kun retter seg mot spesifikasjoner (feks mengde RAM) så ser jeg ikke helt hvordan det ikke skulle gå an juridisk. Selger/produsent stiller vel ellers fritt til om de vil benytte seg av kategoriene eller ikke. Et faremoment er jo dog at mange ikke velger å gjøre det hvis det også legges føringer for andre spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Tja.. hvordan har de tenkt at dette skal fungere over tid? En maskin flagget som "permium" fra 2009 vil neppe gi samme opplevelsen som en "permium" fra 2011?

 

Litt redd for at dette bare vil gjøre det enklere for Elkjøp & Co og kvitte seg med utgåtte modeller til folk som ikke er oppdatert.

 

Kanskje de kan gå samme vei som USB og legge på flere superlativer? Om noen år har vi kanskje "AMD Premium - Ultra High Speed"? Etterfulgt av "AMD Premium - Super Duper Ultra High Speed" :roll:

Lenke til kommentar
Det blir ikke forhåndsinstallert programvare fra AMD på datamaskinene, men det vil bli tilgjengelig for kunder gjennom hjemmesidene deres.

Stående applaus for dette!

 

Men synes dette er en god tanke. Gjør det lettere for folk å velge god nok PC. Som oftest er det skjermkortet som blir nedprioritert i en bærbar, men siden AMD har en fot innen både GPU og CPU har de større mulighet for å tilpasse maskinen på begge områder. Gode nyheter!

 

Når det gjelder Intel vs AMD; når en bruker ikke vet hva en CPU er, så vet han heller ikke forskjellen på AMD og Intel. De betegner gjerne PC'en sin som Dell, Acer e.l.

Lenke til kommentar

Personlig syns eg artikkelen er godt skrevet, og produktet/konseptet er helt genialt.

For en som kan noe med PC fra før (som nevnt, gjerne folk som leser hw.no el.) er det helt uvesentlig

Men for mannen, dama, studenten, sminkeberte, OSV i gata er dette helt genialt. Spesifikasjonene som blir opplyst i dagens reklame er helt bak mål. "Kraftig Intel Prosessor!" og "ATI grafikk med 1024 MB dedikert minne!" (som nevnt over) er eksempler på reklame som sier ingenting om ytelse i det hele tatt.

 

Vision gir i alle fall en viss pekepinn på minimumskravet på ytelse.

Dessverre så avhenger alt på hvor mye det blir brukt aktivt av selgere i butikken.

 

Edit:

Vil også sammenligne dette med Intels klassifiseringer.

 

Intel bruker vel aktivt "Celeron" merket for å klassifisere pc'er som har Intel processorer innenfor den og den produktlinjen (detaljene er uviktige nå), med det og det chipsettet, og wifi(? usikker på den).

Celeron klassifiseringen sier ingenting om ytelse, men er aktivt brukt. Personlig har jeg aldri sett på Celeron merket som en "oi, den pc'n er bra!", både før og etter eg lærte noe om dette.

 

De har også sin nyeste klassifisering: Intel Core i3/5/7. Denne er mer inndelt etter ytelse, men samtidig er den også veldig rotete. Det var enklere da folk trodde det var relatert til sokkelen (i7 til LGA1366 og i5 til LGA1156), men nå er det blitt surr, selv om det kan trenge litt tid å gro til folk.

 

Hvis du sammenligner AMD! Vision med Intel Core i(X), så er dette et mye bedre system, og gir en bedre generell ytelse siden det inkluderer skjermkort.

 

Oppsummert: Eg syns AMD har gjort en positiv endring. Både for bedriften deres, og spesielt for den vanlige ikke-interesserte forbrukeren.

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar
Intel bruker vel aktivt "Celeron" merket for å klassifisere pc'er som har Intel processorer innenfor den og den produktlinjen (detaljene er uviktige nå), med det og det chipsettet, og wifi(? usikker på den).

Celeron klassifiseringen sier ingenting om ytelse, men er aktivt brukt. Personlig har jeg aldri sett på Celeron merket som en "oi, den pc'n er bra!", både før og etter eg lærte noe om dette.

Du blander Celeron og Centrino. Og det kan du banne på at forbrukerene gjør også.

Selv ser jeg på Centrino som et kvalitetsmerke som innebærer en strømgjerrig prosessor, kvalitetsbrikkesett (Intel-brikkesett), kvalitetsnettverk (Intel-nettverk) og en grafikkløsning som alltid fungerer (integrert Intel-grafikk). Og ikke minst viser det at skjerm og nettverk fungerer knirkefritt med GNU/Linux.

Lenke til kommentar
Hvis du sammenligner AMD! Vision med Intel Core i(X), så er dette et mye bedre system, og gir en bedre generell ytelse siden det inkluderer skjermkort.

 

Oppsummert: Eg syns AMD har gjort en positiv endring. Både for bedriften deres, og spesielt for den vanlige ikke-interesserte forbrukeren.

 

 

Du kan ikke sammenligne Vision med Core i. Core i3/5/7 er prosessorserier, ikke en markedsbetegnelse for en komplett PC, som Vision er.

 

Om Vision blir noe suksess vil tiden vise.

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...