Gå til innhold

Guide: Ti tips for bedre bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil nesten påstå at det beste tipset til folk som er litt viderekomne er bonustipset. Se på bilder, kritisere bilder, få kritikk på bilder, tenke seg om "hvorfor har ikke jeg tatt et slikt bilde?" ... etc etc.

 

Merk at en hobbyfotograf alltid kan bli bedre. De første bildene en tar synes en ofte er dritkule selv..., men etter litt tid og erfaring, innser en at bildet kunne vært myyye bedre.., og en innser ofte også hva en skulle gjort anderledes.

Lenke til kommentar
Jo, men nettopp derfor tips #2-9. ;)

 

Heheh, hva med de som bare leser tips 10? =P

 

Neidamenaltså, jeg skal iallfall prøve det motsatte. Tenker endel på alle punktene deres når jeg tar bilder, men det er lett å bli litt triggerhappy uten å tenke seg for mye om. Enkelte anbefaler å prøve å gå mer tilbake til den anaoge tiden, gjerne prøve å begrense seg til 20 bilder på en dag for eksempel. Ikke at jeg noen gang kommer til å klare det, men det tvinger deg til å tenke gjennom bildene dine i langt større grad. Enkelt å "glemme" tips #2-9 når du vet at du kan ta så mange bilder du vil... Folk snakker om at 50% av bildene deres er brukbare, jeg er typisk nede i 1% jevnt over. Mulig jeg er for selvkritisk.

 

Hmmmz.

 

Ellers fint artikkel =)

Lenke til kommentar
En tommelfingerregel er å dele bildet inn i tre ganger tre ruter og så komponere bildet slik at hovedmotivet legges på en av linjene eller der linjene krysser hverandre. Men, som alltid, husk at regler er til for å brytes, så ikke svi deg fast i denne måten å gjøre det på.
Selv har jeg gått i fella og har fulgt denne regelen altfor godt. Når jeg ser på mine bilder, som nesten alltid har "det gyldne snitt", virker de kjedelige og overkomponerte. Endret av mandela
Lenke til kommentar
Folk snakker om at 50% av bildene deres er brukbare, jeg er typisk nede i 1% jevnt over. Mulig jeg er for selvkritisk.
Det spørs jo hva man legger i at et bilde er brukbart.

 

Personlig har jeg to kategorier:

 

1) "Brukbare", i hvilket jeg legger betydningen "kan være interessante for dem som er med på dem", hvilket stort sett bare krever at de er riktig eksponert, fokus sitter og motivet ikke ser alt for tilbakestående ut (eventuelt ser tilbakestående ut på en underholdende måte). Ut fra denne klassifiseringen er jeg nok oppe i en 30-40% bra bilder.

 

2) "Bra", som betyr "interessante å vise frem til resten av verden". Ut fra den kategorien er jeg kanskje fornøyd med så mye som 1% av bildene mine.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Fine tips. Det vanskeligste er vel kanskje det å tenke anderledes. Det at bildet ikke skal minne om virkeligheten er på en måte bakvendt, og det er ikke alltid så greit. Men det er vel en treningssak det og. Ellers skulle jeg gjerne tatt mer hverdagsbilder selv, ikke bare når jeg er på tur etc, nå går det ofte for lang tid i mellom hver gang jeg knipser. Og jeg skulle vært flinkere til å stå opp til det flotte morgenlyset!

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Denne artikkelen burde jekkes opp minst en gang i året.

 

"Tips nr 2: Visualisér" og "Tips nr 10: Ta mange bilder" vil jeg fremheve samt lysets viktighet. Skjønt man bør jo fremheve artikkelens helhet.

 

Å tenke fritt og utenfor fastlagte rammer er utviklende. Å ta mange bilder er noe av det som man lærer mest av. I tillegg er det et viktig moment i å sikre "blinkskuddet" man søkte. Etter min mening er det ingen fornuftig grunn til å være kjip med skuddene.

 

Jeg vil og sterkt anbefale å eksperimentere med motlys/motsolsmotiver som kan skape særs spennende inntrykk.

 

Tor

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...