Gå til innhold

Test: Canon EOS 500D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser at "anbefalingen" Canon 500D + 18-200mm IS kommer på ca 11 000 kr. Legger man til et grep og et ekstra batteri kommer det altså på rundt 12 500 kr.

 

For den prisen mener jeg man bør se seg om etter bedre alternativer. Man finner nemlig flere andre kameraer med tilsvarende brennvidde, stabilisering, bedre batterikapasitet, mer solid byggekvalitet og mye annet snacks som er dårlig eller middelmålig på Canon 500D.

Lenke til kommentar

Ser forresten at den "sammenlignes" med 350D i byggekvalitet og at den skal være dårlig, men jeg undres jeg fordi jeg kjenner til 350D modeller som ble kjøpt våren/sommeren 05 og som stort sett er brukt på Svalbard + klatreturer i USA og sør amerika, det er tatt ca 50 000 bilder og det fungerer 100% perfekt . :hmm:

 

Forresten skrev vel AKAM dette om 350D .

 

Jeg er overbevist om at det er meget solid bygget

 

http://www.akam.no/artikler/canon_eos_350d_lansert/13648

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Hvis du leter på nett så finner du flust med personlige anekdoter om folk som har overlevd ulykker fordi de ikke brukte sikkerhetsbelte, men statistisk sett øker du allikevel sannsynligheten for å overleve ved å gjøre det.

 

Klart du gjør,men om beltene er så dårlige som enkelte vil ha det til så kan de være rene dødsfellen , jeg snakker om å overleve ;)

Lenke til kommentar
Klart du gjør,men om beltene er så dårlige som enkelte vil ha det til så kan de være rene dødsfellen , jeg snakker om å overleve ;)

For hver person som dør pga. bruk av bilbelte, så er det vel en million eller to som overlever fordi de har brukt bilbelte.

 

Når det gjelder byggekvalitet , så er det forskjell på følt følt kvalitet og reell kvalitet. Hvis man ser på EOS 350/400/450/500D kontra Nikon D80/90 kontra tilsvarende fra andre merker; så er det bygd opp ganske likt. Men den følte kvaliten varierer veldig. For de som er "allergisk" mot plast, så er 500D helt håpløs. Men for andre, så er den helt fin.

 

Innmaten er det ihvertfall ikke noe alvorlig galt med.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om de som tester selv bruker pentax og er litt harde i kritikken av byggekvaliteten.Kameraet koster jo ikke mer enn 6500 på lefdal nå med objektiv med i prisen, 6300 på pixmania. Hva kan et ekstra uoriginalt batteri koste? 15 dollar for et par stykker inklusive frakt? Det er både høy oppløsning, video og god skjerm med i prisen. For den som har 6500 å bruke og vil ha god skjerm, video og et objektiv som virker kan jeg ikke skjønne at Canon har konkurrenter til det kameraet til den prisen.

Endret av festen
Lenke til kommentar
For den som har 6500 å bruke og vil ha god skjerm, video og et objektiv som virker kan jeg ikke skjønne at Canon har konkurrenter til det kameraet til den prisen.

D5000 + 18-55 VR koster 6290,- på komplett.

 

Jeg syns på en måte 500D er et hakk over den fordi skjermen er bedre. Jeg skjønner ingenting om D5000 anbefales samtidig som 500D ikke anbefales.

Lenke til kommentar
Klart du gjør,men om beltene er så dårlige som enkelte vil ha det til så kan de være rene dødsfellen , jeg snakker om å overleve ;)

For hver person som dør pga. bruk av bilbelte, så er det vel en million eller to som overlever fordi de har brukt bilbelte.

 

Når det gjelder byggekvalitet , så er det forskjell på følt følt kvalitet og reell kvalitet. Hvis man ser på EOS 350/400/450/500D kontra Nikon D80/90 kontra tilsvarende fra andre merker; så er det bygd opp ganske likt. Men den følte kvaliten varierer veldig. For de som er "allergisk" mot plast, så er 500D helt håpløs. Men for andre, så er den helt fin.

 

Innmaten er det ihvertfall ikke noe alvorlig galt med.

 

Tom

 

Men hvorfor sammenligne med D80/D90 dette er jo større og dyrere hus, her er det vel greiere å sammenligne entrymodeller mot entrymodeller og da blir det vel D60 / D3000 / D 5000 :hmm:

Lenke til kommentar
Men hvorfor sammenligne med D80/D90 dette er jo større og dyrere hus, her er det vel greiere å sammenligne entrymodeller mot entrymodeller og da blir det vel D60 / D3000 / D 5000 :hmm:

D80/90, D40/D60 whatever. Større ja, men ikke så veldig forskjellig i konstruksjon. Ingen av disse har magnesiumhus.

 

Poenget mitt er at disse kameraene føles veldig forskjellig, selv om selve konstruksjon er rimelig lik.

 

Tom

Lenke til kommentar
Men hvorfor sammenligne med D80/D90 dette er jo større og dyrere hus, her er det vel greiere å sammenligne entrymodeller mot entrymodeller og da blir det vel D60 / D3000 / D 5000 :hmm:

D80/90, D40/D60 whatever. Større ja, men ikke så veldig forskjellig i konstruksjon. Ingen av disse har magnesiumhus.

 

Poenget mitt er at disse kameraene føles veldig forskjellig, selv om selve konstruksjon er rimelig lik.

 

Tom

 

Det er noen småting jeg liker bedre på Canon. En av de tingene er hjulet for motivprogram. Det som brukes på nikon føles ikke like bra.

Lenke til kommentar
Men hvorfor sammenligne med D80/D90 dette er jo større og dyrere hus, her er det vel greiere å sammenligne entrymodeller mot entrymodeller og da blir det vel D60 / D3000 / D 5000 :hmm:

D80/90, D40/D60 whatever. Større ja, men ikke så veldig forskjellig i konstruksjon. Ingen av disse har magnesiumhus.

 

Poenget mitt er at disse kameraene føles veldig forskjellig, selv om selve konstruksjon er rimelig lik.

 

Tom

 

Det er noen småting jeg liker bedre på Canon. En av de tingene er hjulet for motivprogram. Det som brukes på nikon føles ikke like bra.

 

Det er jeg enig i, samtidig liker jeg farvene på Canonbildene bedre, sort blir liksom mere sort ut av kamera enn på Nikon, så har vi menyene da, de synest jeg er sikkelig ille hos Nikon.

Men om jeg hadde startet med Nikon fra begynnelsen av er det ikke sikkert at jeg hadde syntes dette var et problem, man vennes jo til ting.

 

NB: Dette er MITT syn på saken .

 

Men hvorfor sammenligne med D80/D90 dette er jo større og dyrere hus, her er det vel greiere å sammenligne entrymodeller mot entrymodeller og da blir det vel D60 / D3000 / D 5000 :hmm:

D80/90, D40/D60 whatever. Større ja, men ikke så veldig forskjellig i konstruksjon. Ingen av disse har magnesiumhus.

 

Poenget mitt er at disse kameraene føles veldig forskjellig, selv om selve konstruksjon er rimelig lik.

 

Tom

 

Joda vi er enige i at de føles forskjellige, at de du nevnte føles litt bedre er vel nettop pga størrelsen, for de med små hender kan det være motsatt (uansett merke)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...