Gå til innhold

Største nedgang i PC-salg på mange år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og det faktum at vi blir forsøkt tvunget på Microsoft Vista. Prøv f. eks. å kjøpe en Acer bærbar uten Vista eller med XP. Ikke mulig er svaret.

Jeg tror faktisk vi har nådd et punkt der PC leverandørene må ta den økonomiske støyten for at Microsoft (i skrivende stund) ikke har et OS lenger som kunden vil ha.

 

Hadde alle de som bruker maskinen sin til "nett-ting" og litt office saker bare visst hvor mye bedre de hadde vært tjent med Linux Mint eller Ubuntu på Pcen sin.

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Morten: Den utalelsen er du litt treg med. Og litt feil, tror du glemmer litt alle de som ikke har peiling på datamaskin. De bryr seg midt i mellom hvilket OS de får. Eneste de kanskje klager på, er når det ikke virker eller det virker dårlig.

 

Vis de hadde valgt mac eller linux, som da er alternativene, hadde de trolig irritert seg grønn over hvor vanskelig(evt dyrt) det ville vært å få hjelp. Kompetansen til bruker rettet support er ufattelig lav når det gjelder alt utenom windows.

 

Og når jeg sier du er litt sent ute, så er Win7 nesten klar for publikum. Jeg tror M$ kommer til å få et godt løft når det gjelder tillit til OS'et sitt da..

Lenke til kommentar
Og det faktum at vi blir forsøkt tvunget på Microsoft Vista. Prøv f. eks. å kjøpe en Acer bærbar uten Vista eller med XP. Ikke mulig er svaret.

Jeg tror faktisk vi har nådd et punkt der PC leverandørene må ta den økonomiske støyten for at Microsoft (i skrivende stund) ikke har et OS lenger som kunden vil ha.

Akkurat ... Så heller enn å kjøpe seg en Mac eller en "Linux"-basert PC, så velger folk å avstå fra å kjøpe seg en PC? :hmm:

 

Jeg vil påstå at du ikke finner noe belegg for påstandene dine i IDC's statistiske materiale (som publiseres i originalartikkelen.) Tvert i mot, der ser man at PC-salget økte i 2008 - mer enn ett år etter at Vista kom på markedet og beviste for en hel verden at det ikke hadde noe å gjøre på "små" maskiner.

 

Jeg tror du må begrunne den Vista-påstanden din litt bedre.

 

Hadde alle de som bruker maskinen sin til "nett-ting" og litt office saker bare visst hvor mye bedre de hadde vært tjent med Linux Mint eller Ubuntu på Pcen sin.
Ja, hvorfor klarer ikke noen av Linux-distro-organisasjonene å få til et seriøst samarbeid med en PC-produsent eller to på å levere og promotere "Linux"-maskiner for folket?
Lenke til kommentar
Og det faktum at vi blir forsøkt tvunget på Microsoft Vista. Prøv f. eks. å kjøpe en Acer bærbar uten Vista eller med XP. Ikke mulig er svaret.

Jeg tror faktisk vi har nådd et punkt der PC leverandørene må ta den økonomiske støyten for at Microsoft (i skrivende stund) ikke har et OS lenger som kunden vil ha.

 

Hadde alle de som bruker maskinen sin til "nett-ting" og litt office saker bare visst hvor mye bedre de hadde vært tjent med Linux Mint eller Ubuntu på Pcen sin.

 

 

Dummeste jeg har hørt på lenge.

Lenke til kommentar
Og det faktum at vi blir forsøkt tvunget på Microsoft Vista. Prøv f. eks. å kjøpe en Acer bærbar uten Vista eller med XP. Ikke mulig er svaret.

Jeg tror faktisk vi har nådd et punkt der PC leverandørene må ta den økonomiske støyten for at Microsoft (i skrivende stund) ikke har et OS lenger som kunden vil ha.

 

Hadde alle de som bruker maskinen sin til "nett-ting" og litt office saker bare visst hvor mye bedre de hadde vært tjent med Linux Mint eller Ubuntu på Pcen sin.

 

 

Dummeste jeg har hørt på lenge.

Bra argumentert...

Lenke til kommentar

Jeg tror veldig mange av dere her inne glemmer det att folk flest ikke ønsker og lære seg fks ting som terminalen til linux.

 

De ønsker ikke ikke å måtte bruke masse tid på ting som burde fungere når de kjøper det.

 

Vel, det er utrolig mange som helt sikkert kunne ha lært seg linux slik som det er idag, men hvor mange gidder det?

 

Hvorfor skal de velge mac? Jeg ser ingen grunn til att de ikke skal det, men med en hardware pris som er skyhøy ser jeg heller ingen grunn til att de skal kjøpe en mac.

 

Så lenge ingen andre leverer det Microsoft lever så vil det ta tid før Pc markedet endres! Microsoft leverer akkurat det de trenger, ett produkt som fungerer akkurat slik det er. Med vista's og W7 sin "auto oppdatering" så trenger man svært svært sjeldent og putte inn en cd eller lete opp en driver. På dette vise fungerer stort sett alle Skrivere, Kameraer, mobil og mer.

 

Linux er enormt bra til det linux gjør godt. MAC leverer varene sine for de som har pengene til det. Microsoft lever dog til alle.

Lenke til kommentar

Linux på mobilen min, trådløsruteren min, ja takk.

 

Linux på PC'n min? Nei takk. Klarer meg lenge med Ubuntu i en virtuell maskin.

 

Du får ikke gjort en pøkk på en Linuxboks uten å vite hva du gjør.

 

Edit: og poenget mitt er selvsagt at jeg aldri vet hva jeg gjør. Uhm, nei, jeg mener poenget mitt er at jeg foretrekker en verden der man ikke må gjennom 250 linjer av "RTFM, idiot!" og "Do you see the search button?", eller "Google is your friend" før man får noen idé av hvordan en funksjon er forventet å skulle virke.

 

Det er greit når jeg setter opp en boks som skal stå uendret, men i et dynamisk og alltid endrende programvaremiljø foretrekker jeg noe som er mer uniformt.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Dummt ? Bare si det jeg skriver er dummt uten å begunne det ???

Jeg mener nå likevel det er innlysende at selv de som ikke har peiling på PCer har fått en mening om OS etter alle oppslagene om Windows 7, og dermed "sitter på gjerdet" og venter til de er sikre på å få en PC med W7.

Husk at det ikke er noen som i skrivende stund kan garantere at en får gratis oppgradert til W7, spesiellet siden det er så mange versjoner av W7. Nå er det bare usikre rykter om dette.

 

Ja, salget av PCer har vært bra i år inntil alt snakket om gratis oppgradering til W7, det bremser, og var mitt hovedpoeng egentlig :)

Lenke til kommentar

Synes nå det blir feil å si at nett-pc'er har skylden. Når store deler av verden har gjennomgått en finansiell nedtur er det klart at folk ikke bruker like mye penger på luksusgoder.

 

Vi har også slått i taket ytelsesmessig når det kommer til behovet for gjennomsnittsbrukerne. Med litt synsing tør jeg påstå at gjennomsnittet bruker PC til brevskriving, kabal, nyheter og youtube. (ja, vi gamer'e er en minoritet)

 

En økning i salget av enkle og rimelige pc'er er et resultat, ikke en årsak.

 

***

 

tommyb: Synes nå ubuntuforumene er særdeles siviliserte. Det som jeg finner virkelig vanskelig er å finne hjelp på nettet til tekniske spørsmål angående windows. Ikke umulig, men vanskelig straks du streifer litt utenom det vanlige.

 

For min del "bare virker" (k)ubuntu med svært få problemer, men så er nok min kompetanse litt over gjennomsnittet da.

 

Det fine er jo at vi har et valg:)

 

EDIT: Kan jo legge til at den jevne bruker jeg møter er, etter min oppfattning, like inkompetent på windows som andre operativsystemer. Så lenge de har en startmeny der det står "Internett" for web ( :wallbash:) er allt annet likegyldig.

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar
EDIT: Kan jo legge til at den jevne bruker jeg møter er, etter min oppfattning, like inkompetent på windows som andre operativsystemer. Så lenge de har en startmeny der det står "Internett" for web ( :wallbash:) er allt annet likegyldig.

 

Men, er det ikke enklere for en sluttbruker å "maskere" sin inkompetanse ved å bruke Windows, eller kanskje til og med OS-X? Man har knapper for internett, og på de fleste litt dyrere maskiner får man også med office, slik at man ikke trenger å installere det selv. Samtidig er det jo mange firma som kjører Office-pakken hos dem, slik at folk vet litt hvordan de skal bruke det. OpenOffice er en god programpakke, men bare det å nevne å bruke et annet program enn det folk er vant med kan føre til kaldsvette og uro i kroppen for mange.

 

En annen pussig ting er at mange virker som de nesten nekter å tro at man kan få gode programmpakker gratis (OpenOffice, Gimp), selv om de med letthet laster ned filmer og musikk gratis.

 

OS-X er egentlig enkleste, men problemet der blir at Macene nå er i ferd med å få tilbake den statusen de hadde før, nemlig lite maskin for pengene. Det var i alle fall det jeg opplevde når jeg begynte å nerde som hardest. Du måtte hoste opp mange flere tusen for en dugende Mac på den tiden.

 

Problemet med Linux er at det ikke alltid er like vennlig mot nybegynnere. Installere drivere og slikt automatisk. Jeg installerte Skolelinux på et par av maskinene på skolen, men det hadde ikke drivere til USB-pinnen vi bruker for trådløst nett. Og det var heller ikke så lett å få det til å ha norsk språk. Linux havner også i den klemmen at folk kan anse det som noe halvferdig gammelt rask, ettersom det er gratis...

Lenke til kommentar
Vi har også slått i taket ytelsesmessig når det kommer til behovet for gjennomsnittsbrukerne. Med litt synsing tør jeg påstå at gjennomsnittet bruker PC til brevskriving, kabal, nyheter og youtube. (ja, vi gamer'e er en minoritet)

 

En økning i salget av enkle og rimelige pc'er er et resultat, ikke en årsak.

 

I second that. Det er mange år siden jeg brukte ytelse som motivasjon for å oppgradere. Forsøk på å minske støynivået har vært en motivasjonsfaktor, problemer med å drive høye skjermoppløsninger på to skjermer har faktisk vært grunn for å bytte skjermkort... Men ytelse har ikke plaget meg i spill, video, musikk eller photoshop på ganske mange år, faktisk.

 

Større screen estate og lavere støy er mine motivasjoner for å oppgradere. Kraftigere ytelse er en kompliserende faktor når det gjelder den siste av disse.

 

Nå ville ikke jeg valgt en Net-PC fordi joda, der synes jeg faktisk ytelsen er for dårlig. Men min mor tenkte på å kjøpe en slik PC og ønsket å drive fotobehandling på den! Da er det jo håp for leverandørene at de får skapt en ny, kunstig plattform for ytelsesbasert motivasjon for oppgradering. På en måte har Net-PC'ene fortrengt de billigste "skikkelige" PCene.

 

Jeg tror dette er til leverandørenes fordel, ikke bakdel. Folk kan ikke leve med en Atom-maskin som hovedmaskin i lengden. De kjøper en Net-PC nå når det er hot, så går de kanskje over til en desktop replacement når de blir lei av kalkulatorytelse, og før tiåret er omme har de sikkert kjøpt seg en dyr ultraportabel også, fordi Net-PC'en var så slapp men samtidig så praktisk.

 

tommyb: Synes nå ubuntuforumene er særdeles siviliserte. Det som jeg finner virkelig vanskelig er å finne hjelp på nettet til tekniske spørsmål angående windows. Ikke umulig, men vanskelig straks du streifer litt utenom det vanlige.

 

2 820 treff fra ubuntuforums.org for RTFM. Tallet virker noe lavt så det kan være du har rett i at ubuntuforums.org er ett av de mer siviliserte. Nå går jeg som regel direkte på problemproduktets forum og ikke på Ubuntus forumer. Der er det lavere akseptanse for at man ikke lever og ånder for akkurat dette produktet, og høyere RTFM ratio.

 

Det fine er jo at vi har et valg:)

 

Jeg er pro-choice. Og sammenlignet med før i tida, er alternativene mye bedre. Det er ikke SÅ mange år siden at nettleserene i mange Linux-distroer kom med standardfonter som var mer eller mindre uleselige. Noen som husker dem, eller er alt fortrengt?

 

Mange Open Source produkter er gode nok til at man kan velge dem over kommersiell programvare. Hadde jeg måtte bruke Gimp m/ Gimpshop, Vi, Safari og Outlook hadde jeg vært veldig frustrert... Legg Mac OS 9 i bunnen så tror jeg vi har noe av det grusomste programvareoppsettet jeg kan forestille meg.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Husk forøvrig at Acer elsker å proppe full sine bærbare med fullt av tredjepartsprogrammer som man har aldri har bruk for og som suger ytelse.

 

Dette er nok et hovedproblemet til at Acer pc'en har så dårlig ytelse idag, ikke Vista.

 

Jeg ser ingen logisk grunn til å velge XP forran Vista på en ny pc idag.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
En annen pussig ting er at mange virker som de nesten nekter å tro at man kan få gode programmpakker gratis (OpenOffice, Gimp)

 

Gimp blir alltid nevnt som et godt gratis alternativ. Det er for meg som når kristne mennesker alltid, uten unntak, nevner bibelen som bevis på at Gud finnes. De må ha lært det argumentet en eller annen plass, men ikke skjønner jeg hvorfor og ikke skjønner jeg hvordan.

 

Gimp er et helt fryktelig produkt. Gimp er kraftig, det kan gjøre enkelte ting som Photoshop ikke kan, og det kan gjøre mye av det Photoshop kan. Jeg har aldri vært borti et dårligere grensesnitt i noe grafisk orientert program. Det er et grafisk orientert program laget tilsynelatende helt uten innspill fra grafisk orienterte mennesker. Jeg tror Gimp ble laget for å bevise at man kunne.

 

OpenOffice er en helt annen sak. Men Gimp?

 

Det hadde vært bedre om det ikke fantes noe Gimp, sånn at en eller annen ANNEN person bestemte seg for å bevise at man kan.

Lenke til kommentar

O.Kompost:

 

Jo, du har rett i mye av det du skriver.

 

Noen linuxdistroer er veldig brukervennlige, som Ubuntu, med Firefox og Openoffice som installeres automatisk (såvidt jeg husker), andre er håpløse hvis du ikke har teknisk kunnskap. Trådløsnett er også en akilleshel for mange distroer, men det er på bedringens vei.

 

Rent PR-messig er det nok bedre å fremme en spesifik distro fremfor kun Linux. Bare Linux gir for mye assosiasjoner til servere og kommandolinjer. Kansje det hadde vært lettere å fronte *BSD istedenfor :laugh:

Lenke til kommentar
Men er dette en slik tråd?

 

Det tror jeg egentlig man kan si... Utsagnet nesten øverst i tråden var at det var nedgang i PC-salg fordi folk ikke vil ha Vista. Og at de ville vært bedre tjent med Linux på maskinene.

 

Jeg tror det andre utsagnet forklarer det første. Fordi han mener at folk ville vært bedre tjent med Linux, ønsker han at nedgangen i salg av PCer forklares med at folk ikke vil ha Vista.

 

Jeg tror heller at nedgang i salget er en naturlig konsekvens av at eldre maskiner framstår som gode nok ytelsesmessige, sammenlignet med nyere PCer. Også dette er argumentert i tråden.

 

Dersom man skal gå videre med utsagnet om at det er Vista som er skylden for redusert salg må man nødvendigvis diskutere om alternativ plattform er bedre eller ikke for den gjennomsnittlige kjøperen. Så da har man en legitim OS-tråd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...