Gå til innhold

Retrotest: Vi tester denne telefonkiosken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja dette var en stilig og oppfinnsom test!

 

Hvem er villig til å betale fem kroner for en 27 sekunders telefonsamtale?

 

Hvis hode regningen min stemmer så koster det ca. 600,- i timen. Jeg vet at det ikke er så mange som står i en telefonkiosk i en time, men det er ekstemt dyrt uansett.

Lenke til kommentar

Her linker man til Wikipedia, men dikter opp sine egne fakta ...

 

«I 1932 utlyste det private telefonselskapet Oslo Telefonanlegg en konkurranse om en ny, standardisert telefonkiosk. Den skulle ikke koste mer enn 1000 kroner, den måtte være solid og lett å sette sammen. Arkitekten Georg Fredrik Fasting fra Bergen vant blant 93 forslag med sitt forslag «Riks». Det var en rød telefonkiosk i jern og glass med funksjonalistiske stiltrekk.»

 

(...)

 

«Den første ble satt opp på kaia til Den norske Amerikalinje i 1933.»

 

1952 og 1912 (to mulige tolkninger av den rare ordlyden i amobil-artikkelen) og «Røst» er altså helt på jordet, om vi skal tro Wikipedia.

Lenke til kommentar

Artig artikkel. Slo meg at det er endel år siden jeg sist hørte/leste ordet "tellerskritt". Var noe jeg sist var opptatt av når jeg var på Kreta i 1998. Nostalgi. De nye boksene er jo heller lite pen, foretrakk de røde.

 

Er forresten ikke rart kriminelle er kriminelle om de må bruke telefonkiosker med de prisene som eksisterer der. Virker som en ond sirkel dette her. :ninja:

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...