Gå til innhold

Hva er et fjell? (Ikke les noen svar før du har lest første post)


Kvitebjornen

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

 

Min første post på dette forumet er en liten undersøkelse. Jeg har nemlig oppdaget at ordet "fjell" ikke betyr det samme i hele landet. Så derfor har jeg blitt veldig interessert i å prøve å kartlegge hvordan betydninga av dette ordet varierer fra sted til sted.

 

I denne tråden ønsker jeg derfor at du skriver hvordan DU definerer et fjell, og hvordan du mener fjell skiller seg fra f.eks. ås, berg og vidde. Post helst dine definisjoner FØR du leser tråden, sånn at du ikke blir påvirket av andre.

Det jeg vil at dere skal skrive er:

 

Hjemsted: Det stedet der du har vokst opp, ikke det stedet du bor nå (tettsted/by+fylke)

Fjell: Din definisjon av et fjell

Ås: Din definisjon av en ås

Vidde: Din definisjon av vidde

Berg: Din definisjon av et berg

 

Jeg har tidligere startet en lignende tråd på et forum for fjellfolk. Men det er veldig interessant å se om vanlige folks oppfatning stemmer med oppfatninga til fjellfolk. Kan også si at jeg ikke er interessert i offisielle definisjoner, men hvordan DU definerer disse ordene på DIN dialekt.

 

Jeg legger til litt luft her, sånn at dere kan svare på innlegget uten å se første svar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Hjemsted: Bærum

Fjell: Må være noe man bruker flere timer og klatre opp på eller er veldig høyt.

Ås: en mini utgave et fjell kanskje 10-40 meter høy

Vidde: et sted når du titter utover ser du ingenting, sånn som i finnmark.

Berg: Nærme havet og er kanskje 3-10 meter over bakken med gjevnt og gå på.

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Hjemsted: Bergen

Fjell: Fjell er bratte forhøyninger i landskapet (Bør være minst 200 meter for å kunne kalles fjell, gjerne mer)

post-51936-1230566799_thumb.jpg

Ås: Åser er slakke forhøyninger i landskapet, som ofte er buete (De er ofte ganske lave)

post-51936-1230566818_thumb.jpg

Vidde: Et stort flatt areal (finnmarksvidda) eller en flate i høyden (vidden i bergensfjellene)

post-51936-1230566835_thumb.jpg

Berg: En liten/mellomstor forhøyning i landskapet ved havet/sjøen (Fra noen få meter til 100 meter), på toppen av berget er det flatt innover land

post-51936-1230566845_thumb.jpg

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Hjemsted: Geilo

Fjell: Fjell trenger ikke å være bratte, men det være såpass langt fra stå stedet ditt til toppen, at tanken på å bestige det er slitsomt og tidskrevende.

Ås: Ås forbinder jeg med typisk jordbrukslandskap som man finner på østlandet.

Vidde: Vidde er store flate områder som ligger over tregrensa.

Berg: Små fjell som man finner på øyer.

Lenke til kommentar

Hjemsted: Lørenskog

Fjell: Fjell er stigninger i terrenget av stein som ofte er flere meter høye på toppen.

Ås: Åser er stigninger som ikke er så bratt opp som fjell, men mer bare litt opp og litt ned igjen.

Vidde: Vidde er ett sted man er når man ikke aner hva man snakker om.

Berg: Berg er en bittelite fjell.

 

Jeg er ikke veldig god til å forklare, men det er det nærmeste jeg kommer en definasjon av de fire.

Lenke til kommentar

Det som er interessant med denne tråden, er at ordet "fjell" tradisjonelt har blitt brukt om alt som ligger høyere enn tregrensa. Men som denne tråden viser, holder bruken av ordet på å bli forandret. I tråden i det andre forumet, så svarte nesten alle at de mener over tregrensa når de sier fjell. Men dere som har svart i denne tråden, har ikke nevnt noe om tregrensa.

 

Synd at jeg ikke spurte etter alder også ;), så kunne vi ha sett om det er sammenheng mellom alder og hvordan man derfinerer fjell. Jeg regner med at gjennomsnittsalderen er en god del lavere i dette forumet enn det jeg laget den andre tråden i. Så kanskje er det sånn at eldre oftere mener over tregrensa når de sier fjell, men at unge har begynt å bruke fjell om alle store høyder?

 

Her er mine (høyst subjektive) definisjoner:

 

Hjemsted: Harstad (Troms)

Fjell: Massiv stein, eller større områder og høyder med veldig mye synlig massiv stein (og dermed lite vegetasjon). I Norge vil jeg hovedsakelig bruke fjell om alt som er over tregrensa, men jeg vil også bruke ordet om f.eks. høye og snaue steinformasjoner i ørkenstrøk. Et fjell er vanligvis grått sett fra avstand (evt. annen farge avhengig av bergart).

Ås: Alle større høyder med skog. Fra ca. 100 meter og oppover til tregrensa. En ås er grønn sett fra avstand.

Vidde: Flatt fjell av betydelig størrelse

Berg: Et ord som jeg sjelden bruker, så har ikke noen god forklaring på det. Kanskje jeg oppfatter det som en fellesbetegnelse på høye åser og fjell, eller også brukt i noen faste ord som f.eks. svaberg.

 

Ellers er det bare å fortsette å komme med definisjoner :)

Lenke til kommentar

Hjemsted: Haugesund

 

fjell:

alt over 300meter fra havet reiner jeg som et fjell :p gjerne med snø på toppene.

 

Ås: Ett haug eller litten avrundet høyde. alle størrelser men som oftest over 50m.

 

Vidde: Store snødekte flater. ta hardangervidden, folgefånden som et eksempel.

 

Berge. Alt som ikke er dekt av gras, mose og annet rape. Bare reint med stein og litten høyde på det

Lenke til kommentar

Hjemsted: Dovre

Fjell: Et fjell må være en skarp topp, som Snøhetta eller Mount Everest ^^

Ås: Sstor haug, gjerna på fjellet som er dekket av skog, som du ikke ser forbi

Vidde: Et stort flatt område gjerne fylt av rein, av en eller annen grunn :p, der man kan se langt.

Berg: En miniutgave av et fjell. Max 12 meter høyt som går rett opp. Kun stein.

Lenke til kommentar

Hjemsted: Oslo

Fjell: Høye jævler. Man bruker gjerne en hel dag på å nå toppen.

Ås: Langt ifra like høye som fjell. Gjerne såpass lave at det er trær på toppen.

Vidde: Store åpne områder som gjerne ligger ganske høyt over havet. Av en eller annen grunn forbinder jeg vidder med permafrost.

Berg: Ganske høye jævler. Man kan nå toppen på et par timers tid.

Lenke til kommentar

Heimstad: Kvinnherad på Vestlandet.

Fjell: Ei ganske stor høgd, gjerne med bratt stigning og du ser godt på avstand at det delvis er bygd opp av stein. Er som regel høgare enn tregrensa.

Ås: Ei høgde med relativ krum stigning. Denne er som regel under tregrensa.

Vidde: Langstrakt flatt område, dominert av lyng, myrer og kanskje ein liten brake i ny og ne.

Berg: Veldig bratt stigning opp til ei høgd. Som regel så bratt at planter ikkje får feste. Berget treng ikkje vere høgt.

 

Edit: Eg las ingen av postane før eg svarte i tråden. Litt artig at trådstartar nemnde dette om tregrensa :) Kan ha med at eg har gått utruleg mykje på tur i mitt 19 år lange liv.

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Hjemsted: Utkanten av Tønsberg. Vestfold.

Fjell: Laget av stein (gjerne dekket av måsa, grass osv) og må være over en meter høyt og gjerne 2-3 meter i diameter.

Ås: 100m+ i diameter. Høyde 10m+. Litt bratt. Fin utsikt, bra plass for hus.

Vidde: Lange sletter på fjell. Lite trær og tynn luft. Masse måsa.

Berg: Usikker.

 

endret: interessant å lese svarene nå, etter å ha postet mine definisjoner. jeg ser dog at jeg har en litt laber definisjon av fjell :p hehe

Endret av Mr.NorBits
Lenke til kommentar

Hjemsted: Haugesund/Rogaland

Fjell: En veldig høy forhøyning i terrenget. Typ Mount Everest, Galdhøpiggen osv. Må vel være noen hundre meter i egenhøyde. Skarpe former.

Ås: En ås ser jeg på som en gresskledd, lav og slakk forhøyning i terrenget med myke former.

Vidde: Stor flate høyt over havet. For eksempel hardangervidda.

Berg: En litt stor klump med stein. Kan være hvor som helst, og ikke noe spesielt stor.

Endret av Svinat
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...