Gå til innhold

Hva er et fjell? (Ikke les noen svar før du har lest første post)


Kvitebjornen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjemsted: Sunnmøre - Møre og Romsdal

Fjell: Fjell - et område som ligger markant høyere enn området rundt.

Ås: En avlang forhøyning i terrenget.

Vidde: Samme som fjell - bare over et større område. Overgangen til områdene rundt trenger ikke nødvendigvis være så markant.

Berg: Et område som "stikker opp" av bakken - som en kolle - men større. Er gjerne helt eller delvis fritt for vegetasjon.

 

Edit:

 

Alder: 18 år

Endret av Garanti
Lenke til kommentar

Hjemsted: Bergen

Fjell: Et fjell er spisst og høyt.

Ås: En ås er rund og ikke høyere enn man kan gå opp der uten å bli særlig sliten.

Vidde: Flat kjedelig plass oppå et fjell.

Berg: Synlig stein som sitter fast i jorden, men som er på bakkenivå med alt annet rundt.

Lenke til kommentar

Hjemsted: Indre Troms

Alder: 29

Fjell: høy, ikke nødvendigvis spiss, men markant forhøyning i terrenget. Over skoggrensa, som heromkring ligger på ca. 450-500 meter over havet.

Ås: langstrakt, smal forhøyning i terrenget. Tilsvarende en fjellkjede, men lavere, og under skogbandet. For å komme med noen omtrentlige tall; 50-250 meter over terrenget rundt, over 500 meter lang, under 200 meter bred... Betydelig lengre enn den er bred, i alle fall, og altså lavere enn en fjellkjede.

Vidde: relativt stor slette uten særlig annen vegetasjon enn mose og reinlav, med andre ord over skoggrensa den også. Få markerte fjelltopper og synlige landemerker. Lett å gå seg bort og bli fullstendig desorientert om du ikke har kart og kompass, særlig vinterstid.

Berg: Lavere forhøyning i terrenget, ikke mer enn 20-50 meter over terrenget rundt. Snaut/bart fjell, ellers ville jeg kalt det en haug. Tilnærmet loddrette fjellsider med bart fjell på en ellers skogkledd ås kalles også for berg.

Lenke til kommentar

Hjemsted: Sauda i Rogaland, innerst i Ryfylkefjorden, gjerne kjent for Bjørn Eidsvåg og svandalen skisenter.

FJell: det må stå for seg selv, med minst 100-200 meter i høydeforskjell, fjell og nut går litt om en annen når eg tenker på det. Fjell kan jo også være kjeder, men tenker mest på en fjelltopp/nut. Bør være over 500 m for å i d hele tatt få fjellfølelsen... Og skog på toppen klassifiserer ikke til fjell (Dette er dog i Norge ;))

 

Edit: Ås glemte eg: Forhøyning i terrenget.... Åskam f.eks.

 

Vidde: Høytliggende flate av litt størrelse uten skog ;)

 

Berg? Svaberg ut mot skjøen, og berg på fjellet, altså snaustein...

 

Den siste der ble litt rar og vanskelig å definere...

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Eg bor i Bergen nå...

 

Og pr. min definisjon er det IKKE syv fjell i umiddelbar nærhet av Bergen....

 

Ulriken , Rundemannen, lyderhorn og løvstakken er de eneste eg definerer som fjell/nut! Og de to siste er i grenseland de også.... Rundemannen kan dessuten liksågreit defineres som toppen av en åskam (sandviksfjellet)

Lenke til kommentar

Bosted Oslo

 

Fjell: Meg

Ås, liten forhøyesle i terrenget max 100 meter høyt

Vidde: flattt område som ligger høyt oppe, gjerne mellom flere berg eller fjell

Berg: lite fjell max 500 meter høyt, gjerne ikke for bratt, skal være lett å gå til,(altså ikke noe klatering, du skal kunne gå til toppen, eller selv kjøre bil om det er vei hele veien opp) eksempler er de bergene som er rundt hele oslo.

Lenke til kommentar

Jeg stammer fra Ryfylkeøyene.

Knivskarpe definisjoner som skiller det mest åsete fjellet fra den mest fjellete åsen er umulig og unødvendig, men jeg kan jo prøve:

Det er to faktorer som avgjør: Bratthet og høyde. Jo brattere en forhøyning er, jo lavere kan den være og fremdeles bli kalt et fjell. En diger forhøyning er et fjell selv om den er ganske slak. Blir en bratt forhøyning liten nok, er den aldri en ås, men en haug, topp, stein eller noe sånt.

Biler kan kjøre rett opp åser, men må kjøre sikksakk opp en fjellside.

Lenke til kommentar

Hjemsted: Utenfor Bergen sentrum men i Bergen kommune, Hordaland

 

Fjell: Kjempestor stein som henger fast i bakken, vi har 7 sånne rundt Bergen. Må ha betydelig størrelse for å gå for et fjell, minst noen hundre meter høyt og dekke et stort areal. Ellers er det en haug. Et fjell ser stort ut både nærmt og langt fra, gjerne imponerende. Man ser alltid mye stein når man ser på et fjell.

 

Ås: En ås er omtrent stor en haug i mitt vokabular, men det er et ord jeg egentlig ikke bruker. Men vi har "Åsane" utenfor Bergen sentrum, og der er det bare småfjell og flater, så det passer vel bra. En ås er helst dekket av grønt, gjerne gress. Er ikke så ruvende som et fjell.

 

Vidde: En vidde er nesten flat og veldig lang, uten trær. Kan inneholde åser og berg, men er stort sett flat eller lett buet. Du finner vidder oppå skikkelig store fjell. For det meste dekket av snø eller stein av varierende størrelser.

 

Berg: Et berg strekker seg fra en skikkelig stor "haug" av (en) stein til veldig små fjell. Et berg er ikke dekket av grønt, det skiller det tydelig fra en ås. Et berg har gjerne litt voldsomme stigninger på en eller flere sider, der man ser stein og der gress ikke kan gro, men er ikke så stort. Et berg kunne vært en ås om det hadde behersket seg litt/ikke vært så "voldsomt".

 

Noe sånt..

 

Edit, har lest tråden nå og kan si at jeg er 23. Ser trådstarter nevner tregrensen og fjell, jeg merker at når jeg tenker på fjell så er de bare på toppen, så det ligger kanskje litt i bakhodet. Og jeg glemte å nevne at grunnen til at jeg ser på mine berg som berg, er at man ser berget (steinen).

Endret av knetrom
Lenke til kommentar

Hjemsted: Vestby, Akershus

Fjell: En høy klump av stein som man kan klatre oppover, veldig stor... Man kan ikke se rundt...

Ås: En slags eng som heller litt oppover

Vidde: Flat mark, så langt øyet rekker

Berg: Steinklumper som stikker opp ute i skogen, og som man bestiger på et skritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...