Gå til innhold

Vil øke Blu-ray til 1 TB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så spørs det hvor mange år man må legge til regnestykket før det (om det i det hele tatt) blir utbredt, masseprodusert og overkommelig i pris. Harddiskkapasiteten vil mest sannsynlig fortsette kapasitetsøkningen eksponentielt frem til og ut over 2013 mens flashminne de neste årene vil fortsette i samme tempo som tidligere men muligens møte en liten vegg når produksjonsteknikken skal under 20 nm. Mest sannsynlig vil vi se begynnende arvtakere til flashminne innen 2013.

 

 

Hard_drive_capacity_over_time.png

NAND_Flash_accelerates_Moore

 

Hvis flash-kapasiteten fortsetter slik de har gjort siden 2004 (og hvis jeg har regnet riktig) vil det kanskje tilogmed passere 2TB innen utgangen av 2013 :p Noen andre kan gjerne regne ut skikkelig for meg
I hvilken formfaktor? Den største NAND flashchipen per dags dato er på 64Gb (8GB). Man må altså enkelt fremstilt ha 250 slike brikker for å oppnå 2TB. Det finnes SSDer med 1TB kapasitet allerede og det er planlagt SSDer med 2TB allerede til neste år. Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Harddiskkapasiteten vil mest sannsynlig fortsette å følge en lineær kurve frem til og ut over 2013

Det er da en logaritmisk, ikke en lineær kurve i grafen i vedlegget ditt? :dontgetit: Dvs harddiskkapasiteten vil følge en eksponentiell, ikke lineær, utvikling.

 

Da kan ihvertfall ikke spillprodusentene klage på at platene er for små... :)

Man sa sikkert det samme når CD-ROM kom, med hele 0,65 GB kapasitet. Men det tok ikke mange årene før kapasiteten på CD også var sprengt.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hvis vi går ut ifra at størrelsen vokser som 2^(X/18), dvs dobling hver 18. mnd. vil størrelsene være tidoblet på 60 mnd. dvs ved utgangen av 2013.

 

Hvis vi tar utgangspunkt i at et SD-kort på 4 GB koster 100 kroner i dag og at en Bluerayplate på 1TB vil koste ca. 100 kroner ved utgangen av 2013. Så har vi 40GB SD-kort mot 1TB Blueray til lik pris om 60 mnd.

 

Jeg tror ikke det kommer til å skje stort på denne fronten noen gang. Oppgaven med å lage en digital disk er rett og slett enklere enn oppgaven med å lage medier som ikke baserer seg på bevegelige deler.

Endret av Styggentorsken
Lenke til kommentar
Harddiskkapasiteten vil mest sannsynlig fortsette å følge en lineær kurve frem til og ut over 2013

Det er da en logaritmisk, ikke en lineær kurve i grafen i vedlegget ditt? :dontgetit: Dvs harddiskkapasiteten vil følge en eksponentiell, ikke lineær, utvikling.

Det er selvfølgelig helt korrekt. Hvor hodet mitt var da jeg trykket inn lineær skal jeg ikke spekulere i. :)
Lenke til kommentar

Roterende disker (harddisk) kommer nok til å forbli den mest kostnadseffektive måten å lagre ting på de neste 10 årene også. I hvert fall om man tar høyde for overskrivbarhet.

 

Men jeg tror lagringsmønstret til folk flest vil endre seg fra lokal lagring til lagring i nett-tjenester. Disse tjenestene vil bli sikrere enn det folk har hjemme eller med seg, billigere og er tilgjengelig fra over alt. Stadig flere produkter (PVR, TV, PC-programvare, spillkonsoller etc) kommer til å støtte nett-tjenestene. Videre ser jeg for meg en monopolisering av slike tjenester med Microsoft og Google i spissen mens de drar mediebransjen baklengs inn i framtida.

Lenke til kommentar

2 TB SSD i 2013? Jeg regner da med at dere snakker om enkle disker i harddisk format.

*HOST* http://www.storagesearch.com/ssd-3.html

Denne har vært ute i over 1 år, men koster sikkert mange ganger mer enn en vanlig PC.

1" harddisk format = 640GB. 3,5" = 1,6TB (fiber kanal) 230MB/s... *HOST*

Dersom pris og hastighet ikke er et spørsmål kan man lett lage 2TB SSD disker som får plass i laptopper.

(volum messig tilsvarer ca 4 1" disker 1 2,5". 1" er samme som CF kort)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Forskjellen på 1994 og i dag er at en rekke lagringsformål har gått fra å ha for lite plass til rådighet (fremtidig vekstpotensiale) til å ha mer enn nok. I mellomtiden har også Internett kommet. Dermed har behovet for fysisk flytting av GB omtrent forsvunnet. Nå flytter man GB ubegrenset et antall kilometer med et museklikk.

 

I 1994 fikk man 20 CD-plater på 650 MB for bare 1000 kr. 650 MB harddisk kostet omtrent 2000 kr. Med andre ord en prisforskjell på 40x i CDens favør.

 

I dag får man 1 TB harddisk for 900 kr. 1 TB plater er ikke tilgjengelige, men platene på 25 GB koster fra 100 kr. Det er 4x i favør av harddiskene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Gud så lett det blir å ripe vekk sine data!!

 

Tviler på at en 1TB-blueray med 16 lag vil være særlig resistent mot selv et par riper. Den minste ripe vil bryte laserlyset vekk fra mange mange kilobyte! En harddisk er i det minste tilnærmet hermetisk lukket, og lese/skrive-hodet flyttes vekk fra platene når den er slått av, så dette er vel det nærmeste man kommer sikker lagring om man slår av disken når den ikke er i bruk og forvarer den unna magneter o.l.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...