Gå til innhold

Intel senker effektforbruket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet hva den tekniske forskjellen er? (Tar et fag nå om halvlederteknologi, inkludert hvordan prosessorer lages, så jeg er litt interessert :) )

 

 

er vel et lite stunt det her, en q9450 har får vel over 1,2V når den egentlig trenger 0,95V og er derfor mye varmere enn den behøver, så vil anta at dette er nye steppinger hvor de har satt volt i et mere normalt område :)

Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som reagerer på ord som "effektforbruk" og "effektgjerrig"? Er kanskje flisespikkeri, men effekt er ikke noe man har eller bruker, men en betegnelse på hvor mye arbeid som blir gjort per tidsenhet. Et bedre ord ville vært strømforbruk, å si effektforbruk er som å si forbruk av hestekrefter i en bilmotor. Ellers gode nyheter :)

Lenke til kommentar
Noen som vet hva den tekniske forskjellen er? (Tar et fag nå om halvlederteknologi, inkludert hvordan prosessorer lages, så jeg er litt interessert :) )

Det er nok bare små justeringer som gjøres både mellom ulike steppinger og innad i hver stepping. F.eks finjustering av tid, temperatur, og gassblandinger i de ulike produksjonstrinnene og kretstekniske justeringer som identifisering og forbedring av små kritiske kretsdetaljer. Slike forbedringer både senker effektnivået direkte og gjør det mulig å senke spenninga slik at effektnivået går ned som følge av det.

 

soab: Høres effektnivå bedre ut?

Lenke til kommentar
Er jeg den eneste som reagerer på ord som "effektforbruk" og "effektgjerrig"? Er kanskje flisespikkeri, men effekt er ikke noe man har eller bruker, men en betegnelse på hvor mye arbeid som blir gjort per tidsenhet. Et bedre ord ville vært strømforbruk, å si effektforbruk er som å si forbruk av hestekrefter i en bilmotor. Ellers gode nyheter :)

 

Jeg vet ikke om jeg er enig i det, mener du all effekten i en CPU går til arbeid, og ikke noe til varme? Effekt uten videre spesifisering er jo gjerne energi per tidsenhet, og ikke begrenset kun til arbeid (om det ikke er en effekt med en ekstra benvnelse).

 

Ellers håper jeg de får flere 40-watts-løsninger, 65 er litt, 40 watt er ganske greit å kjøle, også i HTPCs o.l.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Ellers håper jeg de får flere 40-watts-løsninger, 65 er litt, 40 watt er ganske greit å kjøle, også i HTPCs o.l.

 

har en x3210 B3 stepping og allt, alltså værste sorten klarer og fa den ned mot 1,02V da drar hele systemet litt over 60W sånn ca (quad F@H), da med g31 chipsett og 2,5" disk. da vil jeg nok nesten påstå at en q9450 ikke er langt unna en 40W cpu allerede på 0,95V

 

 

G0-steppingen til bla. q6600 var jo mye mer effektgjerrig, og kunne klokkes mye lengre enn forrgjengeren.

 

dette var faktisk enorm, B3 var sykt varm i forhold til G0

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Er jeg den eneste som reagerer på ord som "effektforbruk" og "effektgjerrig"? Er kanskje flisespikkeri, men effekt er ikke noe man har eller bruker, men en betegnelse på hvor mye arbeid som blir gjort per tidsenhet. Et bedre ord ville vært strømforbruk, å si effektforbruk er som å si forbruk av hestekrefter i en bilmotor. Ellers gode nyheter :)

 

Jeg vet ikke om jeg er enig i det, mener du all effekten i en CPU går til arbeid, og ikke noe til varme? Effekt uten videre spesifisering er jo gjerne energi per tidsenhet, og ikke begrenset kun til arbeid (om det ikke er en effekt med en ekstra benvnelse).

 

Ellers håper jeg de får flere 40-watts-løsninger, 65 er litt, 40 watt er ganske greit å kjøle, også i HTPCs o.l.

 

AtW

Jeg skal inrømme at definisjonen min var litt slapp, særlig i elektronikksammenheng :p Men hovedpoenget mitt var at ordet effektforbruk er veldig ukkorrekt sett med tekniske øyne. Men rent praktisk betyr det det samme som strømforbruk, siden strømmen og effekten er proposjonale så lenge spenningen er konstant.

 

@ATWindsor: Det du var uenig i var definisjonen av effekt, ikke at ordet var feil?

@Simen1: Ja effektnivå er en dekkende betegnelse, faktisk hadde bare "effekt" vært et like bra ord.

Nå føler jeg meg veldig nerd og plager denne tråden med bagateller :p Et kjapt google-søk viser faktisk at "effektforbruk" er en vanlig betegnelse, gjerne om kjøleskap og varmepumper etc. Men jeg synes likevel det er merkelig i og med at jeg som bare har hatt elektronikk som et kapittel i fysikk-kurset i andre klasse ser hvor ukorrekt det er.

Lenke til kommentar
Er jeg den eneste som reagerer på ord som "effektforbruk" og "effektgjerrig"? Er kanskje flisespikkeri, men effekt er ikke noe man har eller bruker, men en betegnelse på hvor mye arbeid som blir gjort per tidsenhet. Et bedre ord ville vært strømforbruk, å si effektforbruk er som å si forbruk av hestekrefter i en bilmotor. Ellers gode nyheter :)

 

Jeg vet ikke om jeg er enig i det, mener du all effekten i en CPU går til arbeid, og ikke noe til varme? Effekt uten videre spesifisering er jo gjerne energi per tidsenhet, og ikke begrenset kun til arbeid (om det ikke er en effekt med en ekstra benvnelse).

 

Ellers håper jeg de får flere 40-watts-løsninger, 65 er litt, 40 watt er ganske greit å kjøle, også i HTPCs o.l.

 

AtW

Jeg skal inrømme at definisjonen min var litt slapp, særlig i elektronikksammenheng :p Men hovedpoenget mitt var at ordet effektforbruk er veldig ukkorrekt sett med tekniske øyne. Men rent praktisk betyr det det samme som strømforbruk, siden strømmen og effekten er proposjonale så lenge spenningen er konstant.

 

@ATWindsor: Det du var uenig i var definisjonen av effekt, ikke at ordet var feil?

@Simen1: Ja effektnivå er en dekkende betegnelse, faktisk hadde bare "effekt" vært et like bra ord.

Nå føler jeg meg veldig nerd og plager denne tråden med bagateller :p Et kjapt google-søk viser faktisk at "effektforbruk" er en vanlig betegnelse, gjerne om kjøleskap og varmepumper etc. Men jeg synes likevel det er merkelig i og med at jeg som bare har hatt elektronikk som et kapittel i fysikk-kurset i andre klasse ser hvor ukorrekt det er.

 

Ja, det er vel dinfinisjonen av effekt jeg ikke er helt enig i, når er det jo flere typer effekt som er en betegnelse på arbeid per tidsenhet, men jeg synes ikke det e rtreffende akkurat for CPUer, og rent generelt så mener jeg at effekt er energi per tidsenhet. Men jeg er enig i at effektforbruk er et underlig ord (selv om jeg ikke skal utelukke at jeg har fallt i fellen og brukt det selv). Litt på linje meg "voltstyrke" (men ikke fullt så ille). Personlig foretrekker jeg også at man oppfir effekt, kontra strøm.

 

AtW

Lenke til kommentar

Så rart at de ikke lanserer "effektgjerrige" versjoner av Core i7. Lurer på hvorfor?

 

Angående forskjeller på effektgjerrige prosessorer og "vanlige" er det jo vanligvis innenfor samme revisjon, så tror vel heller at det er sorteringen som avgjør hva som blir effektgjerrige prosessorer.

 

Det er ofte slik at de effektgjerrige prosessorene klokker godt, noe som tyder på at det kan være prosessorer som klarer høyere klokkefrekvenser, men der dette blir ofret til fordel for lavere driftsspenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...