Gå til innhold

Geforce GTX 260 blir bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Irriterende navngiving.

- I går fikk vi vite at de har dobbelt sett med navn på skjermkort

- I dag får vi vite at de har dobbelt sett med skjermkort per navn.

 

Dette er jammen ikke lett å bli klok på. Hva er hensikten med å prøve å forvirre kundene mest mulig? (For det må vel være hevet over en hver tvil om at de går hardt inn for å forvirre)

 

Hvorfor ikke bare ta den helt ut og kalle hvert enkelt <random kort> som kommer ut av produksjonslinjene for geforce <random nummer>? Da blir det overraskelsespakker på alle mann, ikke bare de ~90% som ikke gidder å bruke flere timer i uka på å sette seg inn i geforce-navnene.

Lenke til kommentar

Nvidia har lange tradisjoner med å rote i navn, og denne gangen kommer ikke det til å bli bedre heller. Det virker at disse kortene komme til å ha akkurat samme SKU og navn og det kommer til å bli en del usikkerhet om hva salgs kort ligger i boksen. (noe lignende til Intel E8400 som kan være både CO eller EO stepping under samme navn og samme boks). Men 55nm GTX 260 216 kan bli et indresang kort på flere måter.

 

Hvis ryktene stemmer, disse bruker 50% effekt og dermed vil klokker en god del bedre. Prisen blir veldig spennende også, for 55nm produksjon skal være billigere og disse kan få gode priser. De gamle 65nm GTX 260 216 har falt en del i de siste og kan kjøpes helt ned til 199 USD.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
hva tjener man på og gå fra 65nm til 55nm ? i watt og TDP? noen som har sett noen konkrete tall?

Nvidia holder kortene tett (som vanlig) og ingen vet det for sikkert annå, men ryktene antyder at disse bruker 50% mindre effekt. Hvis dette stemmer, vil det bli stor muligheter for overklokking, tenker jeg.

 

EDIT: jeg fant en av dem som hevder:

"The 55nm GPU consumes roughly 50% less power than it was the case with 65nm one, and this difference is more than massive. When I did quick power checks, the GTX280 at 650/1500/2200 would eat around 266W, while the default clocked GTX280 (600/1300/2200) was specc’ed at 238W."

 

55nm GT206 GPU powers both GTX290 and Quadro FX 5800

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Latterlig markedsføring av Nvidia.

Husker tiden da jeg hadde 100% kontroll på produktene fra Nvidia/ATI; med dagens situasjon er det så mange ulike navn/produkter at jeg rett og slett ikke gidder å sette meg inn i alt.

 

Så sant, så sant.

 

Brukar å ta ei gjennomkøyring i året på tomshardware.com å oppdatere meg, noko som er eit salig arbeid. Å følgje med dag for dag når ein berre er middels interessert er bort imot umogleg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...