Gå til innhold

Kommentar: Når websider blir programmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tester man nettsider ('weblications') tester man jo like mye nettleseren. Hvis dere begynner med dette kunne det jo vært meget relevant å sammenligne IE, Firefox, Chrome, og muligens andre som Opera, Safari, Konqueror i de diverse 'cloud'-programmene.

 

EDIT:

Jeg tror det er svært viktig å ikke miste oversikten og fokuset på hva som skal testes. Helt klart at trendene viser nye browsere med litt annen funksjonalitet enn vi er vant til. Enkelte vil nok legge opp til integrasjon mot sine tjenester som er tilgjengelig. God idè å se hva de forskjellige nettleserene tilbyr hvis en nettside som testes tilbyr ekstra funksjonalitet om man f.eks bruker IE kontra FF.

 

Dette synes jeg er et bra iniativ og HW følger vinden i databransjen. Vi vil se flere og flere nettsider og tjenestelevrandører som vil komme til å by oss på langt mer innhold enn dagens. Vi begynte med statiske nettsider, beveget oss over statiske med litt inputs og vips kom dynamiske nettsider. Gmail er kanskje svært fremtredende her da de startet en del av det store ballet.

 

Nå har vi kommet så langt at programmer, spill og media går over nett. Veien videre er streaming, betal tjenester med en-klikks-kjøp og programvare i "skyen".

 

Fremtiden for meg kan se litt ut som følgende:

Samme pålogg, uansett maskin. Skrivebordet er likt. Nettsider tilbyr lagring av media og programvare jeg trenger. Alt dette har jeg kjøpt lisens og rettigheter til.

 

Men hva skal jeg velge? Har noen testet alt dette?

 

Der dere kommer inn, vettu.. hehe. Så ja takk, begge deler, var det en kar i gult som sa ;)

 

Lykke til! (feed us....)

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Tester man nettsider ('weblications') tester man jo like mye nettleseren. Hvis dere begynner med dette kunne det jo vært meget relevant å sammenligne IE, Firefox, Chrome, og muligens andre som Opera, Safari, Konqueror i de diverse 'cloud'-programmene.

Jeg vil heller si at man tester applikasjonens evne til å støtte nettlesere av ymse utgaver. Og det er jo et viktig punkt i testen, i seg selv spør du meg. For eksempel, 24/7 office som vi dessverre bruker her på jobben er ubrukelig i annet enn IE og bør trekkes kraftig for det når "terningen skal trilles" (resten av applikasjonen er ikke mye å skryte av heller, spør du meg men det får bli en annen diskusjon).

Lenke til kommentar
Tester man nettsider ('weblications') tester man jo like mye nettleseren. Hvis dere begynner med dette kunne det jo vært meget relevant å sammenligne IE, Firefox, Chrome, og muligens andre som Opera, Safari, Konqueror i de diverse 'cloud'-programmene.

 

Uenig.

 

Alle meir eller mindre moderne nettapplikasjonar fungerer uavhengig og heilt likt i alle nettlesarar. Det er greit at der er små forskjellar i korleis HTML, CSS og Javascript blir tolka, men all faktisk funksjonalitet i applikasjonen foregår serverside uansett (sjølv om det heilt sikkert finst merkelige unntak her og). Å teste nettlesar opp mot ein nettapplikasjon blir eit litt anna "område" i mine auge.

 

Edit:

 

Kan jeg kalle quake live for ett såkalt web program? Hva er definisjonen?

 

Quake (så lenge vi snakkar om spelet Quake, førsteperson-shooteren, iallefall) er jo eit program du køyrer lokalt på din PC, men som kommuniserer med andre PCar når du spelar det online/på LAN.

 

Ein webapplikasjon er ein applikasjon som køyrer all funksjonalitet på ein webserver, medan du kun får servert eit resultat i form av websider til din datamaskin/nettlesar. Eksempelvis vil aldri Facebook bruke din PC til å redigere bilete, legge inn kommentarar i databasen sin eller endre kontoen din - alt dette blir gjort på webserveren som driv Facebook sjølv om du styrer det frå din eigen PC.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Jeg leste nylig stack overflow anmeldelsen, men lot meg ikke merke at det var første gangen dere testet et nettsted. Uansett syntes jeg den var veldig nyttig, så jeg er i hvert fall meget interessert i flere slike anmeldelser.

 

Dette er også noe vi ikke ser så mange andre steder, så jeg tror dette kan styrke nettverket.

Lenke til kommentar
Tester man nettsider ('weblications') tester man jo like mye nettleseren. Hvis dere begynner med dette kunne det jo vært meget relevant å sammenligne IE, Firefox, Chrome, og muligens andre som Opera, Safari, Konqueror i de diverse 'cloud'-programmene.

 

Uenig.

 

Alle meir eller mindre moderne nettapplikasjonar fungerer uavhengig og heilt likt i alle nettlesarar. Det er greit at der er små forskjellar i korleis HTML, CSS og Javascript blir tolka, men all faktisk funksjonalitet i applikasjonen foregår serverside uansett (sjølv om det heilt sikkert finst merkelige unntak her og). Å teste nettlesar opp mot ein nettapplikasjon blir eit litt anna "område" i mine auge.

Uenig.

 

Det er en del sider som ikke støtter bla. Opera den dag i dag. Andre sider nekter deg rett og slett å bruke tjenesten om du ikke har IE eller Firefox, noen sider er bare buggete med Opera. Så jeg vil si at det er på sin plass at man i allefall sjekker om andre nettlesere enn IE fungerer på aplikasjonen.

Firefox er i min mening nesten obligatorisk sammen med IE siden FF er med i en god del linuxdistroer og så vidt jeg vet den mest utbredte nett leseren i linuxmiljøet.

Lenke til kommentar
Det er en del sider som ikke støtter bla. Opera den dag i dag. Andre sider nekter deg rett og slett å bruke tjenesten om du ikke har IE eller Firefox, noen sider er bare buggete med Opera. Så jeg vil si at det er på sin plass at man i allefall sjekker om andre nettlesere enn IE fungerer på aplikasjonen.

Firefox er i min mening nesten obligatorisk sammen med IE siden FF er med i en god del linuxdistroer og så vidt jeg vet den mest utbredte nett leseren i linuxmiljøet.

 

Siterer det Loomy sa over her:

 

Jeg vil heller si at man tester applikasjonens evne til å støtte nettlesere av ymse utgaver. Og det er jo et viktig punkt i testen, i seg selv spør du meg.

 

Eg ville med andre ord kritisert applikasjonen/nettsida for å ikkje fungere i visse/alle nettlesarar, men ikkje laga ein eigen test av applikasjonen i ein spesiell nettlesar. Møtast på halvvegen, på ein måte :)

Lenke til kommentar

Ble jo kjappt til en heftig debatt om hva en webapplikasjon er. Forsåvidt interesant i seg selv, men kanskje bittelitt uvesentlig i forhold til problemstillingen til artikkelen? Den spør jo bare om hw.no burde anmelde flere nettsider og i så fall hvilke og hva slags.

 

Uansett så er jeg meget for å teste nettsider og slenger opp en liten ønskeliste.

  • Google Docs
  • Google Calendar
  • Last.fm
  • Facebook
  • Facebook Apps

De jeg kommer på sånn i farten. Ikke minst Docs og Calendar er programmer jeg bruker konstant, men gjerne skulle få sammenlignet med andre tjeneste(?).

Lenke til kommentar

Synes det er 100% logisk å spørre om hva det er for noe først.

 

Noe annet vil være helt feil, da man kan være i tvil om man snakker om den samme tingen.

 

Såvidt jeg vet bruker 'quake live' kun spill brett lokalt ifra ens pc, og interfacet kjører via java. Jeg finner ingen lokal exe fil for å starte spillet, og kan kun starte det via å gå inn på websiden til spillet. Hvorpå jeg må logge meg inn etc.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Tester man nettsider ('weblications') tester man jo like mye nettleseren. Hvis dere begynner med dette kunne det jo vært meget relevant å sammenligne IE, Firefox, Chrome, og muligens andre som Opera, Safari, Konqueror i de diverse 'cloud'-programmene.

 

Uenig.

 

Alle meir eller mindre moderne nettapplikasjonar fungerer uavhengig og heilt likt i alle nettlesarar. Det er greit at der er små forskjellar i korleis HTML, CSS og Javascript blir tolka, men all faktisk funksjonalitet i applikasjonen foregår serverside uansett (sjølv om det heilt sikkert finst merkelige unntak her og). Å teste nettlesar opp mot ein nettapplikasjon blir eit litt anna "område" i mine auge.

 

Verste jeg har hørt. I tunge JavaScript-weblications utgjør nettleseren forskjeller på titalls sekunder i bruk. Det kan fort bli frustrerende å bruke den ene nettleseren fra den andre. Google Chrome's V8 JavaScript-VM gjør Chrome mye raskere enn Firefox og IE i JavaScript-baserte weblications som GMail og stort sett alle andre av Google's tjenester. TraceMonkey i Firefox 3.1 beta er enda raskere igjen, mens IE er fullstendig i bakleksa.

 

Nettleseren har mye å si..

Lenke til kommentar

+1 for nettleser test av ting og tang.

Jeg kom over en fin test som testet rundt om 20-30 nettlesere på alt fra rendring, php script etc, java, 2d og 3d, flash etc, men den var noen år gammel. Dette kunne jo vært en utfordring, og en fin sticky, og gjerne oppdatert av og til.

Ta med maskinvare og operativ system og hvilke system programmer som er installert, maskin drivere, versjoner av .net framework, java versjon installert og slikt så får man ett helhetlig bilde.

Jeg så i den testen iallefall forskjeller på opp til 2 minutt, så selv om det var sprøtt, er det en klar pekepinn på at forskjeller, det ER DET.

Lenke til kommentar
Jeg mener dere heller kan bruke tid på å teste mer hardware skikkelig.

Har ikke sett EN bluray drev/brenner test enda!

 

I dag: Arsæll tester google! ... I think not.

Da foreslår jeg at du skriver en test på det.

 

Hardware.no er ganske åpne for å slippe inn folk som er motiverte for å skrive gode ting.

Det å få testet hardware i seg selv har flere prøvelser:

 

1. Først må du har ett stykke hardware for hånd.

2. Du må vite en del om den for å få ut de nyttige aspektene ved dingsen.

 

3. Du må gjerne bruke flere timer for å teste de fleste sidene og bruksområdene for dingsen.

 

4. For å få tak i hardware må du enten få låne det av f.eks. produsent, nettbutikker eller andre som gidder å stille opp. Eller som noen gjerne gjør, de har nettopp gått til innkjøp av dingsen selv.

 

5. Så skal du sammenfatte de inntrykk og notater du har gjort og laget.

 

6. Den skal korrekturleses, og må ha gode foto/logoer, HTML-kodene og taggene må også sjekkes før den slippes ut på forsiden.

 

Å skrive en test er mye mer omfattende enn å oversette og omskrive en artikkel som du finner på for eksempel Anandtech.com

Lenke til kommentar

Veldig bra tiltak at man vil sette i gang anmeldelse av webprogrammer. Det er vel ikke værre enn at man skriver testet med "Google Chrome eller Firefox"

 

Tenk på multiplatformspill der anmelder man EN utgave av spiller og så kommer det kommentarer i etterkant eller en followup på hvordan det fungere på andre platformer.

 

For å få noe matnyttig ut av dette så er mitt forslag at folk tester webprogramvare med sin favorittnettleser om det er Chrome, Firefox, Opera, Safari eller andre.

 

Et lite tips i Google Chrome kan man på menyen med bildet av et ark (ikke skiftenøkkelen) velge "Opprett snarvei til programmer" elle "Make appliation Shortcut" da kan man starte programmet i et eget vindu og det ser ut som hvilken som helst lokal applikasjon.

 

Får da skrivebords shortcut til google.docs og gmail. På windowsplatform kan man bruke ALT+TAB for å skifte mellom programmene som man kan med lokale programmer. Så fett som dette funker så tror jeg det vil skje mye med nettbasert programvare fremover :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...