Gå til innhold

Retrofil: Walkman var fortidens Ipod


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

fortidens Ipod...?

skult markedføring?

Hvorfor skal alt sammenlignes med Ipod? kan man ikke kalle artikkelen "walkman var fortidens mp3-spiller"?

 

Er for øvrig lei av alle som skriver om Ipod, når det de mener en mp3-spiller. Spesielt på seriøse sider som dette burde man vært mer konsekvent! ipod er etter min mening det verste tilbakeskrittet i bærbar musikks historie!!!

Lenke til kommentar
fortidens Ipod...?

skult markedføring?

Hvorfor skal alt sammenlignes med Ipod? kan man ikke kalle artikkelen "walkman var fortidens mp3-spiller"?

 

Er for øvrig lei av alle som skriver om Ipod, når det de mener en mp3-spiller. Spesielt på seriøse sider som dette burde man vært mer konsekvent! ipod er etter min mening det verste tilbakeskrittet i bærbar musikks historie!!!

 

Nei, nå er du unødvendig vanskelig. Du tar faktisk feil, det blir ikke skjult markedsføring å sammenlikne Walkman-spillerne med Ipod-er. Walkman var den vanligste og mest kjente kassettspilleren på den tiden, slik Ipod er det vanligste og mest kjente innen mp3-spillere i dag.

 

Å derimot si at Walkman var fortidens mp3-spiller, blir mer feil siden det var mange flere enn Sony som lagde bærbare kassettspillere, slik det er mange flere enn Apple som lager mp3-spillere i dag.

 

Trenger ikke kverulere bare for å kverulere. :fun:

Lenke til kommentar
fortidens Ipod...?

skult markedføring?

Hvorfor skal alt sammenlignes med Ipod? kan man ikke kalle artikkelen "walkman var fortidens mp3-spiller"?

 

Er for øvrig lei av alle som skriver om Ipod, når det de mener en mp3-spiller. Spesielt på seriøse sider som dette burde man vært mer konsekvent! ipod er etter min mening det verste tilbakeskrittet i bærbar musikks historie!!!

Buhu

Lenke til kommentar
fortidens Ipod...?

skult markedføring?

Hvorfor skal alt sammenlignes med Ipod? kan man ikke kalle artikkelen "walkman var fortidens mp3-spiller"?

 

Er for øvrig lei av alle som skriver om Ipod, når det de mener en mp3-spiller. Spesielt på seriøse sider som dette burde man vært mer konsekvent! ipod er etter min mening det verste tilbakeskrittet i bærbar musikks historie!!!

Walkman var ikke 80-tallets mp3-spiller. Det var bærbar kassettspiller som var 80-tallets mp3-spiller. Walkman er et Sony merkenavn som kun de bruker og har brukt. Akkurat som ipod er et merkenavn som kun Apple har brukt og bruker.

 

2008 - 1985

Ipod = Walkman

mp3 = bærbar kassettspiller

Lenke til kommentar
Diger ja!

Men tror nok bærbare CD-spillere var normalt mye tidligere enn slutten av 90-tallet. Venner av meg trasket rundt med bærebare CD-"walkman"-spillere i 1990. Og selv kjøpte jeg en low-budget Sony CD-spiller "Walkman" sommeren 1993. Da var det allerede mange som hadde bedre modeller.

 

Ja, jeg kjøpte min i 1986. En av de første modellene til Sony, der selve spilleren ble plassert i en spesiell bæreholder med batteri, og i en annen holder som stasjonær. Jeg bruker den faktisk som stasjonær spiller den dag i dag (ikke så ofte, men en gang i blant).

 

Prisen var jo ikke akkurat pen da.

Lenke til kommentar

En kan si mye om walkman i dag, men på den tiden var det et must, og jeg tror nok at uansett hvilket merke folk hadde, så var det walkman, ihvertfall for min del. Walkman er/var for meg ensbetydende med bærbar kasettspiller, og ikke bærbar kasettspiller fra Sony. Selv hadde jeg et lite minianlegg med to kasettspillere, radio, TV og en dockingstasjon for tilhørende walkman. Det var stas, husker desverre ikke merket. Senere hadde jeg en walkman fra Panasonic. Ah, det var tider!

Lenke til kommentar

Har selv en Panasonic RQ-P265 liggende i skuffen i fult fungerende tilstand, denne med 3D Equalizer, XBS og Metal støydemping. Lyden er nok ikke på nivå med CD, men bedre enn de fleste 128kbps MP3-filene som man lastet ned fra Kazaa en gang i tiden. Origniale kassetter eller kassetter som ble spillt inn med greit utstyr hadde nokså god lyd.

Lenke til kommentar

Jeg har en Panasonic RQ-J2 "Way" fra 1983. Såkalt Walkman-klone. Se vedlagte bilde.

 

På forsiden er det hurtigspoling frem og tilbake. På toppen er det uttak for to hodetelefoner, Play, Stop/Eject, Volume, samt en rød LED som slutter å lyse hvis det er dårlig batteri. På baksiden er det belteklips (det må taes av hvis man skal ha ut kassetten eller skifte batteri). På siden er det svitsj for Normal/Metal-bånd. I sin tid var dette State of the Art-teknologi! Den virker fremdeles.

post-74478-1226749101_thumb.jpg

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...