Gå til innhold

Test: Samsung I900 Omnia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gleder meg ikke noe mindre nå akkurat...

 

At skjermen har litt dårlig oppløsning er vel mye fordi det finnes bedre på markedet, ven er vel strengt tatt ikke dårlig med tanke på størrelsen. Uansett velger jeg å se på det som en fordel opp imot batteritid.

 

Mangel på mini-USB vil jeg anta at har litt med vaner å gjøre. Jeg for min del har hatt Samsung telefoner tidligere, og har aldri savnet mini-USB.

 

Så nå er det bare å vente til den kommer på markedet. Samsung sin kundeservice påstår fortsatt at den skal komme i løpet av oktober, men ingen forhandlere tror den kommer før tidligst 7/11 :no:

Lenke til kommentar
Gleder meg ikke noe mindre nå akkurat...

 

At skjermen har litt dårlig oppløsning er vel mye fordi det finnes bedre på markedet, ven er vel strengt tatt ikke dårlig med tanke på størrelsen. Uansett velger jeg å se på det som en fordel opp imot batteritid.

 

Mangel på mini-USB vil jeg anta at har litt med vaner å gjøre. Jeg for min del har hatt Samsung telefoner tidligere, og har aldri savnet mini-USB.

 

Så nå er det bare å vente til den kommer på markedet. Samsung sin kundeservice påstår fortsatt at den skal komme i løpet av oktober, men ingen forhandlere tror den kommer før tidligst 7/11 :no:

 

Personlig synes jeg det er bra telefoner enedelig begynner å få litt bedre oppløsning, og derfor er det synd denne er så dårlig, og har opplsøningen så mye å si for batteri? Må jo ha like mye baklys?

 

AtW

Lenke til kommentar
hm.. siden kameraet ikke er noe særlig å skryte av tror jeg at jeg skal følge nærmere på htc hd :hmm:

 

Som de skrev i testen også, så kan det hende at det vil endre seg etter oppdatering. Så kan hende det kan være en ide å avvente å se...

Har hørt begge deler om kameraet, har også lest tester der de er veldig fornøyd med kameraet, inkl "tabildenårmotivetsmiler"-funksjonen.

Lenke til kommentar

Har hatt min Omnia siden begynnelsen av oktober. Gikk over fra k810i, overgangen har gått smertefritt. Var litt skeptisk til windows mobile etter å ha tuklet med HTC S710, men Omnia er mye enklere å sette seg inn i etc.

Batteriet varer vel 1-2 dager med litt bruk av GPS og mye bruk av Wifi.

Lenke til kommentar

Denne testen ser det ut som om Amobil har tatt seg endel tid på og den er ganske detaljer og gjennomgaende.

 

Har selv brukt Omnia ca. 2 måneder har noen kommentarer og utvidelser:

 

I tilegg til "Widget" system har Omnia også 2 alternative start skjermer , Samsung Today 1 og Samsung Today 2.

 

Disse er mere normale startskjerm varianter med fast linker og info direkte på startskjermen.

 

Noen skjermbilder

 

Mange har reportert tilbake at de liker disse bedre, men personlig så liker jeg Widgets'ene best. :D

 

En detalje som ble glemt i SMS delen er at Omnia har en spesiell funksjon som lar deg sende sms og mms fra samme interface. Hvis du legger inn tittel eller vedlegg vil denne automatisk bli en MMS istedenfor en SMS.

 

Helt enig med at det er sløvt av Samsung Norge og ikke inkludere norske særtegn på onscreen tastaturene, det er etter alt kun en liten programvare snipp som de kunne forandre ganske enkelt.

 

Men her kommer en av fordelene med at det er en Windows Mobile basert telefon inn, du er ikke avhengig av å kun bruke fabrikatens programmer, og det finnes flere gode alternative for tastatur løsninger som også har norske særtegn tilgjengelig.

 

Noen av disse tar fysisk mindre del av skjermen også slik at du kan see større del av skriveflaten enn med det medfølgende tastaturet.

 

Eksempler: Zoomboard , Resco Keyboard Pro , SPB Keyboard og TouchPal

 

Nederst på side 2 av testen er det et "screenshot" av program menyen som er i den Norske versionen, denne er noe anneledes en den i de nyere internasjonale versionene.

 

Disse har en "flytende" finger vennlig side bar som du kan bruke til å bevege deg hurtig opp og ned i programlisten, når du bruker denne så vises også den bokstaven du befinner deg på i listingen midt på skjermen.

 

Denne er veldig hendig hvis du har mange extra programmer innstalert og Samsung Norge burde definitivt sørge for å inkludere denne i sin Norske Rom Version.

 

Om Kameraet så kan jeg bare si at jeg får gode bilder med klare og naturlige farger både ute i dagslys og inne med normal elektrisk opplysning. (Bruker en av de nyeste internasjonale ROM versionen)

 

Under forhold med mindre lys blir bildene fremdeles ok, men noe mer "støy" tilkommer i bildet.

 

Blitz funksjonene derimot er så som så, men blitzen fungere ok om du setter kameraet til makro mode. (Blitz lyset blir da mindre kraftig og du ungår at bildet får for mye hvit lys)

 

Programvare versionen har endel å si angående bilde ifølge f.eks. theunwired.net :

 

Talking about quality: While I was first pretty disappointed about the photo quality of the i900, everything changed with the final ROM which I used for this review. With the Beta ROM the photos were yellow tint but now, with the final ROM the photo colors looks richer and more like the original:

It's now safe to say that the i900 Omnia camera might be one of - if not - the best Windows Mobile camera available today.

Hele testen..

 

Hos Mobile Review kan du ogsa finne en dedikert test av Kameraet i Omnia.

Testen inneholder også mange bilder inkludert en "heade-to-head" samenlignings bilde test mot Nokia N82. I denne testen blir bilde kvaliteten bedømt til å være på nivå med telefoner som Sony Ericsson C902 , Nokia N82 og Motorolla ZN5.

 

Men hvis kamera er det aller viktigste for deg, vil nok heller den nye generasjon kamera mobiler som Sony Ericsson C905, LG LC910 Renoir, Samsung i8510 Innov8 eller Samsung M8800 Pixon falle bedre i smak.

 

Omnia har veldig bra lydkvalitet og fungere bra som Musikk spiller.

 

Den medfølgende media spilleren er forsåvidt ok, men har noen mangler i forhold til de som er tilgjengelig i de beste dedikerte musikk spillerene på markedet.

 

Men her kommer en av fordelene med at det er en Windows Mobile basert telefon inn igjen, du er ikke avhengig av å kun bruke fabrikatens programmer, og det finnes flere gode alternative for media spillere.

 

Min favoritt er Kinoma Play, dette er en veldig bra multi media spiller med ypperlig lydkvalitet. (Støtter også formater som AAC (iTunes), aacPlus og Flac)

 

For de som ønsker å ha mest mulig instillings muligheter så er Pocket Player et veldig godt alternativ også.

 

For Video fantaster, kan jeg anbefale CorePlayer.

 

Omnia kombinert med Kinoma Play og et par gode Hi-Fi høretelefoner gir en ypperlig musikk spiller kombinasjon som er vanskelig å overgå. :grin:

 

Er forsåvidt også enig i dette angående vanlig mobil vs smart mobil:

 

NB! Trenger du egentlig en smarttelefon?

Samsung I900 Omnia er en smarttelefon. Dersom du ikke trenger multitasking, mobilt kontor eller ekstra programvare kan du være vel så tjent med en mindre avansert telefon.

 

Hvis du ikke har behov for fuksjonene i en smart mobil, får du gjerne mer for pengene med å velge en vanlig mobil med akkurat de funksjonene du har bruk for.

 

Men personlig vil jeg aldri tilbake til en mobil hvor jeg ikke kan installere nye programmer og funksjoner etter mitt eget forgodebefinende.

 

I følge Amobils test kan det se ut som jeg gjorde riktig valg når jeg først skulle prøve ut en Windows Mobile baserte telefon.

 

Omnia har vært en veldig positiv opplevelse og fungerer hurtigt og smidigt i dagelig bruk. Og i motsettning til hva jeg har blitt fortalt om Windows Mobile baserte telefoner gjør den det helt uten bruk av stylus. :grin:

 

Har hatt skjermbeskytter på denne fra dag 1 og anbefaler alle som går til innkjøp av denne eller andre mobiler med stor berøringsskjerm å gjøre det samme.

 

Om neste mobil blir en Windows Mobile, en Androide, en Symbian eller en ALP - Access Linux Platform basert smart telefon...vel det får tiden vise.

Endret av mobilehappy
Lenke til kommentar
Synes denne telefonen scorte bedre i test enn Touch Pro. Likevel får denne 5 og Pro 6...hm..er det bare meg eller? Hva vil X1 få?....spennende?..... :yes:

 

Pro skulle aldri hatt 6 så den saken er grei

X1 får så mye pepper for tiden at jeg tipper denne(samsung) lett stikker av med beste manns prisen på dette trekløveret

Personlig som alle vet(særlig surpompene her inne som har lagt mye penger i f.eks Pro) liker jeg ikke telfoner uten knapper og ville ikke hatt noen av dem

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...