Gå til innhold

WDC kjøper deler av Fujitsu?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis dette stemmer så tyder det på at:

- Harddiskprodusenten WD har lite tro på flash/SSD i framtida

- SSD/flash/harddisk-produsenten Fujitsu har lite tro på harddisk i framtida

 

Jeg tror både harddisk og flash/SSD vil leve side om side i minst ett tiår. Men jeg tror det vil bli en gradvis nedgang i harddisk-markedet samtidig som en gradvis økning i flash/SSD-markedet. Nå vet jeg ikke hvordan kjøpesummen står i stil til verdien og andre faktorer, men jeg tror begge selskapene gjør en god vurdering i forhold til hver av deres strategier. Dvs. WD får nok avdelingen relativt billig mens Fujitsu slipper en rekke ubehagelige oppsigelser og krympesmerter bare 5-10 år frem i tid. WD kjøper seg kortsiktig gevinst og langsiktige problemer. Den kortsiktige gevinsten blir sikkert billig så jeg tror ikke WD gjør noe dumt. De er nok klar over problemene som følger med på kjøpet. Kanskje de har andre lure planer for harddiskfabrikkene om et tiår.

Lenke til kommentar

Det er ikke dumt med større markedsandeler. Jeg vet ikke om noen som kjøper fujitsu i løs vekt, så her snakker vi antagelig om oem og b2b markedet. Kanskje wd ønsker bedre tilgang til markeder de ikke er gode på, eller innenfor segmenter de ønsker bedre kontroll???

 

Omsetning er altid ok - selv med gammel teknologi.

Lenke til kommentar
Håper WD eventuelt fortsetter med SAS disker på samme lest som Fujitsu har gjort. Fujitsu lager de beste desktop-orienterte 15k SAS-diskene...

 

Tipper at det er nettopp den teknologien WD er interessert i, svjv produserer ikke WD 1500RPM disker i det hele tatt, mens Fujitsu leverer en rekke til både SCSI, Fibre channel og SAS.

Oppkjøp ville skaffet WD tilgang til markedene for dissse diskene som antagelig har en god inntjening.

Høyrotasjonsteknologien som Fujitsu besitter kan også være verdifull for WD med tanke på å viderføre den til S-ATA.

Roterende disker for masselagring vil nok henge med i mange år enda.

Lenke til kommentar
Min seagate døde for noen dager siden så jeg stoler ikke på det merke.

Da, kan jeg uroe deg med at alle diskprodusenter har feilprosent på sine disker. Disker trenger ikke å være brukt i lang tid for å feile. De kan feile på dag 1. Uansett merke.

 

Det eneste du bør stole på er altså gode backup-rutiner. ;)

Lenke til kommentar

Lengden på garantien har i utgangspunktet ikke noe å si for feilprosenten og levetiden. Se gjerne på garanti som et separat produkt. Altså en slags forsikringstjeneste. Jo lengre garanti man kjøper med disken, jo mer koster det fordi det statistisk vil stryke med flere disker. Seagate kunne f.eks økt til 10 år på diskene sine uten å gjøre noen tekniske endringer, men måtte nok lagt litt på prisen.

 

Seagate tar antagelig litt ekstra betalt på grunn av garantitiden, av to grunner:

1. For å dekke opp for de økte kostnadene pga flere garantisaker

2. Gi en illusjon om lavere feilprosent/lengre levetid og dermed selge mer = høyere fortjeneste

Lenke til kommentar
Det eneste du bør stole på er altså gode backup-rutiner. ;)

Så god råd har jeg ikke. Derfor velger jeg heller kvalitet fremfor pris. Min nye disk kostet 300 mer enn de andre diskene med samme kapasitet her i byen (trengte disk kjapt, gikk derfor ikke for nettbutikk.).

Dyre disker øker i beste fall bare driftsikkerhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...