Gå til innhold

Større OLED nærmer seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg husker rett (og det kan det hende at jeg ikke gjør..) tror jeg at jeg leste en artikkel i illustrert vitenskap om FED og CED teknologi som skal være konkurerende mot OLED. Eller var det jeg leste/husker bare tull? Hvis jeg husker rett så tror jeg det var Sharp som satset på den ene og Samsung pluss flere på det andre?

Lenke til kommentar
hva er forskjellen mellom LCD og OLED?

OLED er bedre på de fleste områder. Mye billigere å produsere og lavere effektbruk, farger og responstid på nivå med billedrør, skjermene blir tynnere og kan sågar være bøyelige. Imidlertid er levetiden en del lavere enn på LCD, men det er noe som kommer til å bli bedre etter hvert som teknologien modnes.

Skal bli spennende å se om mitt neste fjernsyn blir en 32" full HD LCD eller en OLED.

 

EDIT: SED er en teknologi Toshiba og Canon har samarbeidet om. Etter en del rettslig bråk mellom Canon og et mindre firma om teknologi de ikke hadde rett til å dele med Toshiba, endte de opp med at Canon må gjøre jobben selv. En lansering skulle egentlig finne sted rundt juletider i fjor, men nå er det ikke godt å si. Onde tunger vil ha det til at SED aldri blir noe av. FED ligner, men skal visst være mindre egnet til masseproduksjon.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

<selskap> skal starte masseproduksjon innen <vilkårlig årstall>. Har vi hørt det før?

 

Jeg er mer interessert i OLED-skjermer for PC enn for TV, siden de trolig vil være på et mer fornuftig prisnivå. Store OLED-TVer vil trolig koste opptil flere månedslønner.

 

Angående andre teknologier så jobber Canon med SED og Sony med FED. Dette er teknologier som ligner på hverandre, og samtidig er nært beslektet med CRT. Jeg har mest troen på FED for tiden, siden det satses ganske mye på produksjonsutstyr, mens det har vært lite fra SED-leiren i det siste.

Lenke til kommentar
<selskap> skal starte masseproduksjon innen <vilkårlig årstall>. Har vi hørt det før?

Jeg ser heller ikke hvorfor akkurat vi skal tro på dem denne gangen. Imidlertidig kan vi jo håpe på at slike løfter blant mange produsenter virkelig får fart i teknologien, men det kan vel også føre til at det bare smeller tilbake på oss forbrukerne. Noen skal tross alt betale for det hele.

Lenke til kommentar

OLED-utviklingen gikk veldig raskt frem for et par år siden, og så ble det plutselig veldig stille. Det er tydelig at produsentene har holdt tilbake OLED for å melke noen "generasjoner" ekstra med LCD. Dette mener jeg er negativt for oss forbrukere. Det kunne vært flere modeller på markedet allerede nå, slik at OLED kunne begynne å ta markedsandeler rundt 2010-2011, men nå må vi vente nesten til da før de første dyre/eksklusive modellene kommer.

Lenke til kommentar

og i mens jeg venter på fremtiden sitter jeg å spiller PS3 på min fete 46" LCD skjerm og ler av de som sitter på gjerdet og venter og venter.. Den dagen min LCD ryker om 15 år, er det sikkert mye annet spennende på markedet :)

 

 

Dog ser jeg frem til en bærbar med OLED skjerm og SDD disker som ikke koster skjorta :)

Lenke til kommentar

"Halveringstid" på rundt 17 000 timer på de som er på markedet i dag.

 

Sonys 11-tommer:

 

DisplaySearch ran two XEL-1 units for 1,000 hours, and measured the drop in brightness. Extrapolating from that, they found it would take 17,000 hours for a display to lose half its brightness, a standard measure of display life.

 

17 000 timer tilsvarer 708 døgn eller nesten to år. Da snakker vi at TV-en står på døgnet rundt. I normal bruk, f.eks. 8 timer/dag vil den da vare i 5-6 år.

 

Det jobbes stadig med å forbedre levetiden. LCD-TV-er tror jeg ligger på rundt 40 000 timer.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
hva er forskjellen mellom LCD og OLED?

 

Det er mange små ting, men hovedtingen kan du si er at LCD tradiosjonellt benytter baklys. Bildet du ser er dermed som et slags transparent. lys + blå LCD krystall = blått lys.

 

Med OLED produserer hver pixel sitt eget lys. Det gir vanvittig gode egenskaper for kontrast, siden èn pixel kan være helt på, mens pixelen rettved siden av kan være av, og dermed bekmørk (den trenger ikke å kjempe mot baklyset). Det er dog ange andre fordeler også, som mye lavere materialkostnader, tynnere skjermer, drastisk lavere strømforbruk osv.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...