Gå til innhold

Ødela en bekjent sin telefon. Han krever erstattning,


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man skal begynne å skru på andre sine telefoner burde man i det minste ha kompetanse til det.

 

Når det gjelder ditt spørsmål så vil nok ikke vedkommende komme noe videre hos forbrukerrådet. Dette er en reparasjon gjort på hobbybasis. Dog kan vedkommende gå til sivilt søksmål selvsagt.

Lenke til kommentar

Et spørsmål jeg ikke kan se besvart her, er om din kunde var klar over at dette var noe du gjorde "non-profit" for å øve deg. I så fall kan han ikke kreve noe av deg da han ble gjort klar over at inngrepet var uatorisert av en person under opplæring, og klar over faren. Med andre ord var det han som tok en sjanse, ikke du.

 

Hvis han derimot leverte den i god tro om at du kunne dette, og i tillegg betalte for det (hvor mye er irrelevant) så kan han kreve at du erstatter telefonen, med fratrekk av det du ville tatt for å bytte skjermen (ettersom en ny telefon har ny skjerm har du på en måte utført den servicen for han).

Lenke til kommentar

Han leverte vell i god tro uansett. Hadde ikke tenkt til å ødelegge telefonen så opplyste ikke noe om "øvelse" formålet. Nå får vi se endelig utfall fra forbrukerrådet. Dessuten mente en venn av meg at det var en viss sjangs for at skatteeaten ville møte på døren min for en grundig gjennomgang av hva jeg bedriver.

Lenke til kommentar

Hvis man skal begynne å skru på andre sine telefoner burde man i det minste ha kompetanse til det.

 

Uenig, som TS sa så er dette øvelse for fremtidlig oppstart av verksted, man får ikke kompetanse ved å glane i veggen.

 

Han leverte vell i god tro uansett. Hadde ikke tenkt til å ødelegge telefonen så opplyste ikke noe om "øvelse" formålet.

 

Som er 100% ren og skjær idioti av deg....

 

Jeg byttet skjerm på en iPhone for en venninne og sa klart ifra mer enn en gang at dette var noe jeg kun gjorde hvis hun var klar over at det var en sjanse for at den ikke funket etterpå og at jeg ikke hadde lyst til å være ansvarlig for det. Jeg gjorde det "under tvil" :p Dette var en 5'er tror jeg, men alikevel en telefon til 4-5.000,- på tidspunktet.

 

Fulgte en god bruksanvisning fra en kjent nettside og surra som F og måtte skru den fra hverandre mer enn en gang pga feil jeg gjorde :D  Det er egentlig ikke vanskelig å bytte skjerm og elektronikken tåler overraskende mye, jeg klarte å få skrujernet over loddepunkter mange ganger.Med dette i bakhodet så vil jeg anta at telefonen du skrudde på døde pga en underliggende feil som hadde skjedd uansett hvem som skrudde opp telefonen.

Endret av Belphegor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har byttet knuste skjermer og batteri i haugevis med iphoner for å være snill med familie og venner.

Jeg er elektronikkingeniør (uten at det har så veldig mye å si når det gjelder slikt da).

Uansett, så har det gått bra i 95% av tilfellene, men i 4-5 ganger har ikke telefonen fungert etterpå.

 

Om det er statisk elektrisitet, defekt reservedel, eller noe annet vet jeg ikke.

Noen ganger har det gått fint å bare sette tilbake den knuste skjermen, og alt har fungert greit. Andre ganger ikke.

 

Klok av skade sier jeg klart fra på forhånd, at selv en Apple reparatør støter på problemer og helt død telefon etter rep. så alt er på egen risiko!

 

En gang telefonen var død, og det ikke hjalp å sette tilbake gamle delen, avtalte jeg med 'kunden' at jeg skulle kjøpe enda en skjerm, og se om det hjalp. Han ville det, og da funket den! Så det er nok en del tvilsomme 'reservedeler' der ute...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg klarte å få skrujernet over loddepunkter mange ganger.Med dette i bakhodet så vil jeg anta at telefonen du skrudde på døde pga en underliggende feil som hadde skjedd uansett hvem som skrudde opp telefonen.

Ikke nødvendigvis. Er man uheldig og har litt statisk elektrisitet i kroppen som utlades i det du tar på et elektrisk komponent i telefonen, så er løpet kjørt. Det kan være så svakt at du ikke merker det selv, men for telefonen kan det bety døden.

 

Skal man rote inni en telefon så bør man ha et anti-statisk armbånd koblet til jord. Spesielt iPhone 5 og oppover er visst veldig sårbare for dette. En annen ting er at iPhone 5 og oppover har skjøre kontakter som kan ødelegges om man er litt uforsiktig når man vipper opp kontaktene som forbinder telefon og skjerm. Og bruker man noe av metall når man gjør det, så leker man med døden (telefonens død, altså).

Lenke til kommentar

I mine øyne står det mellom å ta tapet eller vennskapet. Jeg ville tatt tapet og fått saken ut av verden.

 

Deretter tar du dette som en dyr lærepenge. Hvis du ønsker å fortsette med dette som hobby bør du skrive kontrakt med kunden på forhånd. Informer kunden om risikoen, og at du ikke står økonomisk ansvarlig om det skulle gå galt.

 

Har du forøvrig prøvd med den gamle skjermen, bare for å teste at erstatningspanelet ikke er defekt?

Lenke til kommentar

Ja det smalt når jeg tok første kontakten nedi på hovedkortet så kom det røyk opp. Nå har jeg faktisk fått mail fra forbrukerrådet hvor de vil ha min side av saken. Til opplysning så har jeg sikkert hatt over 400 vellykkete reparasjoner på ulike iPhoner.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha la frem saken akkurat slik den er ovenfor forbrukerrådet. Du har ikke noe firma, og at dette er kun hobby.

 

Det er jo ikke sånn at om jeg ødelegger fiskesnella til naboen i et forsøk på å reparere den, at det da er en sak for forbrukerrådet.

Endret av HildrandeDu
Lenke til kommentar

Forbrukertvistutvalget behandler også tvister mellom private, og man må innom forbrukerrådet først.

 

For øvrig: Har alle de 400 reparasjonene dine vært gratis? For skillet mellom næringsdrivende og privat i kjøpsretten går ikke ved "registrert firma" og "ikke registrert firma". 400 reparasjoner og "driver et lite iphone-verksted" høres veldig ut som næringsdrivende for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv er jeg svært forsiktig med å blande "business" inn i vennekretsen. Det har hendt at enkelte bekjente har spurt meg om ting som normalt hører inn under min fagkompetanse ifm. dens/deres virksomhet. Da har jeg enten vegret meg for å svare, eller svart helt generelt med overtydelige "disclaimers" der jeg på forhånd fraskriver meg ethvert økonomisk ansvar og presiserer at jeg uttaler meg utelukkende som privatperson.

Lenke til kommentar

Dette er på mange år. Altså siden iPhone 3g kom ut. Men jeg skal starte opp firma da jeg vil fortsette å drive med dette. De reparasjonene jeg har gjort er for venner og meg selv. Har kjøpt knuste telefoner for å lære meg, så for å selge de.

Endret av NextoN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...