Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Norwegian tilbyr nå direkterute mellom Oslo og Madrid og har dermed rettet opp den pinlige situasjonen der det gikk fly fra Gardermoen til alle hovedsteder i Vest-Europa bortsett fra Spanias, hvor man i stedet kun hadde fly til Mallorca og Kanariøyene. Dette er svært velkomment for min del, med samboer fra Madrid.

 

Jeg stusser imidlertid over kampanjen Norwegian kjører for å trekke folk til byen. Den ser ut til å være skrevet av noen av verdens mest pretensiøse og snobbete mennesker, som kun snakker om museer med samtidskunst og Michelin-restauranter der man må bestille bord to uker i forveien. Det gir et helt feilaktig bilde av Madrid som et lite folkelig sted og vil sannsynligvis skremme vekk reisende snarere enn å lokke dem.

 

http://madrid.norwegian.com/article.php?file=/article/culture&language=norwegian

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norwegian tilbyr nå direkterute mellom Oslo og Madrid og har dermed rettet opp den pinlige situasjonen der det gikk fly fra Gardermoen til alle hovedsteder i Vest-Europa bortsett fra Spanias, hvor man i stedet kun hadde fly til Mallorca og Kanariøyene. Dette er svært velkomment for min del, med samboer fra Madrid.

Stemmer ikke, det er flere hovedsteder i vest-europa de ikke flyr til. Bern, Luxembourg, Bryssel, Monaco, Andorra.

hvor man i stedet kun hadde fly til Mallorca og Kanariøyene.

Det stemmer heller ikke, de har flere destinasjoner på fastlandet i Spania: Barcelona, Bilbao, Alicante, Malaga.

 

Men at reklamen bommer er jeg enig i.

Lenke til kommentar

Jeg var fullt klar over at jeg ikke tok høyde for alle fakta i innlegget, men poenget var ikke å gi en oversikt over norske flyruter men å harselere med "harrypreget" på flytrafikken til Spania. Jeg kunne selvfølgelig slengt inne en parentes med "unntatt...", men det synes jeg bare blir pedantisk og dreper den retoriske spissen. Regner uansett med at folk vet hvor de kan fly direkte og ikke trenger min hjelp med det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vet ikke om dette er helt rette tråden, men tar sjansen i stede for å åpne en ny. Planlegger en tur til USA, og videre til Sør-Amerika til våren. Ser ut til at det billigste vil være å fly f.eks. Norwegian fra Oslo til New York, og ett annet selskap derfra og sørover.

 

Men hvordan er det med sikkerhet rundt det å rekke flyet i New York? La oss si at vi kjøper de tp reisene separat, og at Norwegian blir forsinket 5t fra Oslo/Stockholm/Køben og vi ikke rekker flyet i New York pga dette. Hva skjer da? Vil Norwegian da ha ansvar for å få oss videre og dekke eventuelle utgifter, eller vil vi måtte ordne det selv og ende opp med å måtte betale for to billetter for andre del av reisen?

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er helt rette tråden, men tar sjansen i stede for å åpne en ny. Planlegger en tur til USA, og videre til Sør-Amerika til våren. Ser ut til at det billigste vil være å fly f.eks. Norwegian fra Oslo til New York, og ett annet selskap derfra og sørover.

 

Men hvordan er det med sikkerhet rundt det å rekke flyet i New York? La oss si at vi kjøper de tp reisene separat, og at Norwegian blir forsinket 5t fra Oslo/Stockholm/Køben og vi ikke rekker flyet i New York pga dette. Hva skjer da? Vil Norwegian da ha ansvar for å få oss videre og dekke eventuelle utgifter, eller vil vi måtte ordne det selv og ende opp med å måtte betale for to billetter for andre del av reisen?

Å reise slik uten gjennomgående billett er høyrisiko, og spesielt med Norwegian. De har null ansvar for reiser videre som du mister. Ellers er det ofte billetter til New York under 3k og det er billigere enn Norwegian om man legger til det de tar ekstra betalt for.

http://www.nordlys.no/nyheter/article6737807.ece

Lenke til kommentar

 

Å reise slik uten gjennomgående billett er høyrisiko, og spesielt med Norwegian. De har null ansvar for reiser videre som du mister. Ellers er det ofte billetter til New York under 3k og det er billigere enn Norwegian om man legger til det de tar ekstra betalt for.

 

 

http://www.nordlys.no/nyheter/article6737807.ece

 

 

Takk skal du ha. Hva anbefaler du at vi gjør for å løse det da? Greia er at vi planlegger å ha noen dager i NY en av vegene, så vet ikke hvordan en får booket en gjennomgående tur/retur billett for eksempel som ser slik ut:

 

23. Mars: Oslo -» New York -» Ecuador (uten stopp i New York)

6. August: Ecuador -» New York

10. August: New York -» Oslo

Endret av Zicozz
Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt rundt, så ser det ut til at en reiseforsikring det dersom vi skulle miste ett fly pga tekniske problemer eller vær.

 

Innhenting av reiserute hvis en forsinkelse på minst 1,5 time (pga. værforhold, teknisk/mekanisk feil eller trafikkuhell) gjør at du kommer for sent til avreise

 

https://www.gjensidige.no/privat/forsikring/reiseforsikring/reiseforsikring-i-detaljer#ikkedekket

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ett lite spørsmål til de av dere som er ute å flyr mye!

 

Min far bor i Canada (Montreal) og jeg tenkte jeg skulle spare opp litt riksdaler og besøkt han, men ang. flyselskap osv. hva er det beste da? Er ikke så bereist av meg annet enn fellesturer hvor alt er lagt på sølvfat fra før. Det lengste jeg har reist alene er til Praha. Har tittet kjapt på SAS og Lufthansa sine sider men er det noen andre som er rimeligere/bedre? Har reist til Beijing så er ikke helt fremmed når det gjelder lange flyturer.

Lenke til kommentar

Har ett lite spørsmål til de av dere som er ute å flyr mye!

 

Min far bor i Canada (Montreal) og jeg tenkte jeg skulle spare opp litt riksdaler og besøkt han, men ang. flyselskap osv. hva er det beste da? Er ikke så bereist av meg annet enn fellesturer hvor alt er lagt på sølvfat fra før. Det lengste jeg har reist alene er til Praha. Har tittet kjapt på SAS og Lufthansa sine sider men er det noen andre som er rimeligere/bedre? Har reist til Beijing så er ikke helt fremmed når det gjelder lange flyturer.

Billigste til Montreal er ofte Air Canada. Har ikke flydd med det selskapet selv.

Lenke til kommentar

Påstand; Paris CDG er den verste flyplassen å mellomlande på i Vest-Europa hvis man flyr fra/til Gardermoen og har dårlig tid?

 

Jeg har mellomlandet der flere ganger, inkludert en gang forrige uke, og inntrykket er at det tar mye lengre tid å komme seg fra gate til gate enn i noen annen flyplass man kan mellomlande på i Vest-Europa. Hovedproblemet ligger i at alle flyvninger i forbindelse med Norge ser ut til å være faset ut til sin egen lille terminal (2G) som ligger for seg selv 5 minutters kjøring fra alt annet. Hver eneste gang jeg har mellomlandet på CDG, enten det er på vei ut eller hjem, har jeg først måttet gå ti minutter til en bussholdeplass, ta buss i fem minutter til en annen terminal, for så å finne veien til den nye gaten. Det betyr også at man må gjennom en ny sikkerhetssjekk, som fort er 5-10 minutters ekstra forsinkelse. Til sammenligning i Amsterdam/Schiphol går jeg direkte fra gate til gate på noen få minutter, helt uten en ekstra sikkerhetssjekk, og hele prosessen tar kanskje en tredjedel av tiden man bruker på CDG.

Lenke til kommentar

CDG er enda verre om man skal over til en innenlands flight for da man man som oftest skifte flyplass til andre siden av Paris.

 

2G kan minne litt om Rygge flyplass og er forskjellig fra de andre terminalene og ligger 10 minutter unna.

 

-Ved ankomst til 2G fra Norge kommer man ned en trang gang hvor man må velge hvilken terminal man skal videre til. Vet man ikke det står ikke noe oppslag av flighter der.

-Når man kommer fra utlandet og skal til 2G så står flightene fra 2G ikke på oversiktstavlene og hvordan man skal komme seg til 2G må man først komme seg til riktig terminal for å få info om. Det skal man liksom bare vite.

 

Kan ikke tenke meg hvor ille CDG er for de som ikke behersker fransk.

Lenke til kommentar

Det er i så fall enda verre enn jeg trodde.

 

Jeg kom fra Marseille til Paris og måtte "bare" bytte fra 2F til 2G da jeg skulle videre til Norge - det er ikke vanskelig, bare tidkrevende. På veien ned byttet jeg heldigvis på Amsterdam i stedet for CDG, ellers kunne jeg muligens blitt utsatt for hva du nevner. Det ville spøket for forbindelsen videre i så fall.

 

Skal forøvrig teste Estonian Air for første gang på torsdag. Kortdistanse, så forventer ikke noe spesielt.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Billigste til Montreal er ofte Air Canada. Har ikke flydd med det selskapet selv.

 

 

Air Canada er ikke verst over atlanteren. Ikke single aisle fly, og grei servering, og f.eks power outlet også i economy.

 

 

Vedrørende CDG: Helt enig... fint sted å unngå om man skal skifte fly :)

Også en ganske kjip tilgang til byen med lokaltoget. Lukk øynene til man er fremme, så fremstår Paris så mye hyggeligere.

Greit at man kan kjøre tgv noen steder direkte derifra.

Lenke til kommentar

CDG har en airside shuttle buss fra 2G til 2EF, osv, dvs at du slipper en ny sikkerhetsjekk. Cluet er bare å følge skiltingene da, franskmennene er jo ikke akkurat kjent for å være flinke med å skilte.

 

Har selv reist med Lufthansa gjennom FRA flere ganger, og skal ha transit der om 3 uker i forbindelse med en tur til SEA. Før A+ piret ble åpnet, fremsto FRA som et rent helvetesflyplass når det kom til transit, etter siste halvår av 2012 synes jeg FRA er blitt mye bedre.

Endret av akira7
Lenke til kommentar

Her er hva SAS regner som minimum:

http://www.flysas.com/en/travel-info/at-the-airport/transfer-times/

 

Schengen-slusen er imidlertid ofte lite bemannet og køen kan fort ta over 20 minutter.

Hvor mye har det å si at det er en gjennomgående billett? På papiret skal det være 35 min fra ankomst til ny avgang. Er snakk om siste avgang kl 22.45.

Jeg har ikke vært så altfor mange ganger på Kastrup, men det er jo et lite stykke å gå fra utenfor Schengen og til f.eks B-piren (som min flight til Oslo i vår gikk fra) også.

Endret av Samara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...