Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei alle ! :)

Noen som kan hjelpe meg med a og b , har heldagsprøve i morgen og slitte sånn skikkelig !

 

Gitt punktene A(-1,3), B(2,7), C(-5,t+1)

 

a-Bestem ved regning t slik at AB parallelle med AC

b-Bestem ved regning t slik at \AB\=\AC\

 

Jeg har funnet ut at AB=[3,4] og AC=[-4,t-2]

Endret av AnnaH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For a): Når to vektorar A og B er parallelle, vil det seie at det finst eit tal k slik at A = kB. Det gjer deg to likningar, ein for kvar komponent, so du kan finne fyrst k, og so t.

 

For b): Korleis finn du lengda av ein vektor? Rekn ut lengdene av kvar vektor, set dei lik kvarandre, løys for t.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

For a): Når to vektorar A og B er parallelle, vil det seie at det finst eit tal k slik at A = kB. Det gjer deg to likningar, ein for kvar komponent, so du kan finne fyrst k, og so t.

 

For b): Korleis finn du lengda av ein vektor? Rekn ut lengdene av kvar vektor, set dei lik kvarandre, løys for t.

fikk til a (Y)

men i b så står det i fasiten at t=-1 eller t=5 og det skjønner jeg ikke helt ? får ikke til b

Lenke til kommentar

 

La y være implisitt gitt som funksjon av x ved ex+y + x = 50. Da er y′x lik?
Hva vil det si at "y er implisitt gitt som funksjon av x"? Hvordan kan jeg finne y?

 

 

Det betyr at det finnes en funksjon y(x) hvis du bare isolerer y på den ene sida av likhetstegnet.

 

Så finn et uttrykk slik at du har y = f(x) så har du funksjonen, og kan derivere den.

Lenke til kommentar

Stignigstall er hvor fort y verdien stiger i forhold til x verdien. Hvis du for eksempel øker x verdien med 4, og y verdien da øker med 2, betyr det at grafen har stigningstall 2/4 = 0.5. Hvordan er det i ditt tilfelle?

 

Konstantleddet er sikkert hvilken y verdi du har når x har verdien 0

 

Funksjonsuttrykket er hvordan du kan uttrykke y som funksjon av x, altså hvordan avhenger y verdien av x verdien. som regel kan du uttrykke det som konstantleddet + stigningstallet ganger med x

 

y = k +a*x , hvor a er svaret fra a, mens k er svaret fra b

Lenke til kommentar

F(x)= 4 sin (2x-2)+5 (0,2pi)

Jeg skal finne topp og bunn punkter.

 

Jeg vet at man skal bruke sin(2x-2)=-+1 for å både finne bunn og topp punkter.

 

Jeg skulle finne bunn først og fikk det slik:

 

x=0.2146 + k*pi v x = 3.71+ k *pi.

 

Når jeg skulle finne bunnpunkter for x, så skulle jeg egentlig bruke den n=0,n=1 for bare den ene "x=0.2146 + k*pi ". Spørsmålet mitt er, hvorfor bruker jeg ikke n=0, og 1 på den andre xen også? Heldigvis så var dette del 2 oppgave og jeg fant det ut ganske kjapt, men hadde slitt hvis det var del 1 opppgave.

 

Jeg fant ut feilen, regnefeil. :p

Endret av sony23
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...