Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, jeg lurer på noe om Ferminivået i dopede halvledere. Hva er egentlig Ferminivået, og hvordan kan det ligge i båndgapet med tanke på at det er et forbudt område? I tillegg lurer jeg også på hvorfor Ferminivået må være konstant i en diode i likevekt.

 

Takk for svar, hjelper meg utrolig mye!

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med disse to:

C)I vektløftøvelsen rykk gjelder det i en bevegelse å løfte en masse fra gulvet til over hode med strake armer, se figur.

(figuren viser egentlig en "seigmann" som løfter en vekt opp.

Hva er den nedre grensen for arbeidet vektløfteren må gjøre for å løfte en masse på 160kg opp en høyde på 2.00m.

 

D) Fire personer tar tak i et håndtak i hvert sitt hjørne av matta. Hvor storkraft må hver av dem bruke for å holde matta i ro 0,70m over bakken hvis de bruker like stor kraft hver.

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål.

 

Når en snakker om netto arbeid på en gjenstand og brutto gjenstand.

 

Hva mener man da, og hva er forskjellen?

 

Kan referere til "work-energy theorem", der det står:

"The Change in an object`s kinetic energy is equal to the net work done on the object".

 

Netto kraft betyr vel bare at man har en resultantkraftmengde, altså at man har korrigert for krefter som virker andre veien. Summen av kreftene på en definert akse altså. Netto arbeid vil da bli likedan.

Endret av miodland
Lenke til kommentar

Sitter med følgende oppgave:

 

post-223238-0-60221700-1398597257_thumb.jpg

 

Har satt opp Bernoulis likning på punktet A og D og vunnet hastigheten ved D. Deretter brukt Bernoulis og kontinuitetsformelen og funnet trykket ved C:

 

Pc= - 3* h1 * p * g

 

Hvordan skal jeg videre løse for høyden i E? Jeg får negativ høyde ved å sette opp på følgende måte:

 

P0 + Pc = P0 + pgh2

Pc = pgh2

-3h1pg = pgh2

 

h2 = -3h1

 

Lenke til kommentar

 

  1. Ei stang veier 0.3 kg og er 1 meter lang. Stanga flyttes slik at det er 0.7 meter fra ende A til opphenget. Det henger en vekt på 1 kg i A. Hvor stor vekt må det være i ende B for at det skal bli balanse?

 

hva blir svaret og utregning?

 

 

Jeg så ikke at stangene hadde masse når jeg hjalp deg i går. Da blir det litt mer kompliert. Hvis stangen veier 0,3 kg og 0,7 m av stangen er til venstre for opphenget så er massen til den delen av stangen 0,3 kg * 0.7 = 0,21 kg. Massen av stangen til høyre for opphenget er 0,3 kg * 0,3 = 0,09 kg. Vi kan regne det som om disse massene er lodd som henger halvveis mellom opphenget og endepunktene. Dermed får vi at summen av momentene i oppgave 1 er:

 

1 kg * 0,7 m + 0,21 kg * 0,35 m - M * 0,3 m - 0,09 kg * 0,15 m = 0 (har delt på 9,81 m/s^2)

M = 2,533 kg

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar
En spenningskilde gir ut et spenningssignal som er gitt ved

v(t) = 4 + 2sin(2ft) V.

Denne spenningen måles med et digitalvoltmeter som er innstilt på ac-måling.

Hva vil da voltmeteret vise? Alternativene 2.83V, 4V og 6.83V er feil.

Lenke til kommentar

 

En spenningskilde gir ut et spenningssignal som er gitt ved
v(t) = 4 + 2sin(2ft) V.
Denne spenningen måles med et digitalvoltmeter som er innstilt på ac-måling.
Hva vil da voltmeteret vise? Alternativene 2.83V, 4V og 6.83V er feil.

 

1.4142135... V blir rms av ac komponenten ihvertfall..

 

Nå kan man man jo oppgi spenning med mange forskjellige benevninger som gir forskjellige svar da ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...