Gå til innhold

Et litt teit spørsmål: Hva er innerst og ytterst på fly?


zanta

Anbefalte innlegg

Oppdaget en liten sak her om dagen, da vi skulle fordele setene på tur med familien. Det viste seg at vi la ulik betydning i ytterst og innerst i en seterad. Spørsmålet blir da: Når dere skal reise med fly, og skal sitte ved vinduet, sitter dere da innerst eller ytterst? Hva når dere sitter ved midtgangen (i et fly med 1 midtgang)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ytterst i FLYET er vindusplassane, og innerst i FLYET er plassane ved midtgangen(e).

 

Men

 

Ytterste SETERAD er plassane ved midtgangen(e), og Innerste SETERAD er vindusplassane.

 

 

 

 

Dette er eigentleg akkurat det same som spørsmålet om eit hus brenner opp eller ned.

Det er forskjellig betegnelse alt etter kva du snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp. Helt enig The Avatar.

 

Og det gjelder jo i alle situasjoner hvor du tar objektet/objektene det er snakk om, og da er innerst det punktet som er lengst unna ytterpunktet på grensene til det definerte objektet.

 

Er det en hel kinosal så er innerst det miderste setet i den miderste raden.

 

Spør man etter det miderste setet i raden, så er det den du må gå lengst fra for å komme bort fra raden. Har du en rad hvor den ene siden ender i en vegg, så er det innerst. Er det mulig å gå ut på begge sider, så er midten innerst.

Lenke til kommentar

Ytterst i FLYET er vindusplassane, og innerst i FLYET er plassane ved midtgangen(e).

 

Men

 

Ytterste SETERAD er plassane ved midtgangen(e), og Innerste SETERAD er vindusplassane.

 

 

 

 

Dette er eigentleg akkurat det same som spørsmålet om eit hus brenner opp eller ned.

Det er forskjellig betegnelse alt etter kva du snakker om.

 

QFT.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke i flyet det er normalt å snakke om, det er jo der man må gå og da blir innerst ved vinduene.

 

Det er der man står for å sette seg som det må telle ifra, ellers vil ikke innerst og ytterst gi noen mening.

 

Jeg vil gjerne sitte ytterst så jeg kan pisse hvert 5 min, så fint klatre inn til vindusplassen da..

Man kan ikke gå ut av vinduet og da blir det aldri "ytterst"

Lenke til kommentar

Det er jo ikke i flyet det er normalt å snakke om, det er jo der man må gå og da blir innerst ved vinduene.

 

Det er der man står for å sette seg som det må telle ifra, ellers vil ikke innerst og ytterst gi noen mening.

 

Jeg vil gjerne sitte ytterst så jeg kan pisse hvert 5 min, så fint klatre inn til vindusplassen da..

Man kan ikke gå ut av vinduet og da blir det aldri "ytterst"

 

Som sagt så er dette avhengig av kva perspektiv du har. Innerst i sjølve flyet vil alltid være det som er i midten, altså området rundt midtgangen i vanlige fly med ein midtgang. I fly med to midtganger så er innerst i flyet seteraden som er i midten.

 

Men eg er ikkje uenig at ein sjølvsagt burde konsekvent ha perspektivet rundt seteradene når ein snakker om kvar ein vil sitte. Med ein slik definisjon så vil alle seter som har uhindra adkomst til midtgangen bli definert som eit sete som er ytterst, uavhengig av kvar i flyet setet er montert.

Ein slik definisjon vil sjølvsagt få nokre litt rare utfall med tanke på at piloten (og flyvertane) då alltid per definisjon sitter ytterst.

 

Problemet med å definere vindusplassen som innerst er då at det som er rett på utsida av vindua også er innerst. Med den logikken så er vingane montert innerst på flyet, dette gir sjølvsagt lite meining.

Lenke til kommentar

 

 

Problemet med å definere vindusplassen som innerst er då at det som er rett på utsida av vindua også er innerst. Med den logikken så er vingane montert innerst på flyet, dette gir sjølvsagt lite meining.

Nei, absolutt ikke.

 

1. Med mindre seteraden strekker seg utover vingene, så vil det ikke påvirke noe som helst å definere setet lengst fra midtgangen som innerst. Dette kommer tydligere frem når det ikke er vindu, som på en kino. Da kan det umulig være normalt å si at setet lengst inn mot veggen, er ytterst? Men definerer du hele kinobygget/salen i et, så er det så klart ytterst, men det virker ganske spesielt å se på det slik. Kanskje i et klaustrofobisk tilfelle, hvor salen i seg selv er det viktige/problemet, og ikke seteplassen.

2. Om du tar med hele flyet som helhet, inkludert vinger, så sitter altså vingene innerst ved flykroppen, og det blir like åpenbart om man tenker på det. Ytterst vil være på vingetuppen. :closedeyes:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...