Gå til innhold

Fått feil iMac


Anbefalte innlegg

De gir stort sett kompensasjon (hvis man legger frem saken saklig og rolig uten å ta med idiotiske argumenter som ikke holder mål og ikke har noe med butikken å gjøre) i form av gavekort.

 

Det jeg stusser på er hvorfor du installerte RAM og programmer for så å sjekke at du hadde fått riktig. Merksnodig rekkefølge.

 

PS; Jeg sjekker alltid at jeg har fått rett vare før jeg tar det i bruk når det er på bestilling.

 

Jeg sjekket om jeg hadde fått rikitg maskin fordi den var så treig og den skulle ha hatt fushiondrive. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

RAM kan byttes på imac uten å bryte garantien. Og om jeg så hadde sluppet denne maskinen ned trappa hadde jeg forventet å fått rikitg maskin. 

 

Du kan forvente alt du vil. Du kan gjerne forvente et harem med 99 jomfruer og vel så det, men det skjer ikke. 

 

Men som du ser, de aller fleste i tråden er ikke enig med deg. Alle sier de sjekker varene mens de henter de/tar de i bruk. Det bør være en pekepinne te deg. Som sagt, du får styre som du vil, saksøke expert og anke til høyesterett, om du virkelig mener du har rett her og alt sammen er expert sin feil.

 

Men legger du saken frem som du er "den snille og omtenksome" som lar expert betale deg 2000kr - kommer du INGEN vei. 

 

Btw, hvor mye kompensasjon hadde du krevd om maskina kostet 1100kr, mens du fikk en til 1000kr?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

RAM kan byttes på imac uten å bryte garantien. Og om jeg så hadde sluppet denne maskinen ned trappa hadde jeg forventet å fått rikitg maskin. 

 

Du kan forvente alt du vil. Du kan gjerne forvente et harem med 99 jomfruer og vel så det, men det skjer ikke. 

 

Men som du ser, de aller fleste i tråden er ikke enig med deg. Alle sier de sjekker varene mens de henter de/tar de i bruk. Det bør være en pekepinne te deg. Som sagt, du får styre som du vil, saksøke expert og anke til høyesterett, om du virkelig mener du har rett her og alt sammen er expert sin feil.

 

Men legger du saken frem som du er "den snille og omtenksome" som lar expert betale deg 2000kr - kommer du INGEN vei. 

 

Btw, hvor mye kompensasjon hadde du krevd om maskina kostet 1100kr, mens du fikk en til 1000kr?

 

 

Mellomlegget plus 100 kr omtrent. Som sagt, men som du ikke ser ut til å få med deg, skal ikke disse 2000 kronene dekke merarbeid.

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

 

Mellomlegget plus 100 kr omtrent. Som sagt, men som du ikke ser ut til å få med deg, skal ikke disse 2000 kronene dekke merarbeid.

 

Skal du ha noe sjanse å få noe slags form for "kompensasjon", selv om du sier nå, det er ikke medarbeid/kompensasjon du skal ha, så spør du pent om du får noen gavekort med på kjøpet. Så nøyer du deg med det du får. Blir sikkert 200-500kr. 

 

Begynner du å fiske etter penger og prøve å framstå som "stakkars snill fyr", som ble lurt av butikken, som nå prøver å være grei - får du ingenting. Da må du nok slette alt, flytte ram tilbake, kjøre te butikken, osv osv. 

 

GLHF

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"PS; Jeg sjekker alltid at jeg har fått rett vare før jeg tar det i bruk når det er på bestilling."

Så om bestemor på 65år kjøper seg en bærbar pc, så er det å forvente at hun sjekker at hun har fått riktig minne, prosessor, hdd og at alle spesifikasjoner stemmer? Er det ikke mere logisk at fagpersonen i butikken er ansvarlig for at bestemor får det hun har bestilt og betalt.

Endret av Camrot
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her ser der hva Lefdal tar for "klargjøring" av PC:

http://www.lefdal.com/cms/klargjoring-datamaskin/klargjoring-av-din-datamaskin/

 

Butikkene har med andre ord selv beregnet hva det koster å klargjøre en PC, hos Lefdal inntett mindre enn 999 kr...

Jeg har også instalert windows på denne maskinen som neppe dekkes av Lefdals "klargjøring". Ting tar tid, selv om mange her mener å tro at det ikke gjør det. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg var å hentet en iMac på expert for et par dager siden og ser nå etter at jeg har tatt maskinen i bruk at jeg har fått utlevert en dårligere maskin en jeg bestilte og betalte for. Bestilte på collect store så det kan ikke ha vært noen som helst tvil om hva jeg skulle ha. Bor forøverig 40 km fra butikken.

 

Jeg tenkte å legge fram to mulige løsninger for expert:

1. Jeg får igjen mellomlegget plus 2000 kr og får selvfølgelig korrekt kvitering for maskinen jeg har fått

2. De kommer og lever riktig maskin til meg og setter den opp akuratt slik jeg har gjort og flytter over RAMen som jeg har etterinstalert.

 

Høres dette urimelig ut? Vil vel nesten tro at løsning nummer 1 må være best for expert da jeg ikke kan forstå at de ønsker å ta inn en brukt maskin og måtte selge denne med rabatt. Samtidig er det vel helt fair at jeg får en kompensasjon for å ha fått feil maskin? Dette er tross alt en mac til 21000 kr.

Du er ansvarlig for å sjekke at produktet er riktig når du henter den på butikken. Du kjøper den der og då. 

Så kom du hjem og har ikke sjekket då heller. Også har du installeret ram etter det.

Uansett, jeg syns det er urimelig at du skal kreve noe form for kompensasjon. Feil kan skje. Det er ikke all verdens feil som har skjedd her, det har ikke gått utover deg på noe som helst måte. Det meste du kan kreve er vel å få expert til å hente/levere nytt maskin til deg. Men igjen, det er noe du burde selv ha sjekket, det er ditt ansvar som kunden.

Pisspreik! Du regner selvfølgelig med at du får den varen du bestiller og betaler for.

Helt enig. Det er heller ikke alle som er datakyndige nok til å faktisk oppdage forskjellen. I praksis er eneste forskjellen at det står MK472 i stedet for MK462 og M390 i stedet for M380. Alt dette er skrevet med knøtliten skrift som mange vil trenge briller for å oppdage.

Det er vel mere logisk at selger er ansvarlig for at kjøper får riktig vare, og ikke omvendt. Selvsagt kan det skje feil, men å legge ansvar på kjøper blir rart i mitt hode.

 

Enig. Og da får selger følgelig ta ansvar for alle kostnader som påløper for å rette opp feilen. 

Lenke til kommentar

Her ser der hva Lefdal tar for "klargjøring" av PC:

http://www.lefdal.com/cms/klargjoring-datamaskin/klargjoring-av-din-datamaskin/

 

Butikkene har med andre ord selv beregnet hva det koster å klargjøre en PC, hos Lefdal inntett mindre enn 999 kr...

Seriøst... Du tar ut minnet, kjører til butikken, bytter maskinen i den du skulle hatt og kjører hjem igjen. Det er rettferdig. I beste fall kan du få igjen utlegg til bompenger og bensin. At du har brukt av din egen dyrebare tid til å klargjøre maskinen er ikke noe økonomisk tap og gir deg ingen rettigheter.

 

§ 52.Erstatningens omfang

Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.

 

 

Jeg er litt usikker på det med bompenger og bensin, for jeg kan ikke helt skjønne at det skal være selgers problem at folk bor langt unna heller. Jeg tror at hvis du skal ha krav på noe slikt, må du først ringe butikken og spørre om de har et forslag, f.eks. at de får noen til å komme og hente, for du skal "ved rimelig tiltak begrense ditt tap".

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_11

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Her ser der hva Lefdal tar for "klargjøring" av PC:

http://www.lefdal.com/cms/klargjoring-datamaskin/klargjoring-av-din-datamaskin/

 

Butikkene har med andre ord selv beregnet hva det koster å klargjøre en PC, hos Lefdal inntett mindre enn 999 kr...

Seriøst... Du tar ut minnet, kjører til butikken, bytter maskinen i den du skulle hatt og kjører hjem igjen. Det er rettferdig. I beste fall kan du få igjen utlegg til bompenger og bensin. At du har brukt av din egen dyrebare tid til å klargjøre maskinen er ikke noe økonomisk tap og gir deg ingen rettigheter.

 

§ 52.Erstatningens omfang

Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.

 

 

Jeg er litt usikker på det med bompenger og bensin, for jeg kan ikke helt skjønne at det skal være selgers problem at folk bor langt unna heller. Jeg tror at hvis du skal ha krav på noe slikt, må du først ringe butikken og spørre om de har et forslag, f.eks. at de får noen til å komme og hente, for du skal "ved rimelig tiltak begrense ditt tap".

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_11

 

At det fleste ikke bor i umidelbar nærhet av butikken er noen en hver oppegående person burde kunne forutse. At bil i Norge er dyrt er også noe de fleste er klar over. Fritid i Norge blir også verdsatt ved at folk får overtidsbetalt. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Mellomlegget plus 100 kr omtrent. Som sagt, men som du ikke ser ut til å få med deg, skal ikke disse 2000 kronene dekke merarbeid.

 

 

1. Jeg får igjen mellomlegget plus 2000 kr og får selvfølgelig korrekt kvitering for maskinen jeg har fått

 

 

Så hva er disse 2000kr for da? Vondt i viljen-erstatning?

Endret av nicho_meg
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Mellomlegget plus 100 kr omtrent. Som sagt, men som du ikke ser ut til å få med deg, skal ikke disse 2000 kronene dekke merarbeid.

 

 

1. Jeg får igjen mellomlegget plus 2000 kr og får selvfølgelig korrekt kvitering for maskinen jeg har fått

 

 

Så hva er disse 2000kr for da? Vondt i viljen-erstatning?

 

 

Nei, for at jeg skal godta et annet produkt en jeg egentlig hadde bestilt og for at expert skal slippe å hente og levere, og å ta inn igjen et brukt produkt de må selge med rabatt. Expert har jo forsåvidt også lurt meg, ikke sikkert at alle ville oppdaget dette. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Sjekk mitt innlegg om Philips-TVen.

Etter to defekte apparater som måtte fraktes 200 kilometer fra hytta til butikken, og 200 kilometer tilbake til hytta med nytt apparat, fikk jeg tusen kroner i rabatt på en dyrere modell på apparat nummer 3.

 

Kjøpte så langt unna hytta fordi Lefdal er i hjembyen, og ville kjørt hjemmefra til og fra hytta uansett for ferie. Så jeg har ikke fraktet defekte apparater 800 kilometer uten at jeg skulle den veien allikavel.

Men noen ekstra timer har det kostet. Lefdal ligger ikke akkurat langs veien mellom hjem og hytta. Og jeg brukte mye tid på feilsøking før jeg konstaterte at Philips-apparetet var defekt.

 

En tusenlapp i rabatt på en dyrere modell er jeg fornøyd med.

Særlig siden LG-apparatet var mye bedre.

Om Philips-apparatet hadde fungert med Riks-TV som selgeren lovet, hadde jeg vært stuck med et fungerende, men dritdårlig apparat. Heldigvis virket det ikke med Riks-TV.

 

Jeg mener at ditt ønske om 2000 er urealistisk høyt. Du bør kreve å få den modellen du bestillte og betalte for, og butikken må selge den andre som B-vare fordi den har vært i bruk. Det er deres problem.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å kreve noe som helst, annet enn ny maskin i ytterste kosekvens. Men jeg mener løsning 1 er noe både jeg og expert vil være tjent med og jeg håper de også klarer å tenke så langt. Jeg regner også med at expert ønsker å beholde kunder, de har ikke akuratt hatt et plettfritt rykte opp gjennom tidene. 

 

For meg høres det også ut som om dere tror prisen på prislapen er spikret i stein, mulig å prute selv i Norge. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...