Gå til innhold

Leverte telefon til service... krav på lånetelefon?


Anbefalte innlegg

 

Ein av tinga som har gjort det litt enklare for forbrukerane no i den siste tida er at dei nyaste telefonane no benytter mindre SIM-kort, så som eit absolutt minimum så må erstatningstelefonen takkle at du setter inn ditt eige SIM-kort og at du ikkje er nødt til å bestille eit nytt SIM-kort av gamletypen for å kunne bruke telefonen.

 

Hørt sim Micro \ Nano simkort adaptere? Isåfall så er det noe som vanligvis blir lagt med alle utlåns telefoner om folk har micro \ nanosimkort. :)

 

Værre om man har stort simkort men den nye smart tlfen vil ha et lite simkort.. :)

Adapter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eier en liten butikk selv der jeg selger mobiltlf. har kanskje 7 forskjellige på lager. Da kan jeg ikke ha en haug med dyre touchtlf vettu. Bruker noen gamle Nokia tlf jeg har hatt selv. Folk burde vell ærlig talt klare seg uten mobil i ett par uker (:

beklager, her er jeg ikke enig. Det er ikke opp til deg som selger å avgjøre hvorvidt kunden bør klare seg uten mobil ett par uker.

Det å stille med nødvendige låneprodukt er noe du som selger må ta med i budsjettet ditt, ettersom du selger smarttelefoner mener jeg også at du ihvertfall bør ha ett par rimelige smarttelefoner tilgjengelig for utlån.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eier en liten butikk selv der jeg selger mobiltlf. har kanskje 7 forskjellige på lager. Da kan jeg ikke ha en haug med dyre touchtlf vettu. Bruker noen gamle Nokia tlf jeg har hatt selv. Folk burde vell ærlig talt klare seg uten mobil i ett par uker (:

Regner med at du er like ærlig når du selger kunder telefoner?

"Her selger eg deg telefoner eg mener du egentlig bør kunne klare deg uten med funksjoner som du ikke trenger."

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Eier en liten butikk selv der jeg selger mobiltlf. har kanskje 7 forskjellige på lager. Da kan jeg ikke ha en haug med dyre touchtlf vettu. Bruker noen gamle Nokia tlf jeg har hatt selv. Folk burde vell ærlig talt klare seg uten mobil i ett par uker (:

 

Regner med at du er like ærlig når du selger kunder telefoner?

"Her selger eg deg telefoner eg mener du egentlig bør kunne klare deg uten med funksjoner som du ikke trenger."

i utgangspunktet enig med deg, men det er nok et eksempel på at Forbrukerkjøpsloven ødelegger mest for de små, enkeltstående butikkene.

 

Jeg vil tro at "urimelig kostnad" for butikken kanskje kan brukes oftere for små enn store butikker dog.

Lenke til kommentar

Tja - eg reagerer mest på holdningen om at kunder får klare seg uten mobil i noen uker. Fra en som selger telefoner. Eg vet ikke hvilken kundegruppe vedkommende har, men det er i dette århundre ganske så uaktuelt for noen å leve uten mobil i ett par uker.

 

Og touch telefoner må ikke være av den dyre typen. Det finnes billige touch-varianter som oppfyller de fleste funksjonskrav bortsett fra hastighet. Og det vil nok de fleste klare seg med.

Lenke til kommentar

Neida skjønner folk vil ha en lånetlf. Men har ikke mulighet å skaffe tilsvarende tlf. til dem. F.eks noen vil ha iPhone som lånetlf, siden han leverte inn iPhone. Jeg selger kanskje 5-10 mobiler i måneden. Er jo ringe, og sms som er det viktige. Det andre som internett, facebook, etc. burde vell gå utenom i ett par uker :)

 

Så må nesten si att det blir urimelig for meg å ha touchtlf. som lånetlf. Har kun en der nå, resten er gamle Nokia tlf.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ein treng ikkje å få ein iphone som lånetelefon når ein leverer inn ein iphone, men lånetelefonen skal fylle tilnærma det samme formål som orginalgjenstanden.

 

Å då påstå at forbrukeren eigentleg berre har bruk for å kunne ringe og sende SMS er ei svært snever tolkning av forbrukerkjøpslova, og som Nomore påpeiker langt ifrå den salgsargumentasjonen som blir benytta når kunden kjem for å kjøpe mobiltelefon.

 

Om kunden hadde ein smarttelefon frå før så er det forholdsvis åpenbart at kunden også benytta smarttelefonens funksjoner, viss ikkje så ville jo kunden hatt ein gammal nokiatelefon sjølv.

 

Kostnaden med å ha eit par rimelige smarttelefonar som lånegjenstand er ikkje ein urimelig kostnad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, da har du så lav omsetning at det egentlig ikke er lønnsomt, og den første som faktisk krever sin rett gir deg såpass med utgifter at du går i minus i lang tid i etterkant mtp tidsbruk på kunden, klagen, forbrukerrådet og deretter forbrukertvistutvalget. Din arbeidstid er heller ikke gratis.

 

Samtidig, om du selger så få telefoner så bør ikke behovet for lånetelefoner strekke seg ut over en eller to stk.

Lenke til kommentar

Enkelte driver butikk utan å betale moms også. Det fungerer greit heilt til du blir tatt for lovbruddet, deretter blir det fort umåtelig dyrt.

 

Om omsettninga er svært lav så er det heller ikkje noken uoverkommelig oppgåve å få kjøpe billeg eller få gratis dei gamle telefonane til venner og familie som du kan ha som lånetelefon.

 

Det som er fordelen når det gjelder mobiltelefoner er at no har dei fleste ein gamal smarttelefon liggande som dei kan bruke. Dei fleste kundane vil nok foretrekke å bruke sin gamle telefon igjen framfor å ta i bruk ein lånetelefon. Mobiler er tross alt på mange måtar ein personlig gjenstand med tanke på både hygiene og personvern.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Neida skjønner folk vil ha en lånetlf. Men har ikke mulighet å skaffe tilsvarende tlf. til dem. F.eks noen vil ha iPhone som lånetlf, siden han leverte inn iPhone. Jeg selger kanskje 5-10 mobiler i måneden. Er jo ringe, og sms som er det viktige. Det andre som internett, facebook, etc. burde vell gå utenom i ett par uker :)

 

Så må nesten si att det blir urimelig for meg å ha touchtlf. som lånetlf. Har kun en der nå, resten er gamle Nokia tlf.

Så bra for dine kunder at det ikke er du som hverken skal definere hva som er deres behov, eller selv få definere hva som vil regnes som urimelig kostnad.

Det kan absolutt ikke regnes som en urimelig kostnad at kunder som opplever en produksjonsfeil/mangel med produktet de har kjøpt hos deg får en erstatningsgjenstand som dekker de behov de måtte ha/de egenskapene det opprinnelige produktet hadde.

Lenke til kommentar

Om du er i en jobb som krever at du har visse funksjoner på telefonen (som du har på den som blir sendt inn), så har du krav på en bedre lånetelefon.

 

Helt, helt feil.

 

Hvis du bruker telefonen i jobbsammenheng er den brukt i næring, og forbrukerkjøpsloven bortfaller. Du mister dermed all reklamasjonsrett, og dermed krav på utlånsprodukt.

 

De aller, aller fleste butikker har bedre utlånsprodukter på lager. Dokumenter behovet (som ikke er jobbrelatert) og du får sannsynligvis en bedre telefon. Si f.eks at du bruker telefonen som GPS, og du får en telefon med GPS eller en frittstående GPS.

 

Det stemmer som de andre at et låneprodukt skal dekke primærbehovene, men primærbehovene er bestemt av bruker, ikke av selger (innen rimelighetens grenser).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt, helt feil.

 

Hvis du bruker telefonen i jobbsammenheng er den brukt i næring, og forbrukerkjøpsloven bortfaller. Du mister dermed all reklamasjonsrett, og dermed krav på utlånsprodukt.

 

Det er forskjell mellom telefon brukt på jobb og jobbtelefon. Selv om min smarttelefon har funksjoner som jeg trenger på jobb er den fremdeles omfattet av fkjl. da jeg kjøpte den til privat bruk og ikke for jobben sin del. Kravet for at fkjl. skal gjelde på det punktet er at varen ikke er kjøpt av noen som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

 

Reklamasjonsretten står forresten i kjøpsloven også.

Lenke til kommentar

 

Om du er i en jobb som krever at du har visse funksjoner på telefonen (som du har på den som blir sendt inn), så har du krav på en bedre lånetelefon.

Helt, helt feil.

 

Hvis du bruker telefonen i jobbsammenheng er den brukt i næring, og forbrukerkjøpsloven bortfaller. Du mister dermed all reklamasjonsrett, og dermed krav på utlånsprodukt.

 

De aller, aller fleste butikker har bedre utlånsprodukter på lager. Dokumenter behovet (som ikke er jobbrelatert) og du får sannsynligvis en bedre telefon. Si f.eks at du bruker telefonen som GPS, og du får en telefon med GPS eller en frittstående GPS.

 

Det stemmer som de andre at et låneprodukt skal dekke primærbehovene, men primærbehovene er bestemt av bruker, ikke av selger (innen rimelighetens grenser).

 

For noe tull. For det første mister man ikke "all reklamasjonsrett", man følger bare kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven. For det andre så holder det ikke at telefonen blir brukt på jobb, den må brukes hovedsakelig som ledd i næringsvirksomhet. Næringsvirksomhet er ikke det samme som jobb, ting du skal bruke i arbeid er omfattet av forbrukerkjøpsloven. Kun hvor den skal brukes i næring (enten fordi du er næringsdrivende eller fordi arbeidsgiver eier telefonen) kommer ikke forbrukerkjøpsloven til anvendelse. Se mer om dette i ot. prp. nr. 44 (2001-2001) pkt. 3.3.7.2.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke hatt en lånetelefon i det hele tatt, spesielt ikke en smarttelefon.

 

Hvis du bruker en smart lånetelefon, sørg ihvertfall for å fabrikkgjenopprette den før du bruker den, og etterpå.

Man kan visst fremdeles hente ut informasjon på den (tekstmeldinger\bilder ol) uten noen særlige problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...