Gå til innhold

Apple dreper klipp og lim


Anbefalte innlegg

[Hmm, at folk i det hele tatt vil kjøpe slik dr*t er helt utenfor min fatteevne. Dyrt, dårlig, brannfarlig, brukeruvennlig og altfor mac-proprietært.

Pussig. Nøyaktig det samme tenker jeg hver gang jeg ser en telefon fra Nokia eller HTC. Ja, bortsett fra at det er altfor Windows-proprietært da, spesielt HTC... ;)

 

Les hvor godt mækk bryr seg om norske kjøpslover. Det er en grunn til at flere og flere butikker vegrer seg for å ha noe som helst med "i"-relaterte produkter å gjøre.

HiFi-klubben og iPod friskt i minne..

Tviler på at en "mækk" (antar at det er et forsøk på å skrive "Mac", som er en datamaskin) bryr seg mye om norske kjøpslover, ja...

Men Apple bryr seg i alle fall nok om kjøpsloven til at de stadig forbedrer seg som følge av den dialogen de har hatt med forbrukermyndigheter o.l. Det er jo en grunn til at stadig flere butikker og kjeder nå selger Apple-produkter ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere her som har misforstått saken. Apple har ikke tettet dette hullet for å hinre brukerne sine i å klippe og lime mellom programmer. De tettet nok hullet så fort det ble oppdaget, noen der ute er garantert ute etter å lage et program som kan overføre informasjon til et annet program osv. Det er jo potensielt et småalvorlig sikkerhetsproblem. :p

 

For øvrig bør vel "Siste nytt om klipp- og lim-funksjoner på Iphone" snart bli en egen artikkelserie? ;)

Lenke til kommentar

Tjah, jeg var jo ikke ironisk, om det var sånn du tolket det. Jeg bare leste artikkelen og fikk med meg dette:

 

Nå har imidlertid Apple bestemt seg for at metoden Openclip bruker til å klippe ut og lime inn tekst ikke er så bra, og skal fjerne muligheten Openclip utnytter. Om enn ikke bevisst, så er dette i alle fall konsekvensen av den neste Iphone-oppdateringen.

 

Det står ingenting om at Apple har gjort denne sikkerhetsoppdateringen pga. OpenClip, men at det bare er en konsekvens av oppdateringen. Det spekuleres jo åpenbart i om Apple har gjort dette pga. OpenClip-programmet, men om det hadde vært et ufarlig hull, hvorfor ville Apple ha fjernet muligheten til å la brukerne klippe og lime? Apple er jo ikke sååå ute og kjører?

Lenke til kommentar
Det spekuleres jo åpenbart i om Apple har gjort dette pga. OpenClip-programmet, men om det hadde vært et ufarlig hull, hvorfor ville Apple ha fjernet muligheten til å la brukerne klippe og lime? Apple er jo ikke sååå ute og kjører?

Vel, de har jo ikke akkuratt gått aktivt inn for å la brukerene sine klippe og lime den tiden iPhone har vært på markedet har de? Istedet fjerner de muligheten straks noen gjør det mulig. Brukerene selv får trekke den konklusjonen de vil av det, men jeg får ihvertfall en ørliten følelse av at Apple hater klipp og lim.

Lenke til kommentar
Tjah, jeg var jo ikke ironisk, om det var sånn du tolket det. Jeg bare leste artikkelen og fikk med meg dette:

 

Nå har imidlertid Apple bestemt seg for at metoden Openclip bruker til å klippe ut og lime inn tekst ikke er så bra, og skal fjerne muligheten Openclip utnytter. Om enn ikke bevisst, så er dette i alle fall konsekvensen av den neste Iphone-oppdateringen.

 

Det står ingenting om at Apple har gjort denne sikkerhetsoppdateringen pga. OpenClip, men at det bare er en konsekvens av oppdateringen. Det spekuleres jo åpenbart i om Apple har gjort dette pga. OpenClip-programmet, men om det hadde vært et ufarlig hull, hvorfor ville Apple ha fjernet muligheten til å la brukerne klippe og lime? Apple er jo ikke sååå ute og kjører?

"In the Security section of chapter 4 of Apple’s iPhone OS Programming Guide, the sandbox is described by Apple as follows (boldface emphasis added):

 

"For security reasons, iPhone OS restricts an application and its preferences and data to a unique location in the file system. This location is part of the security feature known as the application’s “sandbox.” The sandbox is a set of fine-grained controls limiting access to files, preferences, network resources, hardware, and so on. In iPhone OS, an application and its data reside in a secure location that no other application can access."

 

Not simply that no other application can write to, but which no other application can access. That this restriction is not yet enforced at a technical level (such as is the case with an app attempting to write outside its own sandbox) does not mean it’s permitted.

 

And, indeed, in the 2.1b4 release of the iPhone OS, it is enforced. The OpenClip demo apps, which work as advertised on iPhone OS 2.0.2, do not work in the current 2.1 beta, because apps are no longer able to read or even see other apps’ sandboxes.3 To be clear, this change is clearly not in response to OpenClip; Apple began seeding the 2.1 betas with these tightened sandbox restrictions before OpenClip debuted, and the iPhone OS Programming Guide has stated all along that apps can’t “access” the contents of other sandboxes."

http://daringfireball.net/2008/08/raining_...openclip_parade

Lenke til kommentar

Wow, jeg synes journalisten og Amobil-redaksjonen generelt kan ta lærdom av diskusjonene i Iphone-trådene og lage skikkelige overskrifter, ingresser og illustrasjonsbilder. Ikke at det er særlig grovt, men når dere skriver "Apple dreper klipp og lim" og har et bilde av en OpenClip-logo med rødt kryss over, er det klart en altfor stor del av brukerne som ikke nileser hele artikkelen, men bare skummer gjennom, kun får med seg at Apple har oppdatert Iphone slik at man ikke lenger kan bruke OpenClip. Hva hander saken eeegentlig om? Jo, Apple har gjort en sikkerhets oppdatering i Iphone-programvaren og tettet noen hull som gjorde det mulig for programmer å lese hverandres "sandboxes" (slik Newton siterer om).

 

Å fremstille det hele som at Apple gjør alt de makter for å hindre brukerne i å klippe lime (som er en utrolig idiotisk og veldig pinlig mangel) er en veldig alvorlig anklage, spesielt når Apple ikke har bekreftet at dette var hensiktet på noen måte. Jeg mener at det absolutt ikke kommer godt nok fram av artikkelen at dette bare er en konsekvens av en sikkerhetsoppdatering.

 

Og hvem går dette ut over? Det går utover oss som ikke har noe forhold til Iphone som har gått grådig lei av alle Iphone-haterne som benytter enhver anledning til å sippe over at denne telefonen er så ubrukelig og meningsløs og bortkastet. Dere fôrer dem, Amobil! Skjerpings, pl0x! :p

Lenke til kommentar
Fremdeles ingen som har klart å komme med ett saklig argument på hvorfor apple ikke ønsker "klipp og lim" funksjon.

Forrdi d ikke var utviklet med deres SDK, altså ikke underlagt deres regler.. Apple har alltid hatt og kommer til å ha et stoort maktbehov over kundene sine en god stund framover..

Lenke til kommentar
Fremdeles ingen som har klart å komme med ett saklig argument på hvorfor apple ikke ønsker "klipp og lim" funksjon.

Forrdi d ikke var utviklet med deres SDK, altså ikke underlagt deres regler.. Apple har alltid hatt og kommer til å ha et stoort maktbehov over kundene sine en god stund framover..

 

 

Kan ikke du bare lese saken skikkelig før du skriver her da? Det er jo ikke det som er saken, det handler om en sikkerhetsoppdatering som ble utviklet før programmet så lyset.

Lenke til kommentar
Fremdeles ingen som har klart å komme med ett saklig argument på hvorfor apple ikke ønsker "klipp og lim" funksjon.

Forrdi d ikke var utviklet med deres SDK, altså ikke underlagt deres regler.. Apple har alltid hatt og kommer til å ha et stoort maktbehov over kundene sine en god stund framover..

Det har ingen verdens ting med hvilket SDK som ble benyttet. OpenClip er "100% SDK kosher" ifølge utvikleren selv. Det har med rammeverk og retningslinjer som sier at applikasjoner ikke har adgang til andre applikasjoners "sandkasser". Det handler ikke om maktbehov, men om sikkerhet og stabilitet! Som kunde ønsker jeg definitivt at utviklerne har klare guidelines å forholde seg til ellers blir det bare softwarekonflikter og kaos, og det gjelder enten jeg bruker Windows, OS X, Symbian eller iPhone.

 

Apple ønsker dessuten "klipp og lim" funksjoner i iPhone, men har sagt at det ikke har høyeste prioritet. Så det kommer, det kommer... ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...