Gå til innhold

Hvilket OS og programmer til HTPC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

^ Det er forsåvidt riktig det (DS filter pakkke), men det er jo mye mer, ekspostprosessering.

CoreAVC er vel kun for H264/MPEG4:

 

Wiki:

CoreAVC is a proprietary Windows codec for decoding the H.264/MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) video format.

 

 

Ulempen med CoreAVC (og FFDShow) er mangelen på DXVA/DXVAII (samt kvaliteten I følge noen).

 

Sånn sett er Cyberlink etc. gode alternativer (evt. AVIVO, som er gratis for ATi kort)

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
XBMC spiller av video_ts filer, iso og img.

Og ikke minst slipper du pakke ut filene fra zip og rar-arkiver :thumbup: Linux på HTPC er for spesielt interesserte tror jeg, gjerne med litt småmasochistiske tendenser. :tease:

 

Jeg har brukt GNU/Linux på mediacenteret i et par år (Ubuntu Hardy med MythTV), og er ikke annet enn storfornøyd. Kraftig verktøy, gode konfigurasjonsmuligheter, spiller av absolutt alt jeg har av media. Kjører for tiden backend på en server, og en frontend i stua, samt en på soverommet. Straks jeg oppdaterer backenden når jeg legger til nye media, er nyttig informasjon tilgjengelig på frontenden (cover og informasjon fra IMDB f.eks, hvis det er snakk om en film).

 

Jeg kan selvsag ta opp TV-programmer og lagre dem på harddisk, manuelt eller automatisk ved forhåndsinnstilte tider. Jeg kan tilogmed logge meg inn på et webgrensesnitt når jeg er borte, og sette på opptak av noe jeg hadde glemt av.

 

En haug med tilgjengelige radio og TV-kanaler du kan streame fra nett, eller hva med emulering av gamle nintendospill? Alt med et trykk på fjernkontrollen.

 

Greit nok, jeg skal være enig i èn ting: er du skikkelig opptatt av å fintune bildejusteringene etc, og trenger avanserte programmer som lar det gjøre slikt, må man nok holde seg til Windows. Det finnes relativt lite slike muligheter for sånt under GNU/Linux, men f.eks NVIDIA har gode drivere tilgjengelig for GNU/Linux. Det spørs selvsagt helt hvor kresen man er.

 

Og til opplysning har jeg ikke et snev av småmasochistiske tendenser (jeg regner jo med at det var en spøk, men) :) Jeg følte bare for å opplyse om at GNU/Linux på mediacenteret faktisk er et veldig godt alternativ ;)

 

Tillegg: MythTV spiller faktisk også rar/zip/iso/img/whatnot, og VLC er også tilgjengelig for andre plattformer enn Windows. Den spiller vel så og si alt som finnes :)

Endret av Izte
Lenke til kommentar

Hva OS anngår, så kjører jeg nå Home Basic på mine maskiner, og det fungerer utmerket.

 

Når det kommer til HTPC programmer, så har jeg gode erfaringer med både Mediaportal og Meedios.

 

Hverken XBMC eller Linux alternativer er noe alternativ for meg da de begge har store mangler som gjør de uaktuelle.

 

XMBC mangler TV, noe som er en stor del av en HTPC i mine øyne. Ser faktisk ikke en eneste grunn til å velge XBMC pdd. Greit nok, de har rar-støtte, men what's the point?

 

Og Linux har null støtte for BluRay og er derfor uaktuellt.

Endret av zicoz
Lenke til kommentar

Poenget med rarstøtte er at du kan se film "on the damand".

Du kan starte å se filmen når du har lastet ned den første rarfilen.

 

Edit:

XBMC er raskere og "penere" enn MediaPortal.

Har bedre IMDB støtte.

Har ferdig codec oppsett.

Har TV støtte som MythTV frontend.

 

XBMC er ikke modent enda, men gi det et år, så har det sannsynligvis dratt fra Mediaportal.

Blueray støtte kommer til Linux med ATIs oppgradering av driverene i oktober.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Klarer ikke å la være å kommentere disse utsagnene :)

XBMC er raskere og "penere" enn MediaPortal.

Smaksak? Aeon finnes for MP også, men kan være delvis enig i utsagnet. Spørsmålet er hvor enkelt det er å bruke med fjernkotroll (har dette blitt bedre?). Kan ikke skjønne hva som er tregt med MP...

Har bedre IMDB støtte.

.. enn MP's innebygde MyVideos? Kanskje. Prøvd MovingPictures?

Har ferdig codec oppsett.

MP kommer med dekodere (MPA/MPV) og det eneste du trenger utenom er FFDShow + Haali. Hvor bra er copdecene til XBMC? Kan du velge etter ønske? Hva med DXVA?

Har TV støtte som MythTV frontend.

Med full PVR funskjon? Tror nok XBMC kommer til å bruke TVServer etterhvert.

XBMC er ikke modent enda, men gi det et år, så har det sannsynligvis dratt fra Mediaportal.

MP er heller ikke ferdig :) Siste stabile versjon var 0.2.3. Nå kommer snart MP1 RC3, samtidig som det jobbes hardt med MediaPortal2, som er bygget helt fra grunnen og vil bla. støtte vektorgrafikk.

 

Blueray er og blir PITA. Det er støttet av MP vha 3.partsprg. kun (mangle navigator for dette tror jeg).

 

Media Portal Vs. XBMC .

 

 

PS: Det er interessant å tenke på at grunnleggeren av MP (Frodo - som også grunnla XBMC?), gikk forlot XBMC for å lage MP (gjorde det til et Windows prg.) for mange år siden. Det er det samme XBMC gjør nå :)

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...