Gå til innhold

Mac vs. PC! Hva er best?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er nokon a-ha opplevingar. Men ikkje nok til at eg vurderer å bytte igjen. Men du får gleda deg over macen din, så kan eg gleda meg over pcen min så legg me denne diskusjonen død,

 

Jo det interesser meg forsåvidt å sjå om det er blitt betre, men eg orkar ikkje lesa meir no.

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

Jeg blir kanskje forbannet som pesten eller hyllet som en helt, men jeg liker Linux best.

Ja, det er litt vanskelig men jeg liker utfordringer og misliker brukervennlighet i den grad at jeg liker å kunne endre på ting uten et digert selskap puster meg i nakken hvis jeg gjør en liten feil. Utvalget er også gedigent.

Men for å besvare tråd-tittelen så liker jeg windows mer enn mac. Jeg misliker at design er et argument for å kjøpe forbrukerelektronikk. Hvis jeg kan kjøpe ytelse for 10.000 eller design for 10.000 velger jeg såklart ytelsen. Der vil en selvlaget maskin med windows komme rett bak en selvlaget linux-pc.

 

Noen som er enige?

Lenke til kommentar
Jeg blir kanskje forbannet som pesten eller hyllet som en helt, men jeg liker Linux best.

Ja, det er litt vanskelig men jeg liker utfordringer og misliker brukervennlighet i den grad at jeg liker å kunne endre på ting uten et digert selskap puster meg i nakken hvis jeg gjør en liten feil. Utvalget er også gedigent.

Men for å besvare tråd-tittelen så liker jeg windows mer enn mac. Jeg misliker at design er et argument for å kjøpe forbrukerelektronikk. Hvis jeg kan kjøpe ytelse for 10.000 eller design for 10.000 velger jeg såklart ytelsen. Der vil en selvlaget maskin med windows komme rett bak en selvlaget linux-pc.

 

Noen som er enige?

 

Nei jeg er ikke enig. Hvorfor skal det være annerledes innenfor forbrukerelektronikk enn for andre produkter? Det er udiskutabelt at design svært ofte er avgjørende for valg av et produkt fremfor et annet. Det være seg bil, klær, hvitevarer, brunevarer, møbler, klokker etc... listen kunne blitt utrolig lang.

 

Det står garantert noen tusen flatskjerm tv'er rundt i de norske hjem som er valgt primært etter design, og hvor det lett kan finnes alternativer av bedre kvalitet / bedre ytelse.

 

At du velger ytelse fremfor design er fullt forståelig. Mennesker er forskjellige og har forskjellig ønsker og meninger. Men like fullt finnes det en svært stor andel mennesker som vektlegger design ved valg av et produkt.

 

Selv er jeg absolutt ingen Mac-fanboy. Har brukt MS-Dos og Windows baserte datamaskiner siden tidlig 80-tall og bruker det fremdeles daglig i diverse jobbsituasjoner. Verden er ikke svart/hvitt. Jeg har ikke noe imot Windows. Jeg er ikke OS X fanatiker. Jeg ser og opplever både fordeler og ulemper med begge. Jeg foretrekker derimot å jobbe i OS X.

 

Så etter at jeg for ett år siden anskaffet meg en Mac hjemme har jeg etterhvert skjønt hvorfor en stadig voksende andel mennesker er villige til å betale det ekstra det koster i forhold til en "vanlig" PC.

Lenke til kommentar

Selvlagd er vellagd.

 

Hvis det ikke er nevnt vil jeg anbefale folk å se på avstemmingen på forsiden...

 

 

 

Jeg personlig foretrekker selvfølgelig Windows, deretter et godt oppsatt linux-system.

Windows trenger ikke å kræsje ofte, hvis man vedlikeholder det godt, hvilket jeg har gjordt. Har ikke hatt et eneste kræsj med vista så lenge jeg har satt det(1år++).

 

 

Som Khaffner prioriterer jeg ytelse over design.

Lenke til kommentar
Hva er diskusjonen her? Operativsystem vs Operativsystem eller slevbygd vs fabrikkbygd?

 

 

Både HW og SW. Tenker da på ytelse, brukervennlighet, kompatiblitet, grafikk, programmer som følger med osv osv

 

Steve jobbs har jo kreft

 

Lurer på om Apple kommer til å synke når han går bort som de gjorde da han forsvant på 60-tallet eller når det enn var...

Lenke til kommentar
Jeg blir kanskje forbannet som pesten eller hyllet som en helt, men jeg liker Linux best.

Ja, det er litt vanskelig men jeg liker utfordringer og misliker brukervennlighet i den grad at jeg liker å kunne endre på ting uten et digert selskap puster meg i nakken hvis jeg gjør en liten feil. Utvalget er også gedigent.

Men for å besvare tråd-tittelen så liker jeg windows mer enn mac. Jeg misliker at design er et argument for å kjøpe forbrukerelektronikk. Hvis jeg kan kjøpe ytelse for 10.000 eller design for 10.000 velger jeg såklart ytelsen. Der vil en selvlaget maskin med windows komme rett bak en selvlaget linux-pc.

 

Noen som er enige?

 

 

Det blir nok "forbannelse" ja hehe :tease:

Har hørt mye positivt om Linux også...hva er det som er så bra med det?

Lenke til kommentar

Å ha et stort utvalg operativsystemer, tilegne seg kunnskap om software, masse alternativ programvare som er gratis og på samme nivå som dyr vanlig programvare. Og at alle(?) distribusjoner er gratis og tilgjengelig på nettet. Det er de tydelige fordelene med linux. Noen andre kan sikkert utfylle litt mer :)

Lenke til kommentar

Det finnes ikke et universielt fasitsvar på dette.

 

Jeg vil si det slik:

* Om bruksområdet er først og fremst bilde- og videoredigering så er nok Mac en god idé.

* Kontorarbeid og lignende: hipp som happ, eventuelt etter smak. (f.eks. designmessig)

* Om bruksområdet er litt av hvert, eller spilling så er nok PC det smarteste valget. Da vil jeg anbefale dual-boot med XP/Vista og Ubuntu: Windows til spilling og Ubuntu til det meste annet. I et slikt tilfelle vil det aller meste konfigurere seg selv og det vil være enkelt i bruk. Det er forøvrig veldig enkelt å få Ubuntu til å se ut som Mac OS, Vista eller hva som helst.

Lenke til kommentar
Hva er diskusjonen her? Operativsystem vs Operativsystem eller slevbygd vs fabrikkbygd?

 

 

Både HW og SW. Tenker da på ytelse, brukervennlighet, kompatiblitet, grafikk, programmer som følger med osv osv

 

Steve jobbs har jo kreft

 

Lurer på om Apple kommer til å synke når han går bort som de gjorde da han forsvant på 60-tallet eller når det enn var...

 

kilde takk :)

Lenke til kommentar
Hva er diskusjonen her? Operativsystem vs Operativsystem eller slevbygd vs fabrikkbygd?

 

 

Både HW og SW. Tenker da på ytelse, brukervennlighet, kompatiblitet, grafikk, programmer som følger med osv osv

 

Steve jobbs har jo kreft

 

Lurer på om Apple kommer til å synke når han går bort som de gjorde da han forsvant på 60-tallet eller når det enn var...

 

kilde takk :)

Her er en, men han skal vistnok være frisk nå da :new_woot:

 

Om han dør tror de aksjene vil synke med 25 % :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...