Gå til innhold

Hvorfor finnes enda RPG med museklikking?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå i det siste etter å ha rundet oblivion for 5/6 gangen, lekt med gothic etc så har jeg startet å få øye på nye spill. Jeg kjøpte meg Silverfall noe som jeg trudde skulle bli artig. Dessverre, grafikken er ikke god (det gjør ikke så mye hvis man har bra story) MEN! Historien var ikke særlig fengslende og ikke stemmene heller. Likevel, det jeg syntes var aller værst. Kamera.

Drive å trykke dit du skal gå og sloss som en gærning bare ved å trykke på fienden. Aldri ha et overblikk over noe fordi du ikke kan se lengre enn 6 meter...

Så jeg la det på hylla å fortsatte søken etter et RPG spill.

Avencast Rise of a mage... (samme)

Legend - Hand of God... (samme)

Jeg har rett og slett problemer med å finne spill som ikke har klikking...

Mulig jeg ikke har spilt nok RPG (selvom det er det jeg liker best) men jeg husker titan quest hadde slik. Etter å ha spilt oblivion og gothic etc så kan jeg aldri tenke meg å gå tilbake til det. Hvorfor lager man det egentlig?

Er det noen som faktisk liker trykke spill bedre enn oblvion styring? Plutselig mister man jo mye av det å føle at du er den charactern. Istedet for å være han, så kommanderer du han.

Jeg forstår det ikke!

(gjerne gi eksempler på gode spill med og uten museklikking)

Endret av Bendit
Videoannonse
Annonse
Skrevet

RPG sjangeren har splittet seg i flere retninger etter at 3D tok sitt intog. Action RPG spillene, som Oblivion, fokuserer mer på first person in the face action, her har du og Dark Messiah of might and magic.

Hack&Slash typen som Diablo spillene er en type RPG som er mer i vinden nå for tiden, fokuserer mer på rå action i fugle perspektiv.

Så har du den tradisjonelle RPGen som Neverwinter Nights 1 og 2. Fugleperspektiv top down historie/action rettet RPG.

Du kan jo forsøke Fable: The lost chapters, det er et action RPG men muligheter. Interesagt spill egentlig og.

Skrevet (endret)

Vel. De RPGene med isometric og museklikking er jo den største delen av de "ekte" RPGene.

Er ikke noe i veien med å like action RPG, elsker Gothic spillene selv blant annet, men det blir litt dumt å spørre hvorfor det fortsatt finnes ordentlige tradisjonelle RPGer.

Kunne like gjerne spurt om hvorfor det fortsatt finnes FPSer når første person skytespill er en av de eldste og mest utbredte sjangerene.

For meg og mange andre handler RPGer akkurat om å styre en karakter.

Du er ikke karakteren. Hadde du vært karakteren så tror jeg at det hadde blitt et veldig kjedelig spill.

Poenget med en RPG er å utvikle en karakter (en RPG kan godt ha en fastsatt karakter dog som f.eks. PS:T eller Gothic har). Du forestiller deg egenskapene til karakteren og handler ut i fra disse. Du skal ikke handle ut i fra deg selv og dine egenskaper. Da blir hele hensikten med å rollespille borte.

Derfor er for meg og andre slike RPGer de beste fordi bare tankekraft og evnen til å trykke på de to museknappene er påkrevd.

Poenget mitt er at, om jeg vil spille en mektig kriger så skal ikke jeg bli tvunget til å heller spille en pusling fordi jeg ikke klarer svinge musen rundt fort nok mens jeg samtidg trykker vekselsvis på 20 forskjellige taster på tastaturet.

Jeg vil ikke spille som meg selv. Det kan jeg gjøre hver dag fra jeg våkner til jeg legger meg.

Fra personlig ståsted har jeg størst problem med skytespill på konsoll, men har god koordinasjon på PC så det er ikke slik at jeg har problemer med å spille spill som krever mer av spilleren enn karakteren, jeg syns bare egenskapene til karakteren skal komme først i en RPG. Og så liker jeg veldig dårlig FP perspektiv. Må være tredjeperson eller isometrisk.

Så for å gi deg noen tips. Du kan utvide synsvinkelen litt ved å spille litt gamle RPGer. De eksemplene med museklikk spill du dro frem er litt dårlige ettersom det ikke er (etter manges syn) de beste av sitt slag. De virkelig gode RPGene er så gode at du driter i kamera og kampsystem.

Og tro ikke at jeg er nedsettende når jeg foreslår at du utvider synsvinkelen.

Mitt kanskje første vestlige RPG var Morrowind. Før var det bare skytespill, tetris-lignende spill, mario, Sim det ene og det andre som det gikk i. Jeg var for ung den gang til å vite om alle de andre flotte spillene som var der ute. Men jeg skjerpet meg siden, og fikk øynene opp for den flotte verden av RPG.

Mitt alle tiders favoritt spill har endt opp med å bli Planescape Torment, hvilket slår hull på myten om at dagens unge bare bryr seg om grafikk.

Jeg kan ikke anbefale Torment nok om du liker RPGer. Det nærmer seg kanskje teksteventyr for mange, men da er det et helt fantasktisk teksteventyr i så fall. Helt grei grafikk, klikking ja, men du blir bare tvunget til å slåss et par ganger i spillet (men det er masse kamp hvis du vil ha det). Klarer egentlig ikke helt å beskrive spillet uten å bruke ordet fantastisk for mange ganger, men det er virkelig verdt en titt. Men er kanskje ikke noe for de som bare har lyst til å drepe ting, men hvorfor spiller man ikke like gjerne FPS i stedet for da i så fall.

Baldurs gate serien, Fallout 1 og 2, Arcanum er også gode klikke RPGer.

KoTOR er en slags blanding. Vampire the masquerade: Bloodlines er mer FPS, men karakterinteraksjonen er så flott at det er verdt å ta med.

Morrowind synes jeg var et mye bedre spill enn Oblivion ettersom Oblivion røsket vekk alt som minnet om RPG og ble til en FPS hvor skytevåpen ble erstattet med alver og orker (hadde mye gøy med det likevel da).

The Witcher Enchanted edition er også verdt å plukke opp når den kommer i September. Det meste av det folk klaget på i spillet er nå blitt fikset og det er et flott spill som kan spilles både isometrisk og tredjeperson.

Det er litt interessant at du snakker om Oblivion og Gothic ettersom begge har noen elementære feil. For meg må en virkelig god RPG ha to ting: Valg og konsekvenser (CnC) og karakterutvikling. (Ikke misforstå karakterutvikling med at man kan velge hårsveis på starten av spillet. Skjeggvekst og hårfarge har absolutt ingenting å si på om spillet er en RPG eller ikke.) Et spill kan dog ha bare en av delene og likevel være en RPG, bare ikke et like godt et.

Ingen av de to spillene nevnt har særlig til CnC. Oblivion har nesten null ettersom du kan være alt og gjøre alt. Gothic har mer siden du bare kan velge en faction.

Gothic har dog utvikling selv om Gothic 3 ødela litt her med sin stun-lock i begynnelsen (hvilket gjorde beist dødelige og humanoider patetiske).

Går du feil vei i et Gothic spill er du død, men du kan komme tilbake senere og ta hevn.

Oblivion derimot forkastet alt som har med RPG å gjøre og ville ikke utsette de små søte spillerene for hindringer og valg. Neida, her skulle alle får gjøre alt med en gang.

Og våget du å stige i levels (som man vanligvis gjør i RPGer) kom banditter etter deg med ebony armour for å rane småmynt.

Men nå har du lurt meg inn på en Oblivion diskusjon igjen. Hehe.

Jeg lar det gå med det. Regner med at dette er nok info for deg, og beklager for at det ikke er skrevet på den mest lettfattelige måten. :)

Endret av Nether
Skrevet

Torment ja.. tipper de aller fleste av dagens spillere adde kasta diskene ut vinduet etter 4 minutter med å mått lese en vegg av tekst. *happy memories*

du glemmer de beste valg/konsekvens spillene som er laget. Fallout serien.. (regner med bethesda herper den også)

Skrevet (endret)

Ok da har jeg satt en søken på planescape: torment. Skal prøve det å se hvordan det funker.

Likevel, det jeg prøvde å si er hvorfor de ikke har endret seg så alle nye spill går bort fra klikking med musa. Men mener dere å si at det gir bedre spilloplevelse når dere ser med fugleperspektiv? Jeg klager ikke på spillene som kommer der, men personlig synes jeg uansett hvor god story spillet har at isometrisk kamera. Det at du kanskje ikke blir en mektig kriger som Nether sa synes jeg er en av de gode tingene med RPG. Du som spiller blir også bedre samtidig som personen du spiller. Så du klarer vanskligere og vanskligere ting!

ikke misfortå, Jeg spiller klikke spill hele tiden, skulle bare ønske at jeg kunne overføre de gode spillene til isometrisk. Jeg vil gjerne trekke inn zelda selvom det ikke er et sikkelig RPG. Sitter den dag i dag hvert år å runder alle N64 Gamecube spillene. Ikke verdens beste grafikk, men spillet er jo genialt. Er ikke nødvendig med action og tøffe våpen etc. Spilloplevelsen blir for meg alltid hakket bedre med isometrisk kamera.

extra spørsmål: sikker på at de har fixa two worlds? Kjøpte det dagen det kom, runda det ganske fort fordi jeg orka ikke å være så lenge i den "verdnen" var helt sinnsykt...

EDIT: Neverwinter nights 2 varet av spillene jeg også prøvde da det hadde fått gode kritikker. Jeg kom ikke ut av den festivalen på starten, var så uinteressant. Var heller ikke store hitten med et team. Syntes RPG er når du "er" den personen. Så fort du kan styre mer enn en person detter jeg fort ut av det...

Endret av Bendit

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...