Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kan en si til jenter at de har bart?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Neivel? Blir det lengre da?!

 

Da er det lengden som gjør det synlig?

 

Tror iallfall på at jo oftere du klipper/barberer jo fortere vokser det.

Nei. Det blir hverken lenger, vokser fortere eller blir tykkere når du bareberer det. Det som skjer er at du selv opplever det slik fordi:

- Siden håret da blir korte føles de tykkere. Hår som har hatt lengre tid på seg til å vokse blir tynnere lengre ut. Du har nettopp kuttet av håret midt på hvor det er tykkest, så de nye "spirene" vil nødvendigvis virke tykkere enn hva de var tidligere selv om de ikke var det.

- Hårvekst bleikes over tid. (tenk håret på sommeren vs. håret på vinteren). Det "nye" håret som spirer frem etter at du nettopp har barbert deg vil nødvendigvis være langt mørkere enn det som har vært ute i lyset en stund.

- En annen faktor er at etterhvert som man blir eldre vil håret naturlig vokse fortere og tettere. Dette skjer helt uavhengig av om du barberer deg eller ikke.

 

Selv har jeg hatt fullskjegg i mange år. Men jeg barberer meg fra kjevebeinet og ned. Det nye skjegget som spirer frem under haka nå (er et par uker siden jeg tok det sist) ser svart ut. Men om 2 uker vil man se at skjegget mitt er i ulike rødtoner. Nøyaktig samme fenomen. Nybarbert hårvekst ser tykkere ut, og er mørkere fordi det ikke har blitt bleket enda.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvordan jentene barberer seg overalt bortsett fra akkurat der hvor det vises mest. Har selv aldri tort å si ifra... Regner egentlig med at de vet at de har bart, men er redd for å barbere fordi da vokser det raskere og tettere ut igjen.

 

Er ikke dette en myte?

 

Jeg mener jeg har lest at det ikke vokser mere hår etter at man barberer, fordi håret i seg selv egentlig er dødt og ikke kan vite forskjellen om det blir kuttet eller ikke..

 

Men placebo, selve troen på at det vil vokse ut mere og mere tettere, er kanskje grunn nok til at det gjør det hos visse..

 

Er usikker her, kan noen bekrefte?

Lenke til kommentar

Altså...heter det bart? Har alltid hatt følelsen av at guttebart er stive, tjukke hår, mens jenter har mjuke "ansikthår" eller hva det heter. Alle jenter har hår der, bare hos noen mer synlig (pga mørkere farge/lenger)

 

Jenter skal jo ikke få "bart", hva er grunnen til at det dukker opp? Guttelus? xD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...