Gå til innhold

Klagebrev til skatt øst vedrørende TG-momsen !LES FØRSTE POST!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppdater første post med adresse og sett en dato litt frem i tid folk kan prøve å treffe. Har trua på dette :) Skal jammen slenge inn et brev jeg også. Ikke lever dette i søppelsekk, da går det nok rett i sylinderarkivet så snart døra er lukket bak dere, men la det komme i posten sammen med all den vanlige posten de får så de faktisk må åpne det!

Lenke til kommentar

Riktignok alle som har en omsetning på over 50 000, men de fleste LAN med 200 personer og oppover har gjerne det .. 350 i inngang blir 50 000 i billetter pluss sponsorer og annet.. Så det er mange LAN som går under momsen da ja ..

 

Hvis jeg har riktig nå? Det er 50 000 grensa er, er det ikke?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte bare jeg skulle oppdatere folk med mine svar i saken.

 

Jeg skrev mitt brev selv på søndag og sendte det av gårde på mandag til Skatt Midt-Norge. For de som er interessert i å lese mitt brev, har jeg lagt dette ut her: http://www.neonnero.com/mva-krav_mot_KANDU.pdf

 

I dag fikk jeg svar på dette per e-post:

 

Fra: ## navn fjernet av ilpostino ##

 

Hei Kim Andre !

 

Jeg viser til ditt brev av 3. august vedr. mva-krav mot Kandu.

 

Jeg kan ikke se av mva-systemet at du på noen måte er tilknyttet Kandu, så jeg antar at du er engasjert som ekstern fullmektig i anledning saken. I så fall ville det ha vært helt vanlig at du fikk oversendt de sentrale dokumentene i saken direkte fra Kandu.

 

Jeg foreslår derfor at du tar kontakt med Kandu, og ber om oversendelse av sakens dokumenter, særlig kontrollrevisors rapport av 15. april 2008, samt varsel og vedtak av hhv. 5. mai og 17. juli, så slipper du å basere dine anførsler på det du har lest i media. På denne måten vil du kunne utforme klagen utifra vedtakets egentlige begrunnelse.

 

Dersom du hadde lest våre dokumenter ville du nemlig ha fått med deg at skattekontoret ikke har lagt til grunn at det sentrale på TG er tilgang til internett (som du synes å gjøre et stort poeng ut av), men tilgang til det store nettverket hvor deltakerne kan spille med/mot hverandre samt utveksle datafiler seg imellom. Dette fremgår klart og tydelig midt på side 4 i varselet og midt på side 10 i vedtaket. Slik jeg har forstått det har dette i seg selv ingenting med internettilgang å gjøre, selv om internettilgang også er tilgjengelig på TG. Arrangementet betegnes vel fortsatt som et LAN-party (Local Area Network)?

 

Det er dessuten en misforståelse fra din side at arrangementet tidligere har vært fritatt fra beregning av merverdiavgift. Da merverdiavgiftsloven ble endret med virkning fra 1. juli 2001 ble slike arrangementer omfattet av merverdiavgiftsloven, noe også Oslo fylkesskattekontor ga klart uttrykk for i sitt brev av november 2005. Det forhold at Kandu har unnlatt å etterleve gjeldende regelverket, uten å bli gjort oppmerksom på dette, betyr selvsagt ikke at arrangementet kan anses fritatt.

 

Og som nevnt ved flere anledninger tidligere i saken; kultur er ikke et rettslig begrep som på generelt grunnlag er fritatt fra beregning av merverdiavgift – det er kun spesifikt oppregnede kulturelle arrangementer som er fritatt og TG omfattes ikke av noen av disse.

 

Om vedtaket evt. er i strid med nåværende politiske signaler, herunder stortingsmelding av mars 2008, er uansett uten betydning for nærværende sak (som gjaldt 2006 og 2007), idet disse signaler kun har relevans ved vurdering av forslag til endring av rettstilstanden for fremtiden (tidligst med virkning fra 2009).

 

Som det fremgår av skattekontorets dokumenter legger vi i hovedsak til grunn de samme faktiske opplysninger som du har gjort i ditt brev midt på side 2 (i forhold til hva som er hovedattraksjoner og sekundære attraksjoner).

 

Når det endelig gjelder den knappe fristen for betaling av mva-kravet, så er dette i henhold til regelverket – innbetaling vel 3 uker etter vedtaksdato. Dersom det skulle være behov for å splitte opp mva-kravet, kan det anmodes om dette overfor innkrevingsavdelingen ved Skatt Øst, og slik anmodning vil ofte bli imøtekommet ved såvidt store beløp som det her er tale om.

 

Til orientering vil vi nevne at innbetaling av kravet eller anmodning om oppsplitting som nevnt ikke anses som en erkjennelse av kravet. Av hensyn til ytterligere rentebelastning (forsinkelsesrenter løper fra forfallstidspunkt) anbefaler vi derfor at dette gjøres uansett om vedtaket fortsatt ønskes påklaget.

 

Fristen for innbetaling er helt uavhengig av fristen for klage (og behandling av denne), og det er således ikke slik at den avgiftspliktige har krav på å få behandlet sin klage før betalingsfristen forfaller. I henhold til forvaltningslovens regler er klagefristen i nærværende sak 3 uker fra vedtaket ble mottatt.

 

Til orientering er forventet saksbehandlingstid for klage inntil 6 måneder etter at fullstendig klage er mottatt.

 

Jeg håper med dette at du er tilstrekkelig orientert om saken, herunder videre fremgangsmåte, slik at Kandu, evt. gjennom deg, kan sende inn en klage som imøtegår vedtakets egentlige begrunnelse.

 

Dersom det imidlertid skulle vise seg å være vanskelig å få oversendt ovennevnte dokumenter fra egen oppdragsgiver, bes du om å ta kontakt snarest, så kan vi ordne med slik oversendelse (etter at du har bekreftet å være fullmektig for Kandu i anledning saken).

 

 

 

Mvh

 

## navn fjernet av ilpostino ##

 

Seniorskattejurist

 

Kontrollseksjon

 

Skatt Midt-Norge

Det var forsåvidt gøy å vite at de gidder å bruke tid på et såpass omfattende svar til meg, men det er irriterende å se at de fortsatt holder frem med kravet sitt. Ikke på grunnlag av Internett-tilkoblingen for The Gathering, slik flesteparten tydeligvis har trodd hittil, men på grunnlag av LAN-leie (altså lokalt nettverk). Jeg har fortsatt ingen forståelse for en slik skattlegging, så her er mitt svar tilbake til ham:

 

Hei, **Navn fjernet av moderator**

 

Takk for oppdatering i saken.

 

Jeg er ikke tilknyttet administrasjonen hos Kandu, jeg ytret bare min støtte som privatperson til Kandu i saken.

 

Med tanke på at ved deltakelse i arrangementet, blir man samtidig medlem i KANDU, og deler av billettinntektene kan muligens regnes som kontigent, ihht. merverdiavgiftsloven §5.1.f. Jeg lurer også på om arrangementet også kan dekkes av samme lov, §5b.3 (kurs og foredrag som arrangeres ved siden av arrangementet), §5b.5 (show/konserter/fremvisninger) og §5b.14 (i form av de kreative konkurransene jeg nevnte i mitt opprinnelige brev).

 

Jeg vil også gjerne få vite hvilke punkter av merverdiavgiftsloven som omfatter slike arrangementer.

 

På forhånd takk for svar.

For de som vil grave seg gjennom merverdiavgiftsloven, finnes den her: http://lovdata.no/all/hl-19690619-066.html

Endret av Camrot
Lenke til kommentar

Og plutselig fikk jeg svar tilbake på e-postmeldingen min, gett (har de lite å gjøre på skattekontoret for tiden?)

 

Fra: ## navn fjernet av ilpostino ##

 

Hei igjen

 

Slik du har formulert ditt brev er dette oppfattet som en klage fremmet på vegne av Kandu – men det er altså ikke tilfellet, idet du kun har ytret deg som privatperson og deltaker på TG.

 

Som følge av ditt brev har vel jeg trolig kommet i skade for å bryte min taushetsplikt – idet du ikke har krav på å få vite noe som helst om innholdet i saken – men det er vel ikke særlig sensitive opplysninger det her er tale om.

 

Til orientering er den sentrale bestemmelsen merverdiavgiftsloven § 5b første ledd nr. 5 som fastslår at merverdiavgiftsloven ikke gjelder for tjenester i form av rett til å overvære teater-, opera-, ballett- og sirkusforestillinger, konsert- og idrettsarrangementer, utstillinger i gallerier og museer, samt adgang til fornøyelsesparker, opplevelsessentra og dansetilstelninger med levende musikk.

 

Med unntak for konsertdelen kommer følgelig ikke ovennevnte bestemmelse til anvendelse.

 

Merverdiavgiftsloven § 5b første ledd nr. 3 vedrørende undervisningstjenester antas derimot å komme til anvendelse.

 

På denne bakgrunn har Skattekontoret tatt hensyn til at det på TG i et visst omfang tilbys noen avgiftsunntatte tjenester som konserter og kurs/foredrag, samt at deler av billettinntektene går til dekning av kontingent i Kandu. Således er det ikke beregnet merverdiavgift av billettinntektene i sin helhet.

 

Med dette avsluttes vår korrespondanse i anledning saken. For ytterligere opplysninger får du kontakte Kandu direkte.

 

Mvh

 

## navn fjernet av ilpostino ##

Så da var nok dette det siste jeg hørte fra den enden.

 

Det er uansett ingen opplysninger her som anses som brudd på taushetsplikten, ettersom det er ting vi allerede har hørt fra før (enten helt eller delvis).

 

Jeg skulle gjerne ha sett hva Kandu sitter på med dokumentasjon gjennom saksbehandlingen, bare for å få en viss anelse om hvor dypt dette går. Jeg støtter fortsatt Kandu, men siden Skatteetaten tydeligvis ikke vil gi meg innsyn på dette (siden jeg ikke er fullmektig på noen av sidene i saken), så eneste mulighet for noen som helst innsyn i saken er visst å få den info som Kandu kan "sleppe laust" til oss som er nysgjerrige.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

En ting jeg finner interresant er at det de mener ikke er "kultur" og dermed ikke mva-fritatt er leie av nettverkstilgangen. Dette føles mer som et halmstrå å gripe etter enn en reell grunn. Her kan det argumenteres med nettopp det at dette er en del av opplevelsen på TG som et opplevelses-senter. Som vi alle jo vet er fritatt. Joda vi leier mulighet til å spille og ta del i opplevelsen. Men for meg blir det som å si at (og la meg ta et eksempel fra noen som har fått innvilget mva-fritak) en trebåtfestival skulle betalt mva for leie av båtplass for båtene. Ikke bare møtes de og har opplevelser, men de betaler jo arrangør for å legge til der også. Så den delen burde i følge logikken til skatt-midt vært mva-pliktig.

 

I tillegg kan det argumenteres på at spill ER kultur. Så nettverket er en forutsetning for utførelsen av den kulturelle biten. Spill blir omtalt som elektronisk sport. Det har tilogmed vært de som har ønsket å få slikt inn i OL. Bør tilgangen til vannet mva-legges for olympiske svømmere?

HAR faktisk en lavere instans anledning til å overprøve en uttalelse på departement-nivå? Selv om det ikke er eget departement det går innunder? For Fra kulturdepartementet er det jo uttalt at spill er kultur. Greit dette går inn under skatt/avgift og dermed finansdepartementet, men å undergrave egen regjering på denne måten er ikke noe som burde vært godtatt. Detblir å sammenligne med UDI-skandalen der det blitt oppholdstillatelse til en rekke personer i klar strid med instrukser fra regjering. Den saken endte med at den ansvarlige måtte ta sin hatt og gå.

Denne saken er kanskje ikke like kontroversiell, men det bunner ut i det samme prinsippet og det burde derfor ikke være noe anderledes her.

 

Ser en ildsjel her har greid det kunststykket å faktisk komme i dialog med riktig kontor via epost. Kjempebra. Om du finner noen av argumentene mine gode nok så er det bare å låne dem i neste epost. Det gjelder forsåvidt resten av dere.

Lenke til kommentar

Veldig gode argumenter, flott hvis noen tar initiativ og sender en mail med overnevnte argumenter og ser hva man får til svar, jeg kan ikke skjønne hva de kan si da egentlig.. Det er jo, som du sier, veldig mange andre festivaler og andre ting som er mva-fritt som bygger på noe som egentlig er mva-pliktig. Hvorfor de når ikke vi blir fritatt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...