Gå til innhold

Står vi foran en solkraft-revolusjon?


A-Jay

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2570983.ece

 

Til nå har solenergi vært en energikilde vi har kunnet utnytte bare på dagtid.

 

Nå mener imidlertid forskere ved Massachusetts Institute of Technology (MIT) at vi står foran en revolusjon, etter at professoren Daniel Nocera og hans folk har klart å skape kunstig fotosyntese.

 

Nå har MIT- forskerne kommet frem til en enkel, billig og effektiv prosess for å lagre solenergi. Det betyr at man kan lage hydrogen nærmest kostnadsfritt.

 

Og nyhetsmelding fra MIT:

 

http://web.mit.edu/newsoffice/2008/oxygen-0731.html

 

Nocera hopes that within 10 years, homeowners will be able to power their homes in daylight through photovoltaic cells, while using excess solar energy to produce hydrogen and oxygen to power their own household fuel cell. Electricity-by-wire from a central source could be a thing of the past.

 

MIT er jo en veldig anerkjent institusjon, så når de bruker så store ord på sine nettsider må det jo ligge noe i det. Hvis dette er sant så virker det veldig spennende :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg leser teksten og bildet er det man egentlig gjør å spalte vann til hydrogen og oksygen vha elektrisitet

 

oxygen-graphic-1.jpg

 

Er sollyset bare der for å skape elektrisitet ?

 

MIT er godt kjent og har et godt rykte, dog jeg synes det lukter litt populistisk når man kaller spalting av vann for fotosyntese. Såklart det er en synteseprosess som her skjer (indirekte) vha lys, men selve prosessen har slik jeg ser det lite å gjøre med den reaksjonen vi kjenner som fotosyntese.

 

Så er dette egentlig bare en enklere mindre energikrevende elektrolyseprosess som passer i de tusen hjem ?

 

Og hvordan passer dette i Norge, selv om vi dekker et hus med solceller klarer dette jo ikke å produsere nok elektrisitet til å drive huset alene, for ikke å snakke om overskuddsenergi som kan lagres til solen forsvinner.

 

 

Fra hva jeg ser er dette ingen solkraftspesifikk teknologi, men en teknologi som kan brukes med enhver form for elektriskkraftkilde.

Lenke til kommentar
Slik jeg leser teksten og bildet er det man egentlig gjør å spalte vann til hydrogen og oksygen vha elektrisitet

Ja, men det er gjort mye billigere og enklere enn tidligere.

 

Er sollyset bare der for å skape elektrisitet ?

Ja, så det kunne like gjerne vært vindkraft, eller kullkraft for den saks skyld.

 

Så er dette egentlig bare en enklere mindre energikrevende elektrolyseprosess som passer i de tusen hjem ?

Ja.

 

Og hvordan passer dette i Norge, selv om vi dekker et hus med solceller klarer dette jo ikke å produsere nok elektrisitet til å drive huset alene, for ikke å snakke om overskuddsenergi som kan lagres til solen forsvinner.

Selv om vi ikke kan dekke behovet 100% med solkraft så kan det likevel være et betydelig bidrag. Hvis dette blir billig nok kan det bli attraktivt for de tusen hjem da det kan kutte ned på strømregningen.

 

Jeg lurer på hvor mye kraft vi hadde trengt utenom egenprodusert vannkraft om det var solcellepaneler med elektrolyse på alle hustak i landet.

 

Fra hva jeg ser er dette ingen solkraftspesifikk teknologi, men en teknologi som kan brukes med enhver form for elektriskkraftkilde.

Ja, men det fungerer veldig bra med solceller da man får muligheten til å generere kraft relativt enkelt på egen hånd uten tilkobling til strømnettet, iallefall i mer solrike land.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo egentlig hvor høy effektivitetsgrad kan en oppnå i hvert hjem, kontra å ha en sentralisert struktur, med store kraftverk og distribusjon av elektrisitet.

 

Men uansett lagring av energi kan være et problem, men det er ikke dette som er hovedproblemet med dagens solkraft. Solceller er for dyre og for inneffektive. Personlig har jeg mye større tro på sentraliserte solkraftverk der man bruker solen via speil til å varme opp olje til noen hundre grader, som igjen brukes for å koke vann til damp. Deretter brukes en standard dampturbin som i ethvert varmekraftverk. Det er allerede slike kraftverk i bruk blant annet i California.

 

"Nå har MIT- forskerne kommet frem til en enkel, billig og effektiv prosess for å lagre solenergi. Det betyr at man kan lage hydrogen nærmest kostnadsfritt."

 

Pff de har funnet en ny måte for å (egentlig nye katalysatorer) forbedre en allerede kjent prosess, denne prosessen kan brukes til å lagre energi.

 

Nå er det forresten ingen problem med "overproduserende" solceller i dag heller, ethvert hus som er koblet til strømnettet kan også levere strøm til nettet. Det eneste man trenger er selvfølgelig en avtale med kraftselskapet. Tenk mange små hus der alle kan levere eller forbruke elektrisitet, disse er koblet til (som i Norge) det europeiske strømnettet, noen vil alltid produsere og noen vil alltid bruke. Jeg ser egentlig ikke behovet for et lokalt lager i hvert hus. Er det for lite produksjon suppleres nettet med vannkraft/vindkraft etc.

 

For solcelleindustrien, og ikke minst for en industri til å produsere disse spaltingsenhetene, og ikke mist en service industri for vedlikehold er det jo store penger å tjene på dette. Om det er rette veien å gå derimot tviler jeg på.

Lenke til kommentar
EU-administrasjonen med Frankrike og England i spissen har nylig godkjent planene om å bygge et gigantisk solcellekraftverk i Sahara med potensiale til å forsyne hele Europa med ren elektrisk energi. Området det er snakk om er på størrelse med Trøndelag eller Wales.

http://www.tu.no/energi/article174853.ece

http://www.bt.no/klima/article602351.ece

 

Forskerne mener strømmen kan genereres enten gjennom fotovoltaiske celler eller ved å konsentrere solstrålene for å koke vann og drive turbiner.

 

Er det bekreftet at de vil gå for solceller nå ?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner egenklig ikke helt hva som er nytt her jeg?

Solceller har vi fra før av, elektrolysemaskiner har vi fra før av og brenselceller har vi fra før av. er det og koble sammen disse tre som er så innovativt og nytt?

Dette kunne jo en vanelig ungdommskoleelev ha kommet med. hva er så fantastisk med det

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Og hvordan passer dette i Norge, selv om vi dekker et hus med solceller klarer dette jo ikke å produsere nok elektrisitet til å drive huset alene, for ikke å snakke om overskuddsenergi som kan lagres til solen forsvinner.

Selv om vi ikke kan dekke behovet 100% med solkraft så kan det likevel være et betydelig bidrag. Hvis dette blir billig nok kan det bli attraktivt for de tusen hjem da det kan kutte ned på strømregningen.

En vanlig moderne enebolig vil ikke kunne få nok kraft fra solen *men* hvis vi snakker om passivhus så kanskje det holder.

Lenke til kommentar

Du har denne saken som sto i Illustrert Vitenskap nr 11/2008

Grønne solceller

Newzealandske forskere er blitt inspirert av planter og blod til å fremstillefargestoffer som kan gjøre om sollys til energi. Det kan gi oss solceller som er langt billigere enn dagens utgaver - og som også lader når det er overskyet.

 

Problemet med dags "normale" solceller er at de er dyre og lite effektive. Det er utviklet mer effektive, 3 lags tror jeg som utnytter større andel av lyset, disse er enda dyrere. Tror det er disse som blir bl.a brukt på robotene som blir sent til mars.

 

Men de jobber i alle fall med å finne bedre teknologier som gjør solceller bedre, billigere og mer effektive :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...