Gå til innhold

Erfaringstråd for Nikon D700-brukere...


Anbefalte innlegg

Ellers er jeg blitt godt vant med 18-70 zoomen min nå, finnes det noen tilsvarende gode overkommelige normalzoomer til FX?
Nikkor 24-120VR er slett ikke dårlig, ellers er Nikkor 24-70 kanskje det optimale. Sigma 24-70 f/2.8 er faktisk ikke noe dårlig valg det heller, prisen er jo litt hyggeligere.

Du er ikke alene med meningen om Nikkor 24-120VR, dette skrev Kai Thon på digit noen dager tidligere:

----------

Med 24-120 mm som reelle brennvidder blir det et meget allsidig objektiv som dekker de fleste normale motiver. At lysstyrken ikke er bedre enn f/3,5-5,6 gjør heller ikke så mye. Enda høyere lysstyrke vil gjøre objektivet større og tyngre, dermed ville noe av vitsen ved å velge D700 framfor D3 vært tapt. Dessuten ville største blender (f.eks. f/2,8) sjelden bli brukt fordi de optiske ytelsene blir dårligere. Da er det mye bedre å kompensere med et trinn høyere ISO-verdi, siden kameraet har overlegne kvaliteter ved høye lysfølsomheter. Først ved ISO 6400 begynner bildestøyen å bli merkbar, som er to-tre trinn bedre enn konkurrentenes.

 

For meg ville det ikke vært tvil. AF-S VR Nikkor 24-120mm f/3.5-5.6G (IF) ED ville vært et opplagt førstevalg.

-----------

Ganske tydelig...

 

Stephan

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva pleier dere med D3 og D700 å bruke som normal??

Nikon 24-70 fungerer som en drøm i alle fall. Har også tørket støvet av 50 mm 1.4 AIS. Synes manuell fokus er utrolig mye morsommere med D700 enn noe annet digitalt kamera som jeg har klådd på. Ellers bruker jeg 35 mm 2.0 AF-D en del.

Endret av magneska
Lenke til kommentar
ikke noe strøm på demokamera? Grrr... Slemmestad? Er det Drammen eller Sandvika du har været? Hvis du gir meg ett hint, så skall jeg snakke med den, takk på forhånd :-)

Hender at batteriet til demokameraet går tomt under en demostrasjon vet du... det kan skje de beste butikker, selv der jeg jobber ;)

 

Prøvde et D700 med et Nikkor 16/2,8 objektiv (mer eller mindre fisheye) i dag... heftig. Me want D700! Men vet ikke helt om jeg er klar til å brenne en månedslønn på et kamera. Jeg får bruke mitt Nikon med utskiftbar fullformatsensor inntil videre :)

Lenke til kommentar
Ellers bruker jeg 35 mm 2.0 AF-D en del.

Ja, det er stort sett bare den jeg har brukt som normal på F801'en og FM2'en min i alle år, sammen med Micro 105 f2.8. Den har gjort en god jobb, og tåler mye juling!

 

Forstår at 24-120 VR er en fornuftig startpakke, så et tilbud på eBay fra Hong Kong med denne + D700, MB10 og ekstra batteri for ca $3700, spennende...

 

Det var Sandvika jeg besøkte, men jeg kunne kanskje brukt et batteri fra et annet kamera, de hadde sikkert en D300 der også... Skulle gjerne sett LCD skjermen.

 

Hva brukes Info-knappen til forresten?

Kjenner igjen denne fra konas D40, viser den kamerainnstillinger som på den?

Savner den, pluss separat zoom-knapp for preview (det er knotete på D70!)

Edit: fant info på dpreview, var som jeg antok..

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar

Hadde bare brukermanulen vært på et nordiskt språk så hadde jeg hatt sengelektyre så lenge jeg gidder å ha kamerahuset. Medfølgende nakkestropp venner jeg meg ikke helt til,muligt den er tenkt et lett oppsett. Er vandt til bedre nakkestropper alla d2 serie og Canon sin 1d serie.

Det var riset.

 

Dette er det råeste huset jeg har vært borti hittil. Skjønner ikke helt hva Nikon tenker på her, opppsettet i dette huset er faktiskt noe bedre en D3 på spekket, og ca 7000,- billigre. Da har jeg lagt på orginalt grep å et ekstra Batteri.

Å hantere D3 kontra denne d700 med grep er faktiskt i mine hender og mange andre jeg har delt erfaringer med kommet D700 tilgode. (grep er å anbefale på mange punkter få opp farta på huset)

.

Bilder rett ut av kamera er også skarpe og gode, som seg bør være på hus i denne klassen, for det henvender seg faktisk ikke til proffen, men til viderekommende amatører ( som fks meg)

 

Vurdere faktisk å selge blitsen min på grunn av de gode ISO egenskapene, men dette kameraet har jo en blits, den kunne de ha sløyfet for å få plass til identisk søker om D3 som viser 100 prosent.

 

Min konklusjon D3 ca 30000.-

D700 med grep Ca 23000.-

Bruk differansen på fruen vis du har ei eller legg til et bra objektiv å vent på oppgraderingen på D3 å bruk D700 som et tillegskamera til all den gode optikken du har ervervedt de i dette systemet.

Tror dette kamerahuset er noe av det samme som Canon sin 5d da den kom, kan vile på lauerbæra leenngggeee!

 

Selv har jeg eid hus: 4xd70 3xd100 3x 70s 1xd200 2x d50 3x d1x 1x d2x 1xd2xs. 4xcanon 20d 1x 350 3x30d 2x 1d 1x 1dsmk 2x 1dsmk11 1x 1dmk11n D700 er på mange måter det det beste jeg har hatt sammenlignet med d200 tror jeg det er det huset jeg kansje gidder å bruke et helt år

Lenke til kommentar
Selv har jeg eid hus: 4xd70 3xd100 3x 70s 1xd200 2x d50 3x d1x 1x d2x 1xd2xs. 4xcanon 20d 1x 350 3x30d 2x 1d 1x 1dsmk 2x 1dsmk11 1x 1dmk11n D700 er på mange måter det det beste jeg har hatt sammenlignet med d200 tror jeg det er det huset jeg kansje gidder å bruke et helt år

 

 

Tror ikke jeg har eid så mange dongribukser i hele mitt 26 år lange liv..

Lenke til kommentar
Selv har jeg eid hus: 4xd70 3xd100 3x 70s 1xd200 2x d50 3x d1x 1x d2x 1xd2xs. 4xcanon 20d 1x 350 3x30d 2x 1d 1x 1dsmk 2x 1dsmk11 1x 1dmk11n D700 er på mange måter det det beste jeg har hatt sammenlignet med d200 tror jeg det er det huset jeg kansje gidder å bruke et helt år

 

 

Tror ikke jeg har eid så mange dongribukser i hele mitt 26 år lange liv..

 

Kanskje han bor nært vannet og mister de uti hele tida? Imponerende antall ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...