Gå til innhold

Erfaringstråd for Nikon D700-brukere...


Anbefalte innlegg

Med tanke på hvor lav oppløsning D3 og D700 har, er det egentlig noe å vinne på å gå fra 50/1,8 til 50/1,4 utover det 2/3-trinnet på blenderåpning? Har sensoren høy nok oppløsning til at man faktisk merker den marginale forskjellen i skarphet?
Nei, men du vil nok merke forbedret kontrast og fargegjengivelse vidåpent. Men uansett er det snakk om et ikke helt ubetydelig beløp i mellom, jeg har i hvert fall ikke økonomi til å hive tusenlapper rundt omkring, og ville forventet en betydelig ytelsesforbedring om jeg skulle svidd av 2000-2500 kr på et _bedre_ objektiv enn det jeg hadde. Det vil du ikke få med 50mm f/1.8 -> 50mm f/1.4, den største delen av forbedringen ligger i byggekvalitet. AF-S 50mm f/1.4 er kanskje noe annet, det vil jo vise seg, men foreløpig er ikke det særlig aktuelt for noen. 50mm f/1.8 er uansett god nok til å rettferdiggjøre en D3...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det lov for en moderator å kverulere?
Selvfølgelig.

 

Poenget er at Nikkor 50mm f/1.8 yter mer enn godt nok til å brukes på både D700 og D3 med stort hell. Det finnes objektiver som yter bedre, men sett Nikkoren på f/2.8 og sammenlikn den med Nikkor 24-70 f/2.8, og du vil sannsynligvis ikke se forskjell. Dersom det er et objektiv man ikke skal bruke mye, er det fullstendig bortkastede penger å kjøpe 50mm f/1.4, bare for 2/3 blendertrinn.

 

Det er snakk om en 50mm som hovedobjektiv. Han skal kunha D700 og 50/1.4

Lenke til kommentar

Jeg vil bare nevne at jeg synes ikke at Nikkor 50/1,8 ikke duger optisk som partner for D700, men at det er en rar prioritering av budsjettet. Men lommeboken rettferdiggjør jo det å eie en D700 uten optikk, så det er fritt frem.

 

Og hadde jeg ikke hatt flere objektiver for FF nå, så hadde jeg definintivt kjøpt meg Canon 50/1,4 til en brukt 5D, og klart meg lenge med det. Da skal det i rettferdighetens navn nevnes at Canon 50/1,4 er det beste konsumentobjektivet i normalklassen, så det er kanskje noe i at det ikke er så stort poeng i oppgradere til Nikkor 1,4 fra 1,8. Det er som nevnt ingen stor forskjell mellom de to optisk, som begge ligger mellom Canons 1,8 og 1,4 i kvalitet :p

 

Hadde jeg kjøpt D700 så hadde jeg heller satset på finfin AI-S. Det er ofte at de som velger slike kamreaer ikke har stort behov for AF likevel, og da kan jo en 50/1,8 fungere som billig AF-alternativ til gromoptikken fra sytti og åttitallet.

Lenke til kommentar
Hadde jeg kjøpt D700 så hadde jeg heller satset på finfin AI-S. Det er ofte at de som velger slike kamreaer ikke har stort behov for AF likevel, og da kan jo en 50/1,8 fungere som billig AF-alternativ til gromoptikken fra sytti og åttitallet.

Jeg er lat nok til at jeg synes AF er greit å ha, spesielt på konsumentzoomer. Men jeg gjorde akkurat som du sier her for et av objektivene (jfr. oktoberfesten) jeg har skaffet meg, det som utmerker seg mest er jo den formidable mekaniske kvaliteten. Fokusringen er også utrolig myk og presis.

Lenke til kommentar

Klart det er kjekt å ha. Jeg vil helst ikke være helt foruten selv heller, selv om det hadde gått greit. Men det går ann å kombinere litt rimeligere AF-optikk til julebildene, og snasen AI-S til de bildene som er kritiske. En 50/1,2 AI-S som seriøs normal til de kritiske bildene, for eksempel. Med stor og lys mattskive burde det ikke være noe problem å bruke effektivt.

Lenke til kommentar
Er det lov for en moderator å kverulere?
Selvfølgelig.

 

Poenget er at Nikkor 50mm f/1.8 yter mer enn godt nok til å brukes på både D700 og D3 med stort hell. Det finnes objektiver som yter bedre, men sett Nikkoren på f/2.8 og sammenlikn den med Nikkor 24-70 f/2.8, og du vil sannsynligvis ikke se forskjell. Dersom det er et objektiv man ikke skal bruke mye, er det fullstendig bortkastede penger å kjøpe 50mm f/1.4, bare for 2/3 blendertrinn.

 

Det er snakk om en 50mm som hovedobjektiv. Han skal kunha D700 og 50/1.4

Hvem er "han"? Kan ikke se at noen har sagt at de skal KUN ha D700 og 50/1,4. Mulig jeg har oversett noe, men fint om du kunne vært litt tydelig om hvem du egentlig sikter til med disse noe fundamentalistiske innleggene dine. Du sparker etterhvert i såpass mange ulike retninger samtidig at det er ikke helt enkelt å bli klok på hva du egentlig mener og hvem du sikter til... :innocent:

Lenke til kommentar
Jeg sparker ikke, prøver bare å gi deg noen råd, men du vil jo ikke høre... Og dèt kommer til å gå utover deg selv, men som jeg sa, vi ses i BK'n ;)

 

 

Det startet her:

 

Ja da har jeg også bestilt meg et D700, så nå skal D80 med tilhørende objektiv bort, bortsett fra 50mm f/1.8 :)

Joda, jeg hører. Problemet er vel at jeg, og flere med meg, ikke er enige med deg i denne lysstyrke-fundamentalismen din som du så aktivt prediker.

 

Å påstå at det kommer til å "gå ut over meg selv" hvis jeg ikke følger rådene dine, klinger noe pompøst og selvhøytidelig i mine ører. Men-men. En ting er vi enige om; Vi kommer ikke til å bli enige i DENNE saken.

Lenke til kommentar
Det startet her:

 

Ja da har jeg også bestilt meg et D700, så nå skal D80 med tilhørende objektiv bort, bortsett fra 50mm f/1.8 :)

 

Du glemte å få med at jeg faktisk spurte om noen hadde erfaring med Tamron 28-75, som indikerer at jeg ikke planla å KUN ha 50mm 1.8 på kameraet. Isteden får jeg heller masse tull om hvor idiotisk det er å investere i dyrt kamerahus når jeg ikke har optikk til titusenvis av kroner fra før av. Men takk til de få som svarte på det jeg egentlig var ute etter ihvertfall, ser ut som Tamronen blir anskaffet om ikke så altfor lenge, + en 85mm 1.8 på et senere tidspunkt :)

Lenke til kommentar

Den nye utgaven av Sigma 24-70mm f/2.8 burde være et alternativ. Nikon har vel kun 24-70mm f/2.8 eller 28-70mm f/2.8.

 

Vil det bli mindre støy med en 50mm [email protected] enn en 50mm [email protected]?

Ville kansje tro det er DOF som forandrer seg ifra 1.8 til 1.4.. og lukkertiden da.

 

Det vil bli mindre støy med 50/1.4 på f/1.4 enn med 50/1.8 på f/1.8.

Nei, men bildet blir mørkere ;)

 

Vi kanonfotografer koser oss med 1.2 vi da.

Mye spetakkel for 1/3 EV ...

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Hvordan ser jeg at det er den nye utgaven av objektivet da? Var ikke så verst pris på det :). Kan se ut som et godt valg til slikt kamera.

 

Til Nikon D300 da? Da blir det heller et 18-70 elnoslikt?

Den nye har nok ikke kommet i butikken enda. Men den nye har HSM i navnet.

 

edit: Til D300 vil jeg anbefale 16-85mm'en

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Den nye utgaven av Sigma 24-70mm f/2.8 burde være et alternativ. Nikon har vel kun 24-70mm f/2.8 eller 28-70mm f/2.8.

Hvis det er snakk om konsumentklassen så har Nikon flere å velge mellom, men ingen av de ser ut til å være helt ideelle. De Tom nevner er jo både rådyre og råbra. D700 blir solgt i kit med Nikkor 24-120 VR noen steder, men dette objektivet ser ut til å ha svært varierende kvalitet.

 

Når det gjelder D300 er nok det nevnte Nikkor 16-85 det beste i konsumentklassen, hvis lysstyrke ikke er et must.

Lenke til kommentar
Det startet her:

 

Ja da har jeg også bestilt meg et D700, så nå skal D80 med tilhørende objektiv bort, bortsett fra 50mm f/1.8 :)

 

Du glemte å få med at jeg faktisk spurte om noen hadde erfaring med Tamron 28-75, som indikerer at jeg ikke planla å KUN ha 50mm 1.8 på kameraet. Isteden får jeg heller masse tull om hvor idiotisk det er å investere i dyrt kamerahus når jeg ikke har optikk til titusenvis av kroner fra før av. Men takk til de få som svarte på det jeg egentlig var ute etter ihvertfall, ser ut som Tamronen blir anskaffet om ikke så altfor lenge, + en 85mm 1.8 på et senere tidspunkt :)

 

28-75mm er ikke akkurat det ebste som finns så du understreker poenget mitt ved å si dette. Du skal ha gromhus, og opptikk er ikke så viktig.

Feil prioritering spør du meg, spesielt med tanke på fremtiden!

 

Spørsmål folkens. Vi har tatt inn D700 der jeg jobber, for å selge det. Hvilket enkelt og greit NORMALZOOMobjektiv burde vi ha til dette? altså et greit startobjektiv for folk som vil ha D700?

 

Helst fra Sigma, evt originalt fra Nikon.

 

Tja, https://prisguiden.no/product.php?productId=2682 ?

Har ikke mye kunnskap om dette, men er vel det beste alternativet til Nikon orginalt. 24-70mm blir for mye for å være kit.

 

Hvordan ser jeg at det er den nye utgaven av objektivet da? Var ikke så verst pris på det :). Kan se ut som et godt valg til slikt kamera.

 

Til Nikon D300 da? Da blir det heller et 18-70 elnoslikt?

 

EDIT: Denne du prater om til D700?

https://prisguiden.no/product.php?productId=36006

 

Til Nikon D300 syns jeg dere burde fleske til med 17-55mm...

Evt urginalt, Tamron 17-50mm

Lenke til kommentar
Tja, https://prisguiden.no/product.php?productId=2682 ?

Har ikke mye kunnskap om dette, men er vel det beste alternativet til Nikon orginalt. 24-70mm blir for mye for å være kit.

Dette er helt klart et alternativ til 24-120 VR. Vurderte faktisk her om dagen å slå til på et brukt sådan (uten at det ble noe av).

Ja, dette er absolutt et alternativ. Men jeg mener å ha hørt at 24-85mm har gått ut av produksjon. Men det kan ha vært en annen utgave.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...