Gå til innhold

Erfaringstråd for Nikon D700-brukere...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spm. om Nikon. Har de norsk meny språk?
De har det på kompaktkameraene, men ikke speilrefleksene. Gud må vite hvorfor - men meg plager det uansett ikke - jeg ville valgt engelsk uansett (dessuten har jeg ikke Nikon ;-)

 

 

Den som tier samtykker
Nei, den som tier holder kjeft ;-)

 

Kommer sikkert fra siste to helgene mine i Tromsø og nederland, det har ødeleggt allt språkkunnskap :-)
Nederland skjønner jeg - men Tromsø? Den turen kan da ikke ha ødelagt så mye... :-)
Lenke til kommentar

Plukket litt på D700 i dag og feelingen er helt lik min D300. MEN søkeren er en FRYD å kikke gjennom.

 

Ellers en egen info-knapp der minnekortlukebryteren sitter på D300.

 

Det var vel det. Frister veldig, men kommer til å vente en stund. Må få brukt det jeg har av utstyr en stund først.

Lenke til kommentar
Vet du hvordan dere ligger i løypa med D700 nå JPStoney?

 

Sist jeg pratet med Japan Photo her i Trondheim så mente de de skulle få det inn på onsdag eller torsdag denne uka.

 

Arg. Ventetiden er uutholdelig!! :D

100 stk har ankommet lager, web og Oslo området få den idag, Trondheim etc i morgen :-)

 

Men passer egentligt spørsmåler om import/export, EU/Nordic/Norsk modell i en erfaringstråd for brukere?

 

Brukermoderator? :-)

Lenke til kommentar

Kort erfaring fra i går:

 

Kameraet har en veldig bra søker, lys og fin.

Vidvinkel er endelig vidvinkel.

 

Ellers vil en som kommer fra D300 kjenne seg øyeblikkelig igjen og det er veldig lite man behøver å lære på nytt. Nesten det samme med D200, autofokussystemet er lik som på D300 så der er det noen fasiliteter man må sette seg inn i etterhvert, men det er ikke noe problem å begynne å bruke kameraet som det er.

 

Bryteren for singel, følge og manuellfokus har (endelig!) blitt litt mer beskyttet slik at man ikke kommer så lett borti den.

 

Jeg er sikkert alene om dette, men foretrekker faktisk den nye cf-kortluka.

 

Var litt overrasket over at kameraet sto i "release priority" ved følgefoto.

 

Brukte vel 3 minutter på å sette over alt til mine preferanser. Virket nesten som skjermen var noe mer lyssterk på grunninnstillingen enn på D300. Der hadde jeg den på +2, men måtte dra det ned til 0 på D700.

 

Dro noen bilder på Oslo Kameraklubbs tirsdagutflukt i går, men det ble sent (og pils) så jeg har ikke fått sett på de.

 

Andre som har faktiske erfaringer og synspunkter?

 

Edit: Glemte å si at jeg kjøpte norsk versjon på Fotohuset til billigere pris enn Japan Photos EU-versjon. Og Fotohuset hadde det inne også, det hadde ikke Japan Photo.

Endret av haakonts
Lenke til kommentar

Fikk tafset (beste uttrykket jeg har lært på forumet :cool: ) på D700 med 85mm 1.4 hos Japan Photo i dag. Dessverre var den ikke ladet, så jeg fikk bare manuell fokus og testet søkeren, men du verden, det så rått ut!!

Skjerm, LCD størrelse og kontroller så fantastisk ut!

Men den var sannelig overraskende tykk, uten at det ødela grepet noe særlig.

Får hånden bedre rundt grepet på min D70, men det skulle jeg nok vendt meg til...

Og det var en tung pakke med den linsa, men det var jammen et massivt stykke glass!

Måtte ta den av for å se hvor vekta lå, og den hadde nok mye av skylden (550 gram).

Men sikkert helt rå til portretter! Men over 10 tusen til for den også...

 

Skal helt klart gjøre alt for å oppgradere til denne, men det blir nok ikke før neste jul...

Da må jeg jo ha et nytt normalobjektiv også, hvis jeg ikke bruker 35mm'ern som jeg alltid brukte på de analoge før da...

Ellers er jeg blitt godt vant med 18-70 zoomen min nå, finnes det noen tilsvarende gode overkommelige normalzoomer til FX?

Eller man bør kanskje ha en god 35-70 f2.8?

Hva pleier dere med D3 og D700 å bruke som normal??

Lenke til kommentar
Ellers er jeg blitt godt vant med 18-70 zoomen min nå, finnes det noen tilsvarende gode overkommelige normalzoomer til FX?
Nikkor 24-120VR er slett ikke dårlig, ellers er Nikkor 24-70 kanskje det optimale. Sigma 24-70 f/2.8 er faktisk ikke noe dårlig valg det heller, prisen er jo litt hyggeligere.
Lenke til kommentar
Ellers er jeg blitt godt vant med 18-70 zoomen min nå, finnes det noen tilsvarende gode overkommelige normalzoomer til FX?
Nikkor 24-120VR er slett ikke dårlig, ellers er Nikkor 24-70 kanskje det optimale. Sigma 24-70 f/2.8 er faktisk ikke noe dårlig valg det heller, prisen er jo litt hyggeligere.

24-120VR har jo et glimrende spenn i brennvidde for en walkaround, men har vel fått litt blandet mottagelse, spesielt i den korte enden. VR er selvfølgelig kjekt da. Har sett de som er fornøyde med denne også.

 

Andre muligheter for walkaround er 24-85 f/2.8-4 og 28-105 f/3.5-4.5. Den siste er muligens utgått og må skaffes brukt.

Lenke til kommentar
24-120VR har jo et glimrende spenn i brennvidde for en walkaround, men har vel fått litt blandet mottagelse, spesielt i den korte enden. VR er selvfølgelig kjekt da. Har sett de som er fornøyde med denne også.
Jeg kjenner i hvert fall to fornøyde brukere, og den kom godt ut i DIWA-testen (Digit-partner) også.

 

Andre muligheter for walkaround er 24-85 f/2.8-4 og 28-105 f/3.5-4.5.
Førstnevnte er i hvert fall ikke dum... Ellers har jeg også følelsen av at AF-S 24-85 f/3.5-4.5 var grei nok også - selv om den også må skaffes brukt (om den ikke har støvet i noen år på et lager).
Lenke til kommentar
Fikk tafset (beste uttrykket jeg har lært på forumet :cool: ) på D700 med 85mm 1.4 hos Japan Photo i dag. Dessverre var den ikke ladet, så jeg fikk bare manuell fokus og testet søkeren, men du verden, det så rått ut!!

Skjerm, LCD størrelse og kontroller så fantastisk ut!

Men den var sannelig overraskende tykk, uten at det ødela grepet noe særlig.

Får hånden bedre rundt grepet på min D70, men det skulle jeg nok vendt meg til...

Og det var en tung pakke med den linsa, men det var jammen et massivt stykke glass!

Måtte ta den av for å se hvor vekta lå, og den hadde nok mye av skylden (550 gram).

Men sikkert helt rå til portretter! Men over 10 tusen til for den også...

 

Skal helt klart gjøre alt for å oppgradere til denne, men det blir nok ikke før neste jul...

Da må jeg jo ha et nytt normalobjektiv også, hvis jeg ikke bruker 35mm'ern som jeg alltid brukte på de analoge før da...

Ellers er jeg blitt godt vant med 18-70 zoomen min nå, finnes det noen tilsvarende gode overkommelige normalzoomer til FX?

Eller man bør kanskje ha en god 35-70 f2.8?

Hva pleier dere med D3 og D700 å bruke som normal??

Hei kjelldell,

 

ikke noe strøm på demokamera? Grrr... Slemmestad? Er det Drammen eller Sandvika du har været? Hvis du gir meg ett hint, så skall jeg snakke med den, takk på forhånd :-)

 

Stephan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...