Gå til innhold

AoC - RiP. aksjekursen bør være et tegn på at folk begynner å miste truen sjø. ..


Xanitra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://www.oslobors.no/ob/aksje_kursutvikl...mp;p_period=YTD

 

 

aksjekursen til Funcom taler sitt tydelige språk desverre.

Betyr d no more AoC?

 

Nei, skjønner ikke helt poenget med å vise gang på gang grafen over aksjene, hvis du ser på det store bildet så ser du at det ligger på gjennomsnittet, og det ser ikke ille ut i det hele tatt. Tiden vil vise hva som skjer, tror aksjene blir å synke når WAR blir gitt ut, men stige ved pvp patchen, og evt ved info om nye patcher.

Lenke til kommentar

Før releasen av AOC var det nok lagt inn et rimelig og realistisk anslag for AOC inntjening i aksjekursen. Rundt releasen var det nok mye psykologiske effekter, som ble sagt her. Mange trodde det skulle ta helt av. Nå er vi nok tilbake på en aksjekurs som reflekterer et realistisk anslag for inntjeningen igjen.

 

Det viktigste nå er at AOC får en rimelig mengde "hard kjerne" som sikrer inntjening og motivasjon til videreutvikling, slik at flere kaster seg på etterhvert.

 

Det blir spennende å se hvilke andre online spill som dukker opp etterhvert. Det vil nok ha mye å si for AOCs framtid

Lenke til kommentar

economics?

 

eeh-- det er det samme som å si at piratkopiering er greit for at de som lager spill har lyst til å gi det til oss gratis.

 

 

Om AoC gjør det bra, gjør det de som lager det motiverte til å fortsette med det de driver med. Om det gjør det dårlig, blir folk deprimerte, folk får sparken...

 

å med alt hell gjør de det også, etter all den mobbingen som har kommet fra forbrukere den siste tiden.

 

Dette er nok noe mer personlig enn kun økonomi. Trust me.

 

 

jeg for min del synes det er synd om AoC forsvinner for godt.

Aksje kursen kan være beginning of the end, å det er synd.

Om Blizzard og Vivendi ikke skal få noen konkurranse med sitt MEGAGRIND WoW, er det rett og slett en tragedie for hele pc spill industrien.

Endret av Xanitra
Lenke til kommentar

I forkant av lansering mente de flese "analytikerne" at en forsvarlig pris på Funcom aksjen var rundt 25. Dette var under forutsetning at spillet ble "rimelig godt mottatt" Rett etter minikrakket rett over nyttår kunne den kjøpes helt ned i 18. Så begynte en vanvittig hyping av aksjen og den var vel over 50 før nedturen startet. Det var en lignende hype rundt forrige lanseringsdato. Dette til tross for de fleste analytikere fremdeles mente den var verdt rundt 25. Kjøpte man på bunn rett etter nyttår og har fulgt aksjen en stund kan man selv med dagens kurs på 22.90 være svært godt fornøyd med avkastningen. Kjøpte man på 49 midt inne i all hypen så har man ikke gjort leksa si og bør holde seg unna aksjer. Jeg kjenner flere som ville kjøpe aksjer i januar og jeg sa at om dere kjøper denne aksjen så selg dagen før lansering. 2 hørte på meg og fikk igjen nesten 2.5 ganger investeringen. En gjorde det ikke og sitter på aksjen fremdeles med en urealisert gevinst rundt 10%. Akkurat nå føler jeg kanskje at aksjen ligger litt under virkelig verdi men neppe mye. Funcom har varslet en EBIT på mellom -5,5 og -6,5 mill usd for andre kvartal. Ikke noen knallstart vil jeg si. Det blir spennende å se om de kommer med noen andre opplysninger i forbindelse med at de legger frem resultatet for 2kv 15 august. Men å tolke de siste ukers kursfall som noen katastrofe for Funcom blir helt feil, aksjen har bare lagt seg der den bør være, kanskje til og med litt under som kan forklareres i den generelt begredelige stemningen på børsen i disse dager.

Lenke til kommentar

Et aksjeselskap er et aksjeselskap. Aksjekursen reflekterer hva markedet mener selskapet er verdt. Funcom ble hypet opp vanvittig, som mange andre spill/bedrifter med store nyheter (Opticom noen?), men hyper stilner alltid og virkeligheten setter inn (sett noe til Opticom i det siste? :p)

 

Mange ventet spent på AoC, mange likte det, mange ble skuffet. Det finnes ingen offisiell informasjon fra Funcom angående hvordan det egentlig går, og da er det dømt til å oppstå spekulasjoner. Tror nok ikke aksjekursen noen sinne vil stige til de høyder den var igjen, men at dagens nivå er et mere reelt nivå.

 

Mye annet skjer utover. WotLK og WAR, Diablo II. Det er stor konkurranse i markedet, så AoC vil måtte slite på samme måte som alle andre som skal etablere seg i generen. Fin grafikk holder ikke i lengden.

 

Om Blizzard og Vivendi ikke skal få noen konkurranse med sitt MEGAGRIND WoW, er det rett og slett en tragedie for hele pc spill industrien.

Ikke fremstill Blizzard & Co. som syndere i denne sammenheng. De har laget et produkt mange tydligvis er interessert i å buke tid og penger på, ingen blir tvinget til å spille dette.

 

Hadde lyst til å like AoC, men gidder ikke være betalende betatester. Venter nå spent på andre alternativer. (les: warhammer!)

Lenke til kommentar
Aksje kursen kan være beginning of the end, å det er synd.

Om Blizzard og Vivendi ikke skal få noen konkurranse med sitt MEGAGRIND WoW, er det rett og slett en tragedie for hele pc spill industrien.

 

Ikke skyld på at Blizzard lagde et genialt MMORPG, det er faktisk alle andre som ikke klarer å få samme standard. Derimot så trenger ikke et spill å få like mange subscribers som WoW for å være en suksess, det er selskaper om heller ikke prøver å fange alle mulige folk, det viste Funcom ved at de satt et høyt minimumskrav på AoC.

Lenke til kommentar

Også var det ekstremt mange av oss som satte penger i Funcom før AoC release så vi kunne selge oss uten igjen en måned etter release. Det var garantert at uansett hvor dårlig/bra spillet var så ville FC gå opp i kurs grunnet antall nysgjerrige folk som ville se spillet first-hand.

 

Stort sikrere investering eller vei til profit var det vanskelig å spå på aksjemarkedet. Den eneste måten FC ikke kunne gått opp i kurs etter release var om kontorene dems brant ned.

 

At de nå er nede rundt 20-tallet igjen viste bare at de fleste som kjøpte for profit sin skyld også visste at det var tryggest å kjøpe seg ut etter første måneden fordi det er usannsynlig at en kan toppe interessen som var på release.

 

Selv om spillet hadde vært bra ville kursen gått opp mye mindre i måned#2 i forhold til måned#1 fordi den ville stabilisert seg naturlig, og siden det nesten alltid faller av folk etter måned#1 så var det en usikker investering da frafallet kunne lede til negativ vekst, og det tryggeste var å selge før måned#2. I ettertid har dette vist seg å være det beste valget også siden en stor investor kjøpte seg ut eksakt på dagen en måned etter release i USA og fordi spillet faktisk var svakt og ikke har potensialet til å svinge kursen opp igjen ved ren og skjær subscriber vekst.

 

Neste gang man skal spekulere i FC aksjer blir nok i preperasjon til AoC release i Kina, AoC på xbox, før den neste Drømmefall episoden og like før release av Secret World. Alle de vil høyst sannsynlig sørge for en ganske trygg investering så lenge man ikke venter for lenge til å selge seg ut igjen etterpå.

 

Btw: moderatøren hadde et lite poeng med den gamle tråd-tittelen hva emne angikk, men å si at en tittel som består av to forkortelser som sammenlagt står for 6 ord ikke oppfyller 3 ord regelen er vel litt flisespikkeri? Eneste forskjell mellom AoC- RiP og Age of Conan - Rest in Peace er at det første er mer plass-effektivt ;)

Endret av Aran
Lenke til kommentar

Ett MMO på realesedagen er bare rammverket til hvordan spillet en gang skal bli igjennom tung patching og expansions. De fleste MMO's er uferdig på realese, men mange av dagens yngre mmo gamer garde har WoW som sitt første MMO spill og da begynte de gjerne 1 -2 år etter realese da WoW's sine store mangler på realese var fikset. Da de samme gamerne prøver AoC på realese så skjønner de ikke hvorfor spillet er så mangelfullt, hvorfor det er bugs, dette har jo ikke WoW. WoW hadde ingen battlegrounds, ingen raids og en akutt mangel på quests. Dette er en fase de fleste MMO's går igjennom etter utgivelsen, men nå flommer nettet over av whiners som klager over AoC som ikke aner hvordan dette fungerer og at dette er noe som gjelder de fleste mmo's.

 

Jeg mener at AoC er undervurdert av alle som ikke har prøvd det, av de som har prøvd det er det elsk eller hat. Funcom våget å lage ett annerledes spill, ett gjennomført spill bygd opp på gode ideer. I de siste månedene er det kommet mange patcher og spillet er patchet såpass at dere som sitter på gjerdet og venter å ser kan ihvertfall prøve spillet for så og kunn utale dere om å være "betalende betatestere" og at spillet er uferdig. Hvis dere absolutt vil høre folks mening om spillet kan dere lese noen av de mange annmeldelsene som er på nettet som er skrevet av en erfaren spill tester og ikke meningen til noen som kanskje ikke engang har prøvd spillet men som har hørt ting om det og baserer sin oppfatning av spillet på det som også gledelig roper den ut på div forums.

Lenke til kommentar

jaja, jeg for min del raktiverer kontoen min i skrivende stund.

eneste grunnen til at jeg kanselerte var at mitt kreditt kort ble mistet under en våt bytur.. å ja, jeg glemte å oppdatere kreditt kortet.

 

å jeg er i skrivende stund også full, så dere må synes riktig synd på meg..

men jeg skal ehm, prøve å installere AoC så jeg har noe å holde på med, full som jeg er. Herregud, spillet er jo konge for faen,.

Lenke til kommentar
Dette er nok noe mer personlig enn kun økonomi. Trust me.

 

 

jeg for min del synes det er synd om AoC forsvinner for godt.

Aksje kursen kan være beginning of the end, å det er synd.

Om Blizzard og Vivendi ikke skal få noen konkurranse med sitt MEGAGRIND WoW, er det rett og slett en tragedie for hele pc spill industrien.

 

Du har ikke et fnugg av økonomiske argumenter her. Når alt du presenterer er dine egne følelser, og du overhodet ikke gir inntrykk av å ha peiling på aksjemarkedet, hvordan skal vi da kunne få en fruktbra diskusjon?

 

AoC sin fremtid bestemmes i langt større grad av hvorvidt Funcom har råd til å drifte servere og betale utviklerne, enn om kursen hopper opp og ned på Oslo Børs. Det er ingen grunn til å tro at spillet vil stenge i nærmeste fremtid pga ustabil aksjekurs. De som jobber med spillet (og har arbeidskontrakter) kan ikke bli sparket på dagen heller. At Funcom aksjen kom til å bli uforutsigbar var noe jeg kunne fortalt deg for lenge siden. Den er registrert på børs i et lite land der mediene hyper alt som er "norskt", og hvor befolkningen ukritisk hiver seg inn i aksjen uten peiling på markedet.

 

Kort sagt, aksjekursen til Funcom er sannsynligvis blant de på Oslo Børs som er mest påvirket av hype og irrasjonalitet fra amatørspekulanter. Vi trenger nok et par kvartaler før den reflekterer selskapets verdi mer nøyaktig, da vil den også stabilisere seg mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...