Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet" ...


Anbefalte innlegg

Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet:

\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

 

Du kan reparere filen ved å starte Installere Windows fra den originale CD-ROMen.

Velg 'r' i åpnings-skjermbildet for å reparere.

 

Denne meldingen får jeg når jeg slår på min laptop (Dell Inspiron 6000). Tidligere har jeg fått meldinger om at det ikke var nok "sidevekslingsfiler" ledig. Jeg kommer inn på Dell sin oppstart når jeg starter PC'en, og jeg klarer å komme inn på BIOS. Der stopper det.

 

Har prøvd å boote alt, uten hell. Drt funket en gang i starten etter at jeg bootet HDD'en, men så klikket den igjen. Rett før jeg fikk denne feilmeldingen på skjermen stod det at HDD'en kunne ikke finnes.

 

Ja, jeg har prøvd å sette innen Windows XP CD, uten at det har hatt noen effekt.

 

Helt ærlig, jeg driter i denne... Får sikkert en bedre for 3000 kr, og denne har jeg hatt problemer med lenge. Men søstern min har mange bilder på den som hun vil ha... Noen som vet hva som kan gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

er en del av windows registeret.

Med skadet registry får du ikke startet "den" windows installasjonen uten videre.

 

Du har flere muligheter for å ta ut data/filer.

- Installer XP pånytt uten å formatere (keep filesystem intact)

- Bruk en Linux Live Boot CD , kopier ut nødvendige filer til en USB disk e.l

- Bruk en Windows PE boot CD . F.eks BartPE , kopier ut filer til USB disk.

- Bruk en BartPE CD til å reparere registeret (system filen kan hentes fra siste system restore mappe og kopieres/renames til \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG katalogen).

Lenke til kommentar

Hvis du tør kan du også skru ut disken og montere i en annen maskin(evt. usb-kabinett). Da kan du kopiere ut de filene du vil ha tak i.

 

Du trenger litt ekstrautstyr for å gjøre dette på en enkel måte men en usb-dongle for denslags koster en snau 100-lapp hos DX.

Lenke til kommentar
Hvis du tør kan du også skru ut disken og montere i en annen maskin(evt. usb-kabinett). Da kan du kopiere ut de filene du vil ha tak i.

 

Du trenger litt ekstrautstyr for å gjøre dette på en enkel måte men en usb-dongle for denslags koster en snau 100-lapp hos DX.

Vil det ikke oppstå problemer hvis noen har passord på windows kontoen sin?

Lenke til kommentar

Endret litt i BIOS slik at jeg fikk boota fra CD før HDD, slik at jeg fikk brukt Windows XP CD'en. Dessverre kom det ikke frem på skjermen at jeg kunne reparere Windows, bare at jeg kunne innstallere det på nytt. Til min store overraskelse hadde ikke maskinen plass engang til å installere Windows så... Nå har min onkel tatt den med seg. Han jobber innen data og vet sikkert hvordan man fikser den... Forhåpentligvis.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har en pc her med samme symptomene:

Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet:

\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

 

Du kan reparere filen ved å starte Installere Windows fra den originale CD-ROMen.

Velg 'r' i åpnings-skjermbildet for å reparere.

 

Jeg har satt inn XP cd'n og trykker e ikke r som det står i feilmeldinga for å reparere windows men da skjer det lite. Virker som den ikke gjør noe i det hele tatt.

Prøver å kjøre chkdsk men det ser ut til å ta forferdelig lang tid.

- Installer XP pånytt uten å formatere (keep filesystem intact) er ikke noe alternativ jeg får opp hos meg.

Hva annet kan gjøres ?

Lenke til kommentar
RP823 er den nyeste.

 

_REGISTRY_MACHINE_SYSTEM

kopier ut fra \System Volume Information\_restore{.....}\RPxxx\snapshot

filen : _REGISTRY_MACHINE_SYSTEM

 

Rename til SYSTEM etter at den legges i \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\ mappen som erstatning for den korrupte.

Da var det gjordt.

Prøvde å starte maskina vanlig og fikk da neste samme feilmeldinga igjen. Men nå er det

\WINDOWS\SYSTEM\vga850.fon som mangler.

Finnes den fila i backup også ?

Og tror du det vil komme en ny feilmelding av samme type med ei anna fil når den er fikset ?

Lenke til kommentar

Har da prøvd å legge inne vga850.fon fila i Windows\system mappa, men linux krasjer når jeg prøver å rename den til vga850.fon

Så her er det noe som ikke er som det skal.

Har kjørt chkdsk og da står det at chkdsk finner flere feil eller filer som er ødelagte, men det skjer ikke noe mer.

Andre tips eller heller det mer og mer mot formatering ?

Lenke til kommentar
Har da prøvd å legge inne vga850.fon fila i Windows\system mappa, men linux krasjer når jeg prøver å rename den til vga850.fon

Så her er det noe som ikke er som det skal.

Har kjørt chkdsk og da står det at chkdsk finner flere feil eller filer som er ødelagte, men det skjer ikke noe mer.

Andre tips eller heller det mer og mer mot formatering ?

 

Kjørte du chkdsk /f /r ? Du må kjøre med brytere for å få checkdisk til å gjøre noe! Disse brytrne vil sjekke filssystemet, om der er skadde sektorer og sjekke diskoverflaten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...