Gå til innhold

Metallica - Death Magnetic: hva mener du?


Marbash

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette gjør meg trist på vegne av alle Metallica-fans som har blitt snytt av Metallica på lydkvaliteten. Ellers (siden jeg ikke er fan) synes jeg det er dritmorsomt, og jeg håper at dette er dråpen som får Loudness-krigen til å slutte en gang for alle. Dette blir rett og slett bare for dumt, hele albumet høres ut som det er kjørt gjennom en vrengpedal. Jeg trodde ikke det var mulig for såpass mange profesjonelle mixere, producere og mastering-teknikere å slippe gjennom en plate med 0dB "murvegg"-limiting.

 

Og er det bare meg, eller hører jeg en Autotune på vokalen i The Day That Never Comes? :no:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

hvorfor i alle dager får Metallica så mye pes for denne skiva, med tanke på loudness effekten, pumpet høyt,

de er laaaangt ifra de eneste som gjør dette.

 

og hvorfor sier alle at skiva har "clipping" det har det ikke i det heletatt, clipping, er ganske farlig og kan ødelegge høyttalere og man hører at den klipper, men altså DM gjør ikke det, de har drept dynamikken ved altfor mye komprimering.

Lenke til kommentar
hvorfor i alle dager får Metallica så mye pes for denne skiva, med tanke på loudness effekten, pumpet høyt,

de er laaaangt ifra de eneste som gjør dette.

 

Dette er langt på vei det verste eksempelet på loudness-galskap jeg har sett noensinne. Det er direkte grusomt, og kan ikke være gjort med et uhell.

 

og hvorfor sier alle at skiva har "clipping" det har det ikke i det heletatt, clipping, er ganske farlig og kan ødelegge høyttalere og man hører at den klipper, men altså DM gjør ikke det, de har drept dynamikken ved altfor mye komprimering.

 

Platen har definitivt clipping. Dog ikke klipping av den typen en får når en overbelaster en forsterker, men ren digital klipping (høres som digitalt støy). Alle låtene høres ut som om de er kjørt gjennom en svak bitcrusher-vreng, et kjempetydelig tegn på det er hvordan skarptrommen låter vrengt og alt for "gritty". Dette er faktisk verre enn å kjøre mursteins-limiting på 0dB, de lar faktisk den klippe i tillegg...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

nei, det er lagt på distortion på skarp/vokal/cymbal osv, det er noe alle gjør ellers høres alt for rent ut, det er mixing 101.

ja dette er et ille eksempel, men har hørtd like ille på mange "ekstrem metall" produksjoner, jeg kan ikke høre noe clipping, men de har på brick wall og presset lyden til det punktet hvor det kuttes, der av loudness, null dynamikk

Lenke til kommentar
nei, det er lagt på distortion på skarp/vokal/cymbal osv, det er noe alle gjør ellers høres alt for rent ut, det er mixing 101.

 

Niks, selv om det selvfølgelig er lagt på vreng på enkelte elementer er det ikke det som gjør lyden så dårlig og gritty. Det er god, gammeldags clipping. Det er bare å sjekke ut forskjellene mellom Guitar Hero-versjonen (som ikke clipper), og CD-versjonen, og du hører tydelig at CD-versjonen clipper. :)

 

ja dette er et ille eksempel, men har hørtd like ille på mange "ekstrem metall" produksjoner, jeg kan ikke høre noe clipping, men de har på brick wall og presset lyden til det punktet hvor det kuttes, der av loudness, null dynamikk

 

Hva andre "ekstrem metall"-band gjør på får være deres sak. Hva så om det er vanlig å slå i hjel dynamikken, det er likevel en idiotisk ting å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

"CD version has been heavily compressed, limited and/or clipped"

det du mer og jeg mener er det samme, de har brukt en Limiter med brick wall (clipped) og presse hele greia opp til der.

 

men uansett var ikke det som var poenget mitt, men at DM får så mye pes når de ikke er alene om det, sant at dette er litt ekstremt.

men sikkert fordi de er så pop.

Lenke til kommentar
"CD version has been heavily compressed, limited and/or clipped"

det du mer og jeg mener er det samme, de har brukt en Limiter med brick wall (clipped) og presse hele greia opp til der.

 

Stemmer. Om det er en beinhard limiter eller om det klipper fordi de går forbi 0dB gir i praksis det samme resultatet (ødelagte waveforms og vrengt/gritty lyd). Potatoe, potato. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...