Gå til innhold

Gameplay mekanismer: PC vs Konsoll

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ok, i denne tråden vil jeg diskutere rundt mekanismene som gjør pc gameplay til pc gameplay og konsoll gameplay til konsoll gameplay :) Got it?

Og når jeg sier mekanismer tenker jeg på jump, prone, crounch, run og sense. Nå vil jeg ta et eksempel fra PC verden: BF2, og et fra konsoll verden: CoD4(Ja det finnes på pc men det er et dårlig eksempel)

--> Viss jeg trasker ned gata i BF2 og plutselig blir skutt i ryggen, er det en rekke måter jeg kan dodge kuler på og raskt snu meg. Jeg kan raskt crounche, hoppe, snu meg og trykke F for å raskt legge meg ned å putte et par kuler i hue på han. Alt dette skjer på under 1 sekund. Ta en titt på denne videoen:

--> Om jeg trasker ned gata i CoD4(xbox) og blir skutt i ryggen, har jeg i de fleste tilfeller ingen sjans. Med mindre han som skyter ikke eier aim. Det er altså få måter en kan beskytte seg på. Ta en titt på denne videoen:

Det er run and gun hele veien.

Det er for det meste run and gun på konsoll. Om to stk møter hverandre i en gate på Cod4(xbox,ps3) vil de trykke in left trigger og spamme med right trigger. Og hvorfor? Jo, fordi det er slik kontroll layouten er. Og akkurat dette irriterer meg skikkelig hver gang jeg spiller FPS på konsoll. Jeg håper at en gang om noen år kan folk lage sine egne layouter på konsoll, akkurat slik man kan på pc. F.eks i CoD4 kunne jeg gjerne tenkt meg å ha prone/crounch knappen på left bumper. Da kunne jeg i det minste legge meg ned eller crounche litt MENS jeg kunne styre right stick. Det kan jeg ikke nå. Nå må jeg flytte tommelen fra right stick til B for å gjøre disse operasjonene.

Om dette hadde gått ann, ville mp på konsoll, ihvertfall for FPS relaterte spill, ville spillet i større grad blitt mer skill-basert imo. For akkurat nå er det bare run&gun. Eneste som kan imponere meg på konsoll er folk med kjapp aim, men i lengden blir det altfor lite til å holde meg spillende.

Flame on :)

Endret av ATI vs GeForce
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har prøvd mange ganger, men klarer rett og slett ikke spille FPS på konsoll. På PC har man 100% kontroll over sine bevegelser. På konsoll føles det som jeg kjører rundt i rullestol. Det er på tide konsoll kommer litt forbi det joystick-stadiet vi har sittet med siden 70-tallet (Wii-kontrolleren har i det minste tatt ting et par steg lenger)

Skrevet

For meg når jeg spiller pc så klarer jeg aldri lære kontrolleren, altfor mye knapper man skal huske. Så for meg så er pc styring A4, og ja jeg har spilt cs med den fucka knappeoppsette nok til å ikke kunne den enda, mens håndkontroll kommer jeg inn i med engang..

Synes FPS på konsoll er ikke så gale som alle skal ha det til, men skulle lett eid dere med håndkontroll i COD4 ;)

Skrevet

Jeg har en konsoll som jeg bruker ofte, men ville aldri i verden vurdere å spille FPS (min favorittsjanger) på den. På samme måte ville jeg ikke vurdere å varme en frossen pizza i brødristeren, selv om det antageligvis går an.

FPS => tastatur og mus.

Skrevet
For meg når jeg spiller pc så klarer jeg aldri lære kontrolleren, altfor mye knapper man skal huske. Så for meg så er pc styring A4, og ja jeg har spilt cs med den fucka knappeoppsette nok til å ikke kunne den enda, mens håndkontroll kommer jeg inn i med engang..

Synes FPS på konsoll er ikke så gale som alle skal ha det til, men skulle lett eid dere med håndkontroll i COD4 ;)

Jau. For en som aldri har lært å gå, så er vel kanskje rullestol det enkleste.

Skrevet

Du gir ikke en lamborghini til en tilbastående frådende hund heller, ei heller mus og tastis til en konsoll FPSer ;)

Skrevet
På PC har man 100% kontroll over sine bevegelser. På konsoll føles det som jeg kjører rundt i rullestol.

Genialt sagt, fikk meg en god latter der! :!:

Jeg har forsåvidt begynt å få teken på konsoll, men det er som du sier, på PC har man full kontroll. :thumbup:

Skrevet

Konsoll er bedre til alt bortsett fra FPS spill.

I spill som Metal Gear Solid blir det altfor klønete å famle rundt med tastaturet for alle de forskjellige valgene. Som høyre våpenmeny, eller venstre itemmeny. I tillegg til forskjellige posisjoner du vil ha Snake i, og hva du vil gjøre i hovedmenyen.

Slossespill er helt klart overlegent med kontroll. Jeg prøvde faktisk Tekken på PC via emulator, og da er hele spillopplevelsen rett og slett flau. En kontroll gir best action og spenning.

Når du holder en kontroll i hendene så er det som du har spillet i hendene. Den er designet for du skal ha "kontroll" over hva du gjør, mens et tastur ligger der ganske flatt og livløst.

Hvis vi skal diskutere mus så er den selvfølgelig overlegen til skytespill. Men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å designe en kontroll som gir deg samme opplevelse i skytespill. Vi må bort fra standardformatet. Wii kontrollen hadde vært overlegen til skytespill om den var like sensitiv som en lasermus. Men dette er enda ikke normen for "konsoll".

Jeg synes at sjangere som MMO lider av å måtte bli spil med mus og tastatur. Det føles altfor gammeldags ut å klikke på hvor karakteren din skal gå, og det tar bort noe av actionpreget.

Jeg spilte Final Fantasy XI Online på PC, men med en gang jeg prøvde det på konsoll synes jeg det var mye kulere. Men igjen så hadde jeg et tastatur for å skrive meldinger, men det var alt.

Skrevet

Nå begynte vel det hele med to eksempler som var FPS, men det finnes jo andre genere også. Enig i at spill som C&C og World in Conflict (spilltype jeg liker), gjør seg best på PC. Mus og tastatur føles veldig riktig i denne typen ting.

Men på f.eks. bilspill.. der blir det en annen ting. Jeg kommer aldri til å spille noe bilspill på PC. Det gjøres fra soffaen i liggende stilling med håndkontroller (alternativt ratt/pedaler). Samme med fotballspill (har spilt en del FIFA med kompiser). Uaktuelt å kløne rundt med et tastatur der, og bare rot å sette opp masse kontrollere om det er flere spillere.

GTA4 likte jeg og på konsoll. Ja, man kan sikkert ha bedre kontroll på siktet på en PC; men det er nå en gang lagt opp til at man ikke har mus på konsoll. Da går det seg liksom til.

Enig i han som sa det tar lengre tid å lære seg tastene på PC. Mange forskjellige løsninger fra forskjellige utviklere der. På konsoll synes jeg det er mere opplest og vedtatt hvordan kontrolleren (i grove trekk) fungerer. Skyt/gass/brems etc.

Liker konsoll like bra som PC jeg :)

Skrevet
Konsoll er bedre til alt bortsett fra FPS spill.

Og simulator, RTS, og RPG. Ellers enig ;)

Ah, ikke simulatorer, det er ingen av delen bra til :p

Men tenkte litt på dette med strategispill, og jeg tror personlig at det går an å venne seg til dette med kontroll, like bra, spennende og effektivt som med mus og tastatur.

Skrevet

Denne debatten har foregått i tiår og ser ikke ut til å slutte. Når det gjelder muligheter vil aldri en konsoll komme i nærheten av en PC, punktum.

Mange kommer med argumentet at en konsoll er bedre enn PC til alt bortsett fra FPS. Og at håndkontrollen er best til da eventyrspiller osv. Vel, da glemmer du at med en PC kan du bare plugge inn en håndkontroller (gjerne 360 sin) og spille hver eneste sjanger slik du ønsker. PC er laget til for å utvide sine muligheter, noe en konsoll stort sett ikke er.

PC er bedre enn konsollene på alt bortsett fra felt som økonomi og tilgjengelighet. Jeg ser ikke hvordan denne debatten har noen mening grunnet dette.

Og med tanke på hvor god du blir på de forskjellige plattformene, så vil jeg si at også her vil PC overgå konsoll, da spesielt på allsidighet. Du vil ikke kunne gjøre de samme "triksene" på konsoll som du gjør på PC. Isåfall ikke like raskt og presist.

Skrevet
Denne debatten har foregått i tiår og ser ikke ut til å slutte. Når det gjelder muligheter vil aldri en konsoll komme i nærheten av en PC, punktum.

Mange kommer med argumentet at en konsoll er bedre enn PC til alt bortsett fra FPS. Og at håndkontrollen er best til da eventyrspiller osv. Vel, da glemmer du at med en PC kan du bare plugge inn en håndkontroller (gjerne 360 sin) og spille hver eneste sjanger slik du ønsker. PC er laget til for å utvide sine muligheter, noe en konsoll stort sett ikke er.

PC er bedre enn konsollene på alt bortsett fra felt som økonomi og tilgjengelighet. Jeg ser ikke hvordan denne debatten har noen mening grunnet dette.

Og med tanke på hvor god du blir på de forskjellige plattformene, så vil jeg si at også her vil PC overgå konsoll, da spesielt på allsidighet. Du vil ikke kunne gjøre de samme "triksene" på konsoll som du gjør på PC. Isåfall ikke like raskt og presist.

Derfor skulle folk på konsoll hatt muligheten til å endre layouten for kontrollen, (oppsettet for knappene). Om jeg vil ha skytekappen på left trigger blir jo det min sak...

Skrevet

Du kan jo bare koble til en mus og tastatur til PS3'en. Jeg spiller Unreal Tournament slik, med mus og tastatur.

Det er jo bare tull det du sier her.

Fordi konsollene er mye mer spillvennlig enn en PC noen gang vil bli. Det er derfor konsollmarkedet har blitt større enn pc-spill markedet. PC som en plattform var jo ikke engang tilstede på E3. Det er tydelig at folk foretrekker å spille på konsoll.

Og selv om du kan plugge inn en kontroll på PC, så er ikke dette standarden, og når du først gjør det så må du jo konfigurere hele dritten for hver eneste knapp.

PC spill blir designet for mus og tastatur, noe som i bunn og grunn er skriveredskaper.

Jeg lurer spent på hvordan den nye Wii kontrollen med adapter blir til skytespill. I teorien burde det være siste spiker i kista for PC som en spillplattform. Det er bare synd selve Wii konsollen er en drittmaskin.

Skrevet

Fordi konsollene er mye mer spillvennlig enn en PC noen gang vil bli. Det er derfor konsollmarkedet har blitt større enn pc-spill markedet. PC som en plattform var jo ikke engang tilstede på E3. Det er tydelig at folk foretrekker å spille på konsoll.

Og selv om du kan plugge inn en kontroll på PC, så er ikke dette standarden, og når du først gjør det så må du jo konfigurere hele dritten for hver eneste knapp.

PC spill blir designet for mus og tastatur, noe som i bunn og grunn er skriveredskaper.

Jeg lurer spent på hvordan den nye Wii kontrollen med adapter blir til skytespill. I teorien burde det være siste spiker i kista for PC som en spillplattform. Det er bare synd selve Wii konsollen er en drittmaskin.

Det er ikke hovedsaklig derfor konsollmarkedet har blitt større enn PC-markedet. Grunnen til det er den risikoen utviklerne tar ved å utvikle spill til PC. Piratkopiering er et såpass stort problem at de heller ønsker å utgi spillene til konsoll fordi da vil de i det minste tjene penger på det. Noe som dominerer industrien betraktelig. Og det er hovedgrunnen til at PC-spill var fraværende ved E3. Det har ingenting med at folk foretrekker å spille på konsoll. Hadde det vært langt flere og bedre spill til PC så hadde jeg garantert kjøpt PC istedet for PS3, noe jeg garantert ikke er alene om. Alt handler om hvilke platformer spillene utgis på.

Skrevet
Du kan jo bare koble til en mus og tastatur til PS3'en. Jeg spiller Unreal Tournament slik, med mus og tastatur.

Kan du da når du spiller unreal, konfiguere tastene slik DU vil ha dem? Altså om du møter en med vanlig ps3 stikke og du setter i gang med bunnyjump og pronespam, så hakke han sjans? riight? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...