Gå til innhold

Test: Canon EOS 450D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nettopp. Har sett litt etter en tråd der 40 og 450 "konkurrer", men finner den ikke igjen.

 

Nettopp størrelsen er en av grunnen til at jeg vil bytte ut min 400D, til en 40D. Da får jeg også nyttet meg av minnekort, selv om det ikke er grunn nok forsåvidt. Blir det noe forskjell i bruk av Canon 70-200F4 L og Tamron 17-50 f2.8 med 40D kontra 400D?

Lenke til kommentar
Jeg har noen gode teknikker for å trene opp hender og armer uten noen form for hjelpemidler som jeg kan lære deg hvis vi møtes i fremtiden, Simon :p

 

Du kan ikke dele de over nettet, da?

Som du ser ut av tungestrekkingen så erter jeg bare Simon litt, men jeg har et par tre øvelser jeg gjør for armene som godt kan deles. Kjekke for oss som jobber på kontor, for de tar ingen plass og krever ikke noe utstyr. Denne er kjekk for å trene hele armen ned til skuldrene. Stå oppreist og strekk begge armene rett opp. Knytt dem sammen i en hard knytteneve. Åpne neven og strekk fingrene godt ut. Det er viktig å knytte hånden hardt og å strekke ut så langt som mulig. Også armene. Gjenta sekvensen minst 100x. Altså 100 lukk og 100 strekk. Det bør være nok for de første gangene.

 

Edit: Jeg skrev, men mente selvsagt 100.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Selve byggekvaliteten på kameraet er for de fleste brukere av kun akademisk kvalitet. Skal du ikke bruke kameraet til presse vil det uansett (nesten alltid, merk nesten) være lukkeren som går gaiken, på et 450D vil den vel gjøre det etter cirka 50 000 eksponeringer. Et semiproffkamera som 40D klarer vel 100-150 000. Og proffhus som 1Dmkx vet jeg ikke, men over 200 000 er vel et minimum, kan jeg tenke meg.

 

Etter 50000 eksponeringer.. hvor mye koster det å bytte ut lukkeren, tror du?

Lenke til kommentar
Selve byggekvaliteten på kameraet er for de fleste brukere av kun akademisk kvalitet. Skal du ikke bruke kameraet til presse vil det uansett (nesten alltid, merk nesten) være lukkeren som går gaiken, på et 450D vil den vel gjøre det etter cirka 50 000 eksponeringer. Et semiproffkamera som 40D klarer vel 100-150 000. Og proffhus som 1Dmkx vet jeg ikke, men over 200 000 er vel et minimum, kan jeg tenke meg.

 

Etter 50000 eksponeringer.. hvor mye koster det å bytte ut lukkeren, tror du?

Jeg byttet lukker på min EOS 650 for fem år siden. Jeg husker ikke helt hvor mye det kostet, men jeg mener det var i størrelsesorden 1.000 - 1.500 kroner. Jeg har imidlertid ingen anelse om hvordan prisene har utviklet seg etter det, og jeg vet heller ikke om det er forskjell på filmbaserte kameraer (som min EOS 650) og digitale kameraer (det kan jo tenkes at bakstykket på et filmkamera fungerer som "service-luke" og dermed gjør operasjonen enklere og billigere). Det er jo en forholdsvis standard operasjon, så du kan ev. ringe Canon eller en forhandler, de bør vite hva det koster. Men det er neppe snakk om noen formue.

 

Ellers har jeg sjekket litt på nettet og funnet ut lukkeren på 40D er spesifisert å tåle 100.000 eksponeringer mens 1D MkIII og 1Ds MkIII er spesifisert til 300.000 (MkII var spesifisert til 200.000). Jeg fant ikke tilsvarende informasjon for 450D (og dens forgjengere).

 

Redigert 2008-08-19 09:40: Lagt inn referanser for informasjon om 1D/1Ds Mk III.

Endret av Pelle1968
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til ett første dslr kamera hva ambefaler dere 450D eller 40D? . Har ventet på at prisen skulle synke på 450D og 40D. Er vell ikke i nødvendigheten av ett semi profft kamera men strekker den billigste kit prisen seg ned til 450D sin kit pris er jeg ikke i tvil :p Som om det skjer! Kortid tror dere vi kan få en kit pris på 40D til 6000 kr?

Om det er ett år til er det uaktuelt ,finner 450D riktig behageli i hendene mine. Frister å kjøpe fra Usa men så er det dette med visst noe blir ødelagd, frakt til usa og tilbake igjen blir vell meget dyrt. Kan ikke ta den sjangsen selv om jeg egentlig er ganske forsiktig med tingene mine :yes: Bildekvaliteten på 450D ser egentlig rimelig bra ut mener jeg og er mer enn godt nok til mitt nybegynder kamera. HAr nettop kjøpt meg stativ som gjør utrolig forskjell på bildekvaliteten på bildene mine tatt med ett Hp 357 som jeg fikk i julgave for ett år siden. (visst noen lurte på det :whistle: )

 

Hva synst dere? Er 450D nok til å starte med ?

Eller burde jeg vurdere annerledes?

 

Mvh Riffe med Velbon Shera 600R :p

Endret av riffe
Lenke til kommentar
Hva synst dere? Er 450D nok til å starte med ?

Eller burde jeg vurdere annerledes?

 

Det er som du sier ligger kameraet godt i handa så er mye gjort.

 

Kjøpte selv 400D "dårligere grep en 450D" men fikk litt tull med det,prøvde 30D noe som falt meg mer naturlig og bruke var også et pluss med bedre kvalitetshus og kontroller,så bytte ble lett.

 

Begge kameraene du nevner er bra,med en liten helling mot 40D.

 

Det hele munner ut i om du vil gå lengere i fotografering eller bare bruke kameraet til å ta bilder med,hvis du føler for å bli "hekta" på fotografering ville jeg gått for 40D.

 

Venter du en stund så er det store muligheter for ar 40D faller noe i pris nå som nye 50D er på trappene.

 

Ps:det er et egent topic her for og poste sånne spørsmål https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=208

Lenke til kommentar
Hva synst dere? Er 450D nok til å starte med ?

Eller burde jeg vurdere annerledes?

 

Det er som du sier ligger kameraet godt i handa så er mye gjort.

 

Kjøpte selv 400D "dårligere grep en 450D" men fikk litt tull med det,prøvde 30D noe som falt meg mer naturlig og bruke var også et pluss med bedre kvalitetshus og kontroller,så bytte ble lett.

 

Begge kameraene du nevner er bra,med en liten helling mot 40D.

 

Det hele munner ut i om du vil gå lengere i fotografering eller bare bruke kameraet til å ta bilder med,hvis du føler for å bli "hekta" på fotografering ville jeg gått for 40D.

 

Venter du en stund så er det store muligheter for ar 40D faller noe i pris nå som nye 50D er på trappene.

 

Ps:det er et egent topic her for og poste sånne spørsmål https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=208

 

Men tar vell litt tid før 40D faller i pris vi snakker vell over jul her? siden 50D ikke blir i butikkene før slutten av september men har ikke noe hast i å kjøpe seffølgelig men da ligger vell kit prisen på 5-6 000 siden den er mer enn 2 år gammel over nytt år!?

Men men tror jeg vil bli mer kjent med dslr verden før jeg går over til de mest proffe kameraene som 40D. Men jeg ser etter hvert går jeg ut ifra visst prisen er ok så velger jeg 40D men 5000 & 6000 er vell virlig å tro på julenissen?

 

Mvh Riffe

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vet ikke hvor på nett jeg bør søke eller spørre, men har fått en dumt 450D problem her.

 

Kjøpte nylig et slik camera, og hadde litt forventninger. Jeg vet det ikke er et proff camera, men til hobby å regne burde det være greit. Joda, kjøpte med UV filter og litt anna stash... joda.

 

Skal hoppe rett i problemet: Av ca 500 bilder er kanskje 20 av dem i nærheten av skarpe !!!

 

Hva i all verden er det som foregår? Ikke snakk om at jeg får det til å fokusere riktig på avstander over et par meter?

 

Det værste er at jeg syns ikke det er skarpt selv når jeg fokuserer manuelt heller.

 

Ha noen opplevd lignende?

 

Fryktelig irriterende, og alle kjempemotiv er så langt bare å kaste i søpla.

 

HJELP

Lenke til kommentar
Vet ikke hvor på nett jeg bør søke eller spørre, men har fått en dumt 450D problem her.

 

Kjøpte nylig et slik camera, og hadde litt forventninger. Jeg vet det ikke er et proff camera, men til hobby å regne burde det være greit. Joda, kjøpte med UV filter og litt anna stash... joda.

 

Skal hoppe rett i problemet: Av ca 500 bilder er kanskje 20 av dem i nærheten av skarpe !!!

 

Hva i all verden er det som foregår? Ikke snakk om at jeg får det til å fokusere riktig på avstander over et par meter?

 

Det værste er at jeg syns ikke det er skarpt selv når jeg fokuserer manuelt heller.

 

Ha noen opplevd lignende?

 

Fryktelig irriterende, og alle kjempemotiv er så langt bare å kaste i søpla.

 

Forutsatt at objektivet ikke står på Manuell fokus, så er det en av to ting som kan ha hendt. Enten så har du så lange lukkertider at du får bevegelsesuskarphet selv om du har slått på IS (hvis det er IS utgaven du har). Ellers så er det feil på objektiv eller kamera. Jeg foreslår at du starter en ny tråd der du legger ved et par av bildene; så er kan vi hjelpe deg med å finne ut av dette.

 

Tom

Lenke til kommentar

Legg ut noen bilder i en egen tråd du oppretter om temaet, så får vi vurdere hva det er. Når en nybegynner som deg klager over uskarpe, lys eller mørke bilder så skyldes stort sett alltid brukerfeil. Men det er også tilfeller av feil med produktet, men som oftest er det nybegynnere som faktisk blir litt overveldig hvor mye vanskeligere det er med skikkelig utstyr.

 

Edit: Jeg personlig har nok ikke kapasitet til å jobbe for mye med en slik sak, men det finnes organisasjoner som i liten skala gir for eksempel instrumenter og slik til fattige mennesker i andre deler av verden. Jeg vet om en som driver et barnehjem der nede, for eksempel. Og det finnes mange kultur-organisasjoner som driver med lignende ting. Jeg tipper at det ikke skal være så vanskelig å få gitt de til noe som er verdig. Og noen vil sikkert beholde sitt.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Legg ut noen bilder i en egen tråd du oppretter om temaet, så får vi vurdere hva det er. Når en nybegynner som deg klager over uskarpe, lys eller mørke bilder så skyldes stort sett alltid brukerfeil. Men det er også tilfeller av feil med produktet, men som oftest er det nybegynnere som faktisk blir litt overveldig hvor mye vanskeligere det er med skikkelig utstyr.

 

Edit: Jeg personlig har nok ikke kapasitet til å jobbe for mye med en slik sak, men det finnes organisasjoner som i liten skala gir for eksempel instrumenter og slik til fattige mennesker i andre deler av verden. Jeg vet om en som driver et barnehjem der nede, for eksempel. Og det finnes mange kultur-organisasjoner som driver med lignende ting. Jeg tipper at det ikke skal være så vanskelig å få gitt de til noe som er verdig. Og noen vil sikkert beholde sitt.

 

Til ditt første avsnitt. Kaller du 450D et avansert skikkelig utstyr? I forhold til hva du fikk for 10 år sida kanskje, men selv et stakkars 450D har såpass "grønn" automatikk at bildene bør han en sjans for å være i nærheten av skarpe.

 

Ditt andre avsnitt: Hva i all verden er det du snakker om?

Lenke til kommentar

Jeg er sannelig ikke helt sikker på hva jeg mente der. Regner med at jeg kanskje levde i en annen tråd samtidig, og at jeg henviser til noe med å gi bort produkter til en god sak. Det kan virke som om jeg har jobbet med analog-uke etterlatenheter i mitt litt travle hode...

 

Slr er ikke det samme som kompakt. På grunn av den store sensoren så får du en dybdeskarphet som gjør det mulig å bomme fatalt på fokus. Det er ikke like lett å få skarpe bilder med en slr, som med en god kompakt. 450D er et avansert kamera, i likhet med de fleste andre slr. Vi har opp gjennom tiden sett hundrevis av eksempler på lesere som hevder de får dårligere bilder med slr enn sin gamle kompakt, og det stemmer faktisk. Slr er et avansert verktøy, i dag og for 10 år siden.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er grepet på 1000D og 450D likt?

Vi har et 1000D på jobben og det er ganske knøtt, har forståelse for klaginga hvis 450D er like lite. Jeg har ganske små "kontorhender" og syntes ikke det var veldig behagelig med den gamle tunge 50-200 linsa..

 

En annen ting

I grafene over dynamisk omfang kommer 400D bedre ut enn 450D. En ting er hva en graf sier, en annen ting er hvor mye man opplever i praksis.

Lenke til kommentar
Er grepet på 1000D og 450D likt?

Vi har et 1000D på jobben og det er ganske knøtt, har forståelse for klaginga hvis 450D er like lite. Jeg har ganske små "kontorhender" og syntes ikke det var veldig behagelig med den gamle tunge 50-200 linsa..

Ja, og det er noe anderledes enn 350D/400D. Men alle husene i xxxD serien (untatt 300D) er små og bedre egnet til lette objektiver.

 

En annen ting

I grafene over dynamisk omfang kommer 400D bedre ut enn 450D. En ting er hva en graf sier, en annen ting er hvor mye man opplever i praksis.

Det er ikke noe jeg ville ha mistet noe søvn over. Forskjellene er såpass små i praksis at du vil ikke merke det.

 

Tom

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Tja,kritikk for mangel støv/spruttetting, hvor mange kamera i denne prisklassen har det :hmm:

For å være veldig konkret så er det to kameraer som koster mindre enn 450D som har værtetting: Pentax K200D og Samsung GX-1L. Tar vi med prisklassen opp til 50% over 450D kan vi føye på ytterligere 3 kameraer: Pentax K10D, Pentax K20D og Canon EOS 40D.

 

At grepet er så elendig skjønner jeg ikke,jeg har store hender og har ingen problemer, når en så vet at salget går strykende og at forgjengerne (som en får inntykk av her ikke skulle være mulig å holde) selger/solgte i bøtter og spann så synest jeg det ikke rimer helt.

Salgstall er avhengig av veldig mye mer enn grepet. Selv teknisk kvalitet er bare en del av grunnene. Canon selger nok mange kameraer på grunn av merkenavn og kompatibilitet med eldre EF-optikk. (Canon EF er vel den mest utbredte fatningen pga Canons lange historie som markedsleder).

 

Men tilbake til det med grepet. Den negative karakteren er vel mer et resultat av at det er mindre bra enn konkurrentene enn at det er direkte ubehagelig.

 

Nyanseforskjellen mellom bra/dårlig og bedre/dårligere enn ..

 

Har 40D værtetting?

Så i bruk sammen med L optikk så kan man bruke det ute om det skulle komme litt yr?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...