Gå til innhold

Test: Canon EOS 450D


Anbefalte innlegg

Tja,kritikk for mangel  støv/spruttetting, hvor mange kamera i denne prisklassen har det :hmm:

For å være veldig konkret så er det to kameraer som koster mindre enn 450D som har værtetting: Pentax K200D og Samsung GX-1L. Tar vi med prisklassen opp til 50% over 450D kan vi føye på ytterligere 3 kameraer: Pentax K10D, Pentax K20D og Canon EOS 40D.

 

At grepet er så elendig skjønner jeg ikke,jeg har store hender og har ingen problemer, når en så vet at salget går strykende og at forgjengerne (som en får inntykk av her ikke skulle være mulig å holde) selger/solgte i bøtter og spann så synest jeg det ikke rimer helt.

Salgstall er avhengig av veldig mye mer enn grepet. Selv teknisk kvalitet er bare en del av grunnene. Canon selger nok mange kameraer på grunn av merkenavn og kompatibilitet med eldre EF-optikk. (Canon EF er vel den mest utbredte fatningen pga Canons lange historie som markedsleder).

 

Men tilbake til det med grepet. Den negative karakteren er vel mer et resultat av at det er mindre bra enn konkurrentene enn at det er direkte ubehagelig.

 

Nyanseforskjellen mellom bra/dårlig og bedre/dårligere enn ..

 

Joda salgstall er avhengig av mye mere,men husk mange menn har små hender og liker dette,kvinner elsker det og faktisk er økningen veldig stor blandt kvinner som begynner med speilreflekskamera for tiden, jeg vet om flere som bare elsker grepet på dette.

Så å gi trekk/kritikk her mener jeg blir feil nettop fordi vi er så forskjellige. Det hadde vel vært mere riktig å bare påpeke at dette grepet er mindre enn på mange andre kamera og bør derfor prøves fysisk .

Og en kan derfor ikke si at det er mindre bra enn hos konkurentene heller,for nok en gang blir det den som holder i det som må avgjøre.

Jeg har 30D og madammen synest det er som en klump å holde i, det betyr neppe at det er et dårlig grep på det :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hverken sensor eller prosessor skulle tilsi at 40D skulle være noe bedre (heller tvert i mot...). Mens på byggekvalitet og ergonomi knuser selvsagt 40D sine rimeligere lillebrødre.

Om det fremdeles er tilfelle kan jeg ikke svare for, men til og med 20D er bedre på dynamikk og støy enn både 350D og 400D, selv om sistnevnte har en nyere sensor. Sannsynligvis har det bedre målbar dynamikk enn 450D også, i og med at det er nesten på høyde med 5D mht dynamikk. Så det er flere forskjelligheter enn megapiksler i de forskjellige sensorene. Det forundrer meg hvis det ikke er tilfelle for 40D vs 450D også, men på den annen side målte akam bedre resultater for 20/30D enn 40D når det gjaldt dynamikk. Så det er mer tap enn kun støy som kommer fra flere megapiksler. Det går også ofte utover kontrastene. Men jeg kan ikke si at det gjelder her, i og med at jeg ikke har hverken studert tester eller prøvd 450D selv.

 

Edit: Kanskje vår kjære redaktør, som har begge tilgjengelig, kan gi oss en rapport om hvordan han vurderer bildekvaliteten på 40D vs 450D? Med får ord, dvs de viktigste forskjellene.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Joda salgstall er avhengig av mye mere,men husk mange menn har små hender og liker dette,kvinner elsker det og faktisk er økningen veldig stor blandt kvinner som begynner med speilreflekskamera for tiden, jeg vet om flere som bare elsker grepet på dette.

Jeg skulle like å møte dem, jeg kjenner mange som mener de kan leve med grepet på xxxD-serien, men jeg har aldri møtt noen som elsker det.

Lenke til kommentar

Grepet på 450D er nok utformet med asiatiske hender i tanke. De er mange, og de bruker penger på teknologi. Og hvorfor skal ikke japanerne lage kameraer for sine egne hender? De lager jo ikke produktene utelukkende for eksport til Europa og USA.

 

Men det er klart at en person med store hender ikke kan elske et slik grep hvis vedkommende har noen andre referanser. Likevel har jeg ikke tro på at man får kramper i hendene av å bruke 450D. Jeg ville blitt overrasket og forundret hvis noen får vondt i hendene av det også. Men lett å holde stødig når man har tung optikk er det ikke. Men det finnes jo vertikalgrep, og det hjelper på vekten også. Til gjengjeld blir den samlede størrelsen mer klumpete enn en 40D.

 

Jeg kan like hvilket som helst kamera, men elsker bare min sønn (og delvis meg selv). Så sterke følelser for teknisk utstyr er litt dysfunksjonelt i min bok.

 

Are: Fikk du med deg spørsmålet mitt om dynamisk omfang? Klarer 450D å komme opp på nivå med 20/30D? Og er det andre kvaliteter som skiller 450D fra 40D? Støy, farger, kontraster eller pikselskarphet?

 

Edit: Jeg sjekket testen igjen (kanskje viktig for andre som uttaler seg i tråden også), og tallenes tale er klar. 450D har ikke like godt dynamisk omfang som 40D eller 400D. Og da klart dårligere enn 20/30D, men muligens bedre enn 350D.

 

Så ja, det er faktisk forskjeller som er til de eldre modellenes fordel. Dynamikken er den mest åpenbare. Sensorene i xxD-serien er helt klart av en bedre klasse enn den som står i xxxD, men forskjellen er blitt mindre i senere generasjoner. Det ser for eksempel ut som om Canon gir blaffen i å oppnå de samme dynamiske egenskapene som de dyrket i 5D og 20D.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Ok, da har snekker'n på en måte motsatt rett. For vondt i hendene etter noen få minutter tyder på underutviklede muskler i hendene. Jeg har noen gode teknikker for å trene opp hender og armer uten noen form for hjelpemidler som jeg kan lære deg hvis vi møtes i fremtiden, Simon :p

 

Konklusjonen er altså at modellene passer best for kvinner og nerder med små hender, eller nerder med sterke store hender. Siden det siste ikke finnes kan vi konkludere med at kamera kan fungere i de fleste hender, sett bort fra nerder med svake store hender.

 

Men det er klart at man kommer aldri til å se så tøff ut med en xxxD eller noen som helst annen modell (fra noen som helst annen produsent) som man gjør med en 20D. Det må jo alle forstå at er den universelle sannheten.

Lenke til kommentar
Ok, da har snekker'n på en måte motsatt rett. For vondt i hendene etter noen få minutter tyder på underutviklede muskler i hendene. Jeg har noen gode teknikker for å trene opp hender og armer uten noen form for hjelpemidler som jeg kan lære deg hvis vi møtes i fremtiden, Simon :p

PM, jeg trente styrke aktivt i 2 år, er ikke akkurat noen pusling nå heller, og har ikke problemet med E-400 og omentrent like tunge 14-54.

 

Det er grepet som er problemet.

 

Men det er klart at man kommer aldri til å se så tøff ut med en xxxD eller noen som helst annen modell (fra noen som helst annen produsent) som man gjør med en 20D. Det må jo alle forstå at er den universelle sannheten.

Ser tøffest ut med E-3 og 14-35. Ikke krangle PM, ikke krangle min venn.

 

Edit: Dualquote, av en eller annen grunn..

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Sårri, jeg har pusset opp kjøkkenfaen i hele dag og fikk ikke med meg frågan før det var for sent.

 

Men som det kommer frem av testen har 450D ikke spesielt bra dynamisk omfang på lav ISO, men det er ikke nødvendigvis bare negativt for den gjengse brukere av et kamera i denne klassen, siden dynamisk omfang (og bildekvaliteten for øvrig) er såpasse jevn som den er. Enkelte vil nok gladelig ofre et ekstra trinn eller to av dynamisk omfang for en bildekvalitet som er forholdsvis jevn og forutsigbar over hele ISO-fjøla.

Lenke til kommentar
Ok, da har snekker'n på en måte motsatt rett. For vondt i hendene etter noen få minutter tyder på underutviklede muskler i hendene. Jeg har noen gode teknikker for å trene opp hender og armer uten noen form for hjelpemidler som jeg kan lære deg hvis vi møtes i fremtiden, Simon :p

 

Konklusjonen er altså at modellene passer best for kvinner og nerder med små hender, eller nerder med sterke store hender. Siden det siste ikke finnes kan vi konkludere med at kamera kan fungere i de fleste hender, sett bort fra nerder med svake store hender.

 

Men det er klart at man kommer aldri til å se så tøff ut med en xxxD eller noen som helst annen modell (fra noen som helst annen produsent) som man gjør med en 20D. Det må jo alle forstå at er den universelle sannheten.

 

Som jeg skulle sagt det selv :cool:

Lenke til kommentar
Joda salgstall er avhengig av mye mere,men husk mange menn har små hender og liker dette,kvinner elsker det og faktisk er økningen veldig stor blandt kvinner som begynner med speilreflekskamera for tiden, jeg vet om flere som bare elsker grepet på dette.

Jeg skulle like å møte dem, jeg kjenner mange som mener de kan leve med grepet på xxxD-serien, men jeg har aldri møtt noen som elsker det.

 

Joda bare ta deg en tur oppover eller oppsøk noen av de mange tusen i norge som har xxxD serien så vil du høre at mange elsker det :D

Som jeg nevnte tidligere så har dama mi prøvd 30Den min og hun synest den er fæl og stor,menst vår sønns 400D den synest hun er helt topp å holde :cool:

Vi må bare akseptere at det som passer en selv nødvendigvis ikke passer naboen,men det er dermed ikke sagt at det er dårlig av den grunn.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Are: Fikk du med deg spørsmålet mitt om dynamisk omfang? Klarer 450D å komme opp på nivå med 20/30D? Og er det andre kvaliteter som skiller 450D fra 40D? Støy, farger, kontraster eller pikselskarphet?

 

Edit: Jeg sjekket testen igjen (kanskje viktig for andre som uttaler seg i tråden også), og tallenes tale er klar. 450D har ikke like godt dynamisk omfang som 40D eller 400D. Og da klart dårligere enn 20/30D, men muligens bedre enn 350D.

 

Så ja, det er faktisk forskjeller som er til de eldre modellenes fordel. Dynamikken er den mest åpenbare. Sensorene i xxD-serien er helt klart av en bedre klasse enn den som står i xxxD, men forskjellen er blitt mindre i senere generasjoner. Det ser for eksempel ut som om Canon gir blaffen i å oppnå de samme dynamiske egenskapene som de dyrket i 5D og 20D.

Joda, tallenes tale i Akams test er klar. Men andre tester viser litt andre resultater. DPReviews tester viser f.eks. at 40D har større dynamisk omfang enn 30D og at 400D er omtrent på høyde med 30D mens 450D er (nesten) på høyde med 40D. DIWA-testene av 40D og 450D bekrefter at disse er omtrent jevngode på dynamisk omfang. For 5D viser DPReviews tester at den er på samme nivå som 20D/30D (og altså dårligere enn 40D/450D) mens DIWA-testene viser at den er på høyde med 40D/450D.

 

Så da var tallene kanskje ikke like klare likevel ;-)

 

DPReview: EOS 400D

DPReview: EOS 450D

DPReview: EOS 30D

DPReview: EOS 40D

DPReview: EOS 5D

 

DIWA-test: EOS 450D

DIWA-test: EOS 40D

DIWA-test: EOS 5D

Lenke til kommentar
Joda salgstall er avhengig av mye mere,men husk mange menn har små hender og liker dette,kvinner elsker det og faktisk er økningen veldig stor blandt kvinner som begynner med speilreflekskamera for tiden, jeg vet om flere som bare elsker grepet på dette.

Jeg skulle like å møte dem, jeg kjenner mange som mener de kan leve med grepet på xxxD-serien, men jeg har aldri møtt noen som elsker det.

 

Joda bare ta deg en tur oppover eller oppsøk noen av de mange tusen i norge som har xxxD serien så vil du høre at mange elsker det :D

Som jeg nevnte tidligere så har dama mi prøvd 30Den min og hun synest den er fæl og stor,menst vår sønns 400D den synest hun er helt topp å holde :cool:

Vi må bare akseptere at det som passer en selv nødvendigvis ikke passer naboen,men det er dermed ikke sagt at det er dårlig av den grunn.

Jeg vet det er folk som liker grepet på xxxD. Og jeg har gått skole der tettheten av xxxD var større enn tettheten av sokker. Men jeg har aldri kommet over noen som elsker det. Folk som syns det er 'greit nok', 'ok' og 'funker', men aldri elsket.

 

Jeg forstår selvfølgelig at smaken er som baken. Jeg liker 4:3-format, andre avskyr det. ;)

Lenke til kommentar
Joda salgstall er avhengig av mye mere,men husk mange menn har små hender og liker dette,kvinner elsker det og faktisk er økningen veldig stor blandt kvinner som begynner med speilreflekskamera for tiden, jeg vet om flere som bare elsker grepet på dette.

Jeg skulle like å møte dem, jeg kjenner mange som mener de kan leve med grepet på xxxD-serien, men jeg har aldri møtt noen som elsker det.

 

Joda bare ta deg en tur oppover eller oppsøk noen av de mange tusen i norge som har xxxD serien så vil du høre at mange elsker det :D

Som jeg nevnte tidligere så har dama mi prøvd 30Den min og hun synest den er fæl og stor,menst vår sønns 400D den synest hun er helt topp å holde :cool:

Vi må bare akseptere at det som passer en selv nødvendigvis ikke passer naboen,men det er dermed ikke sagt at det er dårlig av den grunn.

Jeg vet det er folk som liker grepet på xxxD. Og jeg har gått skole der tettheten av xxxD var større enn tettheten av sokker. Men jeg har aldri kommet over noen som elsker det. Folk som syns det er 'greit nok', 'ok' og 'funker', men aldri elsket.

 

Jeg forstår selvfølgelig at smaken er som baken. Jeg liker 4:3-format, andre avskyr det. ;)

 

Ok,for å unngå en debatt om ordet elsker: Du har rett :ermm:

Lenke til kommentar

Holdbarhet

 

Det gjøres stadig et poeng av materialkvaliteten på den rimeligste (nå nest-rimeligste) DSLR kamera-serien til Canon, produsert i en form for plast.

 

Er det noen som har kjennskap til erfaringene med dette? Går disse kameraene lettere i stykker enn dyrere kamerahus?

 

Grunnen til at jeg spør er at plast kan være så mangt. Det finnes jo plast med enorm styrke.

Lenke til kommentar

Selve byggekvaliteten på kameraet er for de fleste brukere av kun akademisk kvalitet. Skal du ikke bruke kameraet til presse vil det uansett (nesten alltid, merk nesten) være lukkeren som går gaiken, på et 450D vil den vel gjøre det etter cirka 50 000 eksponeringer. Et semiproffkamera som 40D klarer vel 100-150 000. Og proffhus som 1Dmkx vet jeg ikke, men over 200 000 er vel et minimum, kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...