Gå til innhold

Kulturo: Satser på felles filmportal


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Nettsiden vil fungere på den måten at brukeren ved søke på filmtittler kan skaffe seg informasjon om hvor man kan kjøpe kinobilletter, kjøpe DVDer over nett eller laste ned filmer på lovlig vis. Siden vil på denne måten fungere som en veileder som forbrukern kan benytte seg av."

 

For noe bullcrap, trenger ikke en side til å veilede meg til en side hvor jeg kan kjøpe dvd'r og kinobilletter, er jo bare å bruke google til den slags....

 

Det de skulle ha gjort er å lansere en portal der alle filmer fra hele verden var blitt digitalisert i den oppløsningen som er mulig å få tak i.... Om mulig, 1080p for dagens kvalitet.... Der det blir registrert hvilken film du har lastet ned så du kan laste den ned på nytt uten å betale, hvis du er uheldig å sletter den etc. I tillegg må filene være DRM frie, og koste ikke mindre en usle 30kr pr film.... Altså 300kr for 10 filmer ( Det er jo tross alt en digital film )...

 

Dessverre vil det aldri skje... :cry:

Lenke til kommentar

Selv ikke et team bestående av de 82716 beste sikkerhetsekspertene i verden kan forhindre at denne siden blir herjet med så til de grader :D

 

Desverre er det bare enda et tegn på hvor lite MPAA har forstått. Reklamefinansiert index over (les: reklame for) webshops?? Jeg vil eie filmer, ikke leie på ubestemt tid (les: DRM). I høy kvalitet. Uten å bytte sjela mi mot ei stor jernkule-i-kjetting rundt foten (les: itunes). For 3 år siden.

 

Skal bli moro den dagen det går opp for MPAA at den mest kosteffektive distribusjonsmetoden for selv kommersielle produkter er for tiden torrents. Setter 5 kroner på at første reelle "MPAA" webshop kommer til å prøve å spare kostnader ved å bruke en godt kamuflert torrentklient :D

Lenke til kommentar
Det de skulle ha gjort er å lansere en portal der alle filmer fra hele verden var blitt digitalisert i den oppløsningen som er mulig å få tak i.... Om mulig, 1080p for dagens kvalitet.... Der det blir registrert hvilken film du har lastet ned så du kan laste den ned på nytt uten å betale, hvis du er uheldig å sletter den etc. I tillegg må filene være DRM frie, og koste ikke mindre en usle 30kr pr film.... Altså 300kr for 10 filmer ( Det er jo tross alt en digital film )...

 

Dessverre vil det aldri skje... :cry:

Akkurat hvordan skulle ett organ klart å få medhold fra alle rettighetshavere for å kunne få til noe sånt?

Lenke til kommentar
Et krav som jeg ikke har sett andre som har er et jeg har:

 

Dersom filmen senere utgis i enda bedre kvalitet bør man få mulighet til å oppgadere enten gratis eller for en billigere sum enn å kjøpe helt på nytt.

 

Ja! Om de remasterer en film er det greit de tar noen kroner for det, men det minste må være at man får en kraftig rabatt som når det kommer ny versjon av programvare.

Lenke til kommentar

Ja takk, ja. Innen dette er på plass synes jeg ikke litt synd på dem. Det er imidlerting et par ting som må være på plass: Alt som er mulig å oppdrive i til enhver tid best mulig kvalitet (og forskjellige kvaliteter). Det er mao. bare å sette i gang å spore opp, rippe, remastre, legge ut. Den eneste gyldige unnskyldningen for at noe ikke foreligger er at de ikke har kommet så langt. Tjenesten ha nok båndbredde til at de alltid har mer enn de trenger. Selv ved store lanseringer. Total valgfrihet på undertekster og lydspor.

 

Etter hvert kan det kanskje komme et lovverk som lovliggjør piratkopiering av alt som ikke finnes i det lovlige systemet. Grunnen til at jeg gjør det er ofte at det jeg er ute etter ikke er å få tak i - men tiden hvor selskapene har anledning til å sitte og ruge på gammelt materiale er over. Alt ut. Nå.

 

Gratis oppgradering er for mye å be om - det er et stort inntjeningspotensiale, og det er jo heller ikke gratis for dem i fremtiden å oppgradere utstyret til flere xHD. En liten rabatt kan man kanskje håpe på. Uansett, hvis prisene er slik de bør være tror jeg ikke det vil plage meg nevneverdig å betale en gang til for samme film om noen år hvis behovet skulle melde seg.

 

DRM gjør det urimelig vanskelig å håndtere innholdet, og folk vil aldri finne seg i at det de har kjøpt bare kan spilles av på den og den enheten. Men igjen, med riktige priser tror jeg ikke mangel på kontroll vil være rare trusselen. Hvis folk kan velge mellom å bruke energi på å kopiere av naboen eller betale noen tiere for å laste ned fort og lovlig, tror og håper jeg de vil velge det siste ofte nok.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...