Gå til innhold

Kommentar: Kan Nokia ta kverken på Iphone?


Anbefalte innlegg

Det er mange fine berøringsmobiler. Jeg liker denne trenden og skjønner godt at mannen i gata begynner å få andre grunner for å oppgradere mobil enn at den forrige brøt sammen.

 

En fordel med disse er at de har få eller ingen taster på fronten. Det gjør at hele forsiden er én hel vanntett overflate. Noe som gjør de langt bedre i stand til å tåle både 1 og 2 regndråper før de bryter sammen. En ulempe med de store skjermene er at de er ekstra utsatt for riper.

 

Jeg har særlig sansen for variantene fra LG, Nokia og Samsung. Det tar nok likevel en god stund før jeg oppgraderer siden jeg allerede har en ganske ny telefon som fungerer helt fint: En Nokia N73 som er 14 måneder ung. Regner med og håper det skjer mye i mobilbransjen før jeg oppgraderer neste gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan Nokia ta kverken på Iphone?

Nei.

 

Jeg mener; seriøst, Nokia - skjerpings! Se på deres eget produkt her - S60 Touch UI. Er det en vits? De samme kronglete menyene, bare at folk nå kan trykke rett på dem istedet for å bruke joystick? Wow, for en fantastisk innovasjon!

 

..og stylus da - herregud, epic fail herfra til Dovre.

 

iPhone er ikke en suksess fordi den har touchskjerm, men fordi den har et brukerinterface som er DESIGNET FRA GRUNNEN OPP FOR TOUCH-KONTROLLER! Her holder det ikke å bare ta noe gammelt ræl og slenge touch-funksjonalitet på toppen.

 

Igjen - Nokia, skjerpings!

Lenke til kommentar

Vel, i mine øyne har den allerede nevnt ett punkt som gjør at den har tapt i forhold til iphone... STYLUS, hvis du må legge ved en stylus for å bruke den, så har du tapt.. Som nevnt epic failure.... Skal jeg ha en telefon som er lett å bruke, så KREVER jeg at den er så brukervennlig at jeg slipper å bruke stylus, uansett hva jeg skal gjøre. Stylus er noe dritt... Punkt to var vel gjerne det at den var ikke i nærheten av like pen som iphone, unnskyld meg, men den var både klumpete og firkantig. Så iphone killer? Omtrent like mye iphone killer som zune er ipod killer..

Lenke til kommentar

Spennende tema, dog nok en gang en litt misvisende kommentar.

 

Jeg stusser nok en gang på bruken av ordet "vi". Er det Amobil eller Øystein som uttaler seg i denne kommentaren?

 

Kommentaren gir inntrykk av at den første S60 Touch mobilen er Nokias svar på Iphone. Enhver som setter seg noe inn i Nokias markedsstrategier og metoder vil se at dette ikke stemmer, men mannen i gata som leser denne kommentaren og ser bilder vil sitte igjen med feil inntrykk.

 

Som nevnt vil Nokia med tiden lansere et hopetall mobiler med S60 Touch, omtrent som de bruker S60 v3 i dag. Det vil bli lansert high-end slagere som N95, mid-end slagere som 6120 Classic, og mer spesielt rettede terminaler som E-serien. De har og uttalt at det vil komme S60 Touch-terminaler i 1500kr prisklassen. Husk at godt utvalg er Nokias spesialitet.

 

Nokia vil selvfølgelig forsøke å skape en hype rundt 5800 XpressMedia (Tube), men vil aldri klare å oppnå det samme som Iphone, og til en viss grad Xperia.

 

Med S60 Touch går vi inn i et nytt kapittel i mobilhistorien. Jeg gleder meg til å følge utviklingen!

Lenke til kommentar

Mange her som tror de vet alt om mobilen og at den blir avhengig av stylus? Gjør litt research nesten gang. Telefonen kan brukes 100% uten stylus, eller den kan brukes 100% med stylus. Valget er ditt. Menyene legger opp til fingerbruk, men den har skiftgjenkjenning så da er det å inkludere valgfri stylus et must.

 

Synes dere dette ser ut som en stylusavhengig telefon?

11871235.jpg

 

Og for å gjøre det helt klart er dette IKKE det ferdige oppsettet. Layouten blir mest sannsynelig slik men grafikken blir selvfølgelig anderledes, og vil bestemmes av hvilket theme du bruker.

Lenke til kommentar
Det nytter ikke å vise ett pent bilde der man kan skrive tekst uten bruk av stylus for å overbevise, da må jeg vite at jeg kan bruke alle menyene på telefonen. Uten å engang trenge å tenke eller vurdere å trekke opp stylusen
Nytter ikke for hvem, spekulantene? For å overbevise deg? Vent til lansering du :sleep: Endret av mandela
Lenke til kommentar
Det nytter ikke å vise ett pent bilde der man kan skrive tekst uten bruk av stylus for å overbevise, da må jeg vite at jeg kan bruke alle menyene på telefonen. Uten å engang trenge å tenke eller vurdere å trekke opp stylusen

Hahaha nei vel da gidder jeg ikke prøve en gang. du har tydligvis gjort deg opp den mening at denne telefonen må brukes med stylus uansett hva ryktene sier så da får du leve i den uvitenheten fram til lanseringen.

Lenke til kommentar
Er jeg den eneste som syns at inkludering av stylus og skriftgjennkennesle faktisk er et stort pluss?

Det er faktisk en av grunnene til at jeg heller ville gått for Tube istedenfor Iphone.

Nei. Jeg tror alle som har brukt "touch-screen" på Palm (ca 10 år før iPhone), vet at stylus er et stort pluss. Ulempen uten stylus er at skjermplassen blir brukt opp, og man må bla fram og tilbake for å få noe gjort. Vi skal vel heller ikke se bort ifra at når Apple kommer med en "proff-versjon" for business-bruk, så har den med stylus. Apple har lang erfaring med touch screen og stylus fra tidligere produkter. Hvordan skal man foreksempel kunne editere et word-dokument uten en eller annen form for presis pekefunksjon (stylus, mus etc), når man ikke har tastatur?

 

Men, til saken. De som tror at Nokia ikke kommer til å erobre hele markedet med sine nye touch-telefoner, må ha vansker med å legge sammen 1 + 1. iPhone vil ha sin niche i det øvre sjiktet, men Nokia kommer også der med teknologimonstre av noen touch telefoner. Samtidig kommer de til å oversvømme resten av markedet med touch telefoner i alle varianter og kombinasjoner.

 

Samtidig, hvis man ser på markedsandelene, så er det HTC som har tapt for iPhone. Ikke Nokia eller Palm eller RIM, som analytikerne trodde på forhånd. Det vil si at de som er mest tilbøyelig for å kjøpe en iPhone, er de som tidligere har hatt HTC/WM. De som har valgets kvaler, har det mellom HTC og Apple, ikke mellom Apple og RIM/PALM/NOKIA/Samsung etc. Nokia har ikke så mye å frykte fra iPhone, HTC har. Samtidig vil både HTC og iPhone få forferdelig mye å frykte fra Nokia. Her i Europa er markedsandelene litt forskjellige enn i USA, og iPhone har ikke rukket å fått noe fotfeste, hverken her eller i Asia, og kommer høyst sannsynlig aldri til å få noe skikkelig fotfeste, siden Nokia/Samsung/LG/SE allerede er på banen. Muligens vil SE dukke under i dragsuget, med mindre de klarer å skjerpe inn mange hakk på produksjonskvaliteten i både software og hardware og samtidig utbedre UIQ til bruk for "massene" i billige walkman-telefoner. Den xperia-saken tror jeg er et gedigent blindspor, de skulle for alt i verden ha satset videre på Symbian.

Lenke til kommentar

iPhone har kommet for å bli, men først og fremst i USA. Amerikanerne elsker iPhone av to grunner:

1. "Made in the US" (i det minste utviklet og designet av Apple)

2. Kulhets-faktoren. En ganske spesiell sak til telefon å være.

Selv de amerikanere som "hater" iPhone og Mr Jobs, ville mye heller sett at Nokia gikk konk enn at iPhone floppa.

 

Teknisk sett er iPhone en "brute force" device. Operativsystemet krever en stor og rask prosessor og masse RAM. Mye mer enn noe annen telefon. Prosessoren i iPhone er omtrent dobbelt så rask som prosessoren i de grommeste HTC. Spec-messig ligger den omtrent på en bærbar PC fra 2000-2002, men med mere ram. PC'er fra den tiden kjørte Win XP uten problemer (når man satte inn nok RAM) + 3D grafikk til krampa tok en. Men poenget er at iPhone krever slik hardware bare for å kjøre OS'et, mens Symbian klarer seg med mye mer beskjeden hardware, og det samme gjør forsåvidt WM. iPhone vil aldri klare å konkurere på pris. Hadde det vært snakk om noen hundrelapper i forskjell, så hadde dette spilt liten rolle, her snakker vi om flere tusen kroner i forskjell for en dings som er gammeldags etter et år.

 

Videre, så går det ikke an å krympe inn på hardware spec'en, for da blir det ikke lenger noen iPhone. Det går heller ikke an å krympe inn på skjermen. OS'et er låst fast til en bestemt hardware-konfigurasjon, og når dette begynner å bli kjedelig hva skjer da? Det som skjer er det samme som skjedde med Motorola, plutselig er designen til de grader "done to death", og salget kollapser. De nye små bærbare pc'ene under kiloen (Eee ol. til 2-3 tusen kroner, fortrinnsvis med 3g, WLAN osv, som kan brukes til å sørfe med på en skikkelig måte) kan faktisk være mer enn nok til at folk ikke lenger ser noen nytte i "supermobiler" til mange tusen kroner, og heller foretrekker enkle små mobiler de kan ringe, sende SMS med og høre på musikk.

Lenke til kommentar
(...) iPhone vil aldri klare å konkurere på pris. Hadde det vært snakk om noen hundrelapper i forskjell, så hadde dette spilt liten rolle, her snakker vi om flere tusen kroner i forskjell for en dings som er gammeldags etter et år.

 

Ville vært forsiktig med å si at iPhone aldri vil klare å konkurere i pris. Den store fordelen til Apple er at de kun produserer en modell om gangen, og derfor har en voldsom stordriftsfordel på produksjonssiden... iPhone 3G estimeres i dag til å ha en komponent kostnad på ca $175 (900kr), og det er før de virkelig har fått opp produksjonsvolumene. Det er langt fra utenkelig at Apple innen 12mnd har klart å halvere den kostnaden så sant det ikke blir mangel i markede på de dyreste delene.

 

At iPhone koster mye i butikken i dag, er ganske enkelt fordi folk er villig til å betale så mye for telefonen. Om salgene begynner å stagnere kan du være helt sikker på at den fort faller i pris....

Lenke til kommentar
Det nytter ikke å vise ett pent bilde der man kan skrive tekst uten bruk av stylus for å overbevise, da må jeg vite at jeg kan bruke alle menyene på telefonen. Uten å engang trenge å tenke eller vurdere å trekke opp stylusen
Nytter ikke for hvem, spekulantene? For å overbevise deg? Vent til lansering du :sleep:

De fleste slike telefoner finner turen innom kontoret mitt for at jeg skal sette dem opp for en kunde, så jeg får nok sjekke den ut rett etter at den har kommet på markedet.

Lenke til kommentar
(...) iPhone vil aldri klare å konkurere på pris. Hadde det vært snakk om noen hundrelapper i forskjell, så hadde dette spilt liten rolle, her snakker vi om flere tusen kroner i forskjell for en dings som er gammeldags etter et år.

 

Ville vært forsiktig med å si at iPhone aldri vil klare å konkurere i pris. Den store fordelen til Apple er at de kun produserer en modell om gangen, og derfor har en voldsom stordriftsfordel på produksjonssiden... iPhone 3G estimeres i dag til å ha en komponent kostnad på ca $175 (900kr), og det er før de virkelig har fått opp produksjonsvolumene. Det er langt fra utenkelig at Apple innen 12mnd har klart å halvere den kostnaden så sant det ikke blir mangel i markede på de dyreste delene.

 

At iPhone koster mye i butikken i dag, er ganske enkelt fordi folk er villig til å betale så mye for telefonen. Om salgene begynner å stagnere kan du være helt sikker på at den fort faller i pris....

Det er bare prosessor og ram i iPhone som har høyere spec en "standard". Resten er helt i bakleksa sammenlignet med top Nokia-modeller. Det er heller ikke slik at forskjellige modeller er et hinder for stordriftsfordeler. Innmaten (prosessor, ram, kamera, radioer), og ikke minst OS, er det samme i alle mer eller mindre sammenlignbare modeller. Apple har et hav av utviklingskostnader som skal dekkes inn, mens Nokia har et hav av billige mobiler som dekker inn all utvikling til de dyre modellene (med unntak av N95 som er rene gullgruven). Men, who cares, snart er det HTC som lager alt av mobiltelefoner uansett, på bestilling fra de andre.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...