Gå til innhold

Fotoprogramm som også "mor" kan bruke .


Anbefalte innlegg

Hei er på utkikk etter et fotoprogramm som alle i familien kan bruke, selv bruker jeg CS3 men det blir for avansert for de andre da de ikke har samme intressen ,og da må det være et relativt enkelt programm der en kan juster bilder,fjærne røde øyne, legge tekst på bilder,fotorammer osv osv . Om programmet må kjøpes spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-45jaQkrH

Kjenner godt til problemet med familievennlig programvare. Enten er det for enkelt, eller så er det for vanskelig, og da ender en ofte opp som techsupport for familiemedlemmene... :thumbdown:

 

Selv så har jeg endt opp med å få familien over på Picasa. Det har i tillegg til å være et brukervennlig digitalt fotoalbum, en forholdsvis enkel bilderedigeringsfunksjon. Det er derimot fullt mulig at dette er litt for lite i forhold til den bruken du tenker på. :hmm:

 

Et annet alternativ er jo Paint.NET, som har en del av funksjonene til programmer som photoshop, paint shop pro og gimp, men i en brukervennlig innpakning som skal ha en meget lav læringskurve. :thumbup:

Endret av Slettet-45jaQkrH
Lenke til kommentar

Picasa er nok for entusiater og profesjonelle helt uaktuellt men for en mor og far som gjerne bare vil har fotoene sine fint organisert og justere litt på lys og farger, så er Picasa ypperlig. Men få ting står jo i veien for å la dem prøve andre programvarer om de viser interesse for mer avansert redigering

Lenke til kommentar

Prøveversjoner blir nok gull verdt for å introdusere programmene ja. Det er viktig fra min erfaring å gi dem alternativer til å begynne med, for de gror fort fast til et program som de vil ha vanskeligheter med å skille seg fra i lengre etterkant ved mindre de er av typen som faktisk vil lære data, ikke bare bruke det :)

Lenke til kommentar
Picasa kan også anbefales. Men jeg har dårlig erfaring med Picasa og RAW; mange bilder blir auto-justert til noe mer eller mindre uspiselig. Det gjelder særlig lowkey og highkey bilder

 

Tom

Tror ikke at RAW behandling er aktuellt for en som er ute etter et enkelt program :-)

Lenke til kommentar

Photoshop... Det er bare å lære seg hvor et par ting ligger, mest sannsynlig på "C" eller Image Adjustments, og vil være det beste valget.

 

Edit: Note: Les mer enn bare emnetittel neste gang. At det er for avansert tviler jeg på, men ok, hva med Microsoft Office Picture Manager?

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Jeg installerer Photofiltre med Norsk språkpakke på PCer jeg har inne til service.

Dette er til personer som ikke krever avanserte fotoprogrammer, men ønsker enkel redigering

til bildene de har tatt med kompaktkameraet sitt. Får gode tilbakemeldinger på dette.

Photoshop har mye å lære fra høyreklikkmenyen til Photofiltre.....

Gratis og kan lastes ned her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...