Gå til innhold

Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 8 måneder senere...

"Nå finnes det mange mobilelefoner som kan ta bilder på 2-3 MP, men de tar gjerne bilder av dårlig kvalitet med mye støy." Haha, på tide å oppdatere den infoen litt? :)

Ja, burde heller stått:

 

"Nå finnes det mange mobiltelefoner som kan ta bilder på over 10 MP, men de tar bilder av dårlig kvalitet med mye støy" ;)

Endret av Black Star
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg fikk meg et kamera (D5100) i går og testet det litt ut. Har aldri vært borti speilrefleks før, så er en ny verden. Har et spørsmål som kanskje noen her kan svare på.

 

 

Noen av bildene jeg tok ble helt svarte. Hva skyldes det tro? Jeg husker ikke hvilke instillinger jeg haddde, men jeg hadde noen problemer med fokuseringen tror jeg. Var også såpass mørkt at den ville tatt med blits hadde den fått lov til det.

 

Jeg har også prøvd å ta noen bilder, og har endt opp med å ikke få lov til å ta bilde, siden ingenting skjer. Vil tro det har noe med at den ikke finner et fokuspunkt eller noe. Går det an å "ignorere" det? Altså bare få lov til å ta bilde, samme om den har noe å fokusere på eller ei?

Lenke til kommentar

Svarte bilder er på grunn av for høy lukkerhastighet og/eller liten blender og/eller lav ISO. Antageligvis bare høy lukkerhastighet. Last ned en bildeviser som f.eks. Acdsee og se på detaljene til bildene (EXIF), der står informasjon om hvilken lukkerhastighet, blender og ISO du brukte. Når du vet hvordan de tre påvirker hverandre, er det lett å finne ut hva som gikk galt.

 

Angående fokus, du kan bytte til manuell fokus og holde utløserknappen halvveis ned mens du fokuserer. Du vil da få fokusbekreftelse når du "treffer". Det er litt pussig, for D5100 har fokuslys som skal hjelpe med fokusering i dårlig lys. Med mindre du bruker liveview.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Ja, det lyset har jeg sett lyse opp noen ganger.

 

Kan nevne at noen av de gangene hvor jeg ikke får tatt bilde, mener jeg det sto på skjermen "Ikke nok lys". Er også en greie neders til venstre (når man ser igjennom), en sirkel. Har lest i bruksanvisningen at den må lyse. Blinker den får jeg ikke tatt bildet.

 

 

Føler meg dum og ny på dette :p Men er en del av prosessen det, hehe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Kan noen kort forklare meg hva ultra sonic motor er og hva som er effekten av det? (HSM USM.. osv)

Det er en spesiell motokonstruksjon (kjært barn har mange navn) som er rask og stillegående. Den har i tillegg den fordel at du kan dreie på fokusringen i AF modus uten å ødelegge motoren.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 6 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...