Gå til innhold

E18 Drammen - Kristiansand S


Knast

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafje...emark/1.6145224

 

Nok en stor ulykke i dag. Hvorfor skjer det så mange fler ulykker på E18 mellom Drammen og Kristiansand S, og spesielt i Telemark og Vestfold, sammenlignet med f.eks. E6 Svinesund - Lillehammer? (har ingen skikkelige tall. Kan sikkert skaffe om ønskelig, for jeg er ganske sikker ut fra nyhetsdekningen på at det jeg sier stemmer).

 

Dårligere sjåfører, veistandard (tror ikke det i sammenligningen min), flere trafikanter (tror heller ikke forskjellen er stor her i min sammenligning over), andre årsaker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var vel på begynnelsen av 60-tallet at de ble anbefalt at strekningen Oslo- Kristiansand burde bygges ut til firefelts motorvei omgående.

Det var det vel egentlig enighet om. De var bare litt uenige om valg av trassé. Og så har det bare blitt utsatt gang på gang.

"Alle" er enige om at noe bør gjøres og ingen gjør noe. Spesielt strekningen fra larvik og gjennom telemark er det mange ulykker. Og hvert eneste dødsfall grunnet sub-par veiforhold kan vi skylde på udugelige og inkompetente politikere. Hvordan de kan leve med seg selv med så mange liv på samvittigheten er utrolig.

 

mvh telemarking

Lenke til kommentar

Prøvde å finne noen tall nå. Fant ingenting knyttet til veier (bare til fylke/kommune/politidistrikt på ssb), men fant en liste over de 19 "farligste veiene" på Dagsavisens nettsted: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article357611.ece

 

Summert opp får E18 567 skadde og drepte (2/7-08) og E6 656 (samme dato), så her "vinner" E6, men tror ganske sikkert at de bytter plass om man bare ser på antall drepte (*leter litt videre etter tall*).

Lenke til kommentar

Ja det er helt klart at E6 også er en dødsvei. Men det betyr ikke at vi ikke må/skal gjøre noe med e18 også.

Det som er interresant er at det som trenerer utbedringen av både e6 og e18 er en enkelt person. Fru Navarsete.

Det er i hvertfall konsensusen i de kommuner det gjelder.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=193235

http://www.varden.no/article/20080708/ORDETFRITT/790050853

 

Vet det er flere saker om det men fant ikke i farta.

Lenke til kommentar

E18 er helt klart den veien som har mest prekære behovet for en utbygging. Skulle jeg bestemt en prioriteringsliste for utbygging av veier skulle den sett slik ut:

 

1. Motorvei hele E18

2. Motorvei E6 Svinesund-Lillehammer

3. Motorvei E6 Støren-Steinkjer (Trøndelag)

4. Kraftig utbedring av resten av E6, E16, E39, E134 (eventuelt bygge ut E134 som hovedvei mellom øst og vest)

 

Alle andre veiprosjekter med bruer og tunneller til små holmer og bygdesamfunn osv fikk heller vente.

Lenke til kommentar

politikere har sviktet det norske folk i 60 år nå på tide at de gjør noe. sett massiv plan om full utbygging på 5 år trekk en linje og bygg

riv alt som er i veien kommunene kan bygge egen vei in til den store veien om de vill men de kan holde kjeft at den får for langt unda.

 

post-91067-1216432016_thumb.jpg

 

 

hadde vert en godt start

 

sett flere lag på vær strekking en på vær side så 2 i midten som bygge til vær sin side gjør det med alle de 5 strekningene ha de jobbe 24/7 365 dager i året så kommer det fort slutt og tell 50 øringer nå bygg for alle penga vi har nokk

 

 

Nå Slutter de kl 14:00 på Oslo Svinesund seff tar det lang tid da. har også bare en som jobber på skift der.

 

gå til utlandet som USA;Tyskland,Frankrike, Italia de kan bygge vei noe norge ikke veit hva en gang er

Endret av Nightmeare
Lenke til kommentar

Nightmeare - det spørs om vi har nok arbeidsfolk og om det er god økonomi å bygge så fort som du foreslår, 20 år er nok et mer realistisk tidsperspektiv. Jeg tror heller ikke man trenger motorvei på alle de strekningene du foreslår for å ha en god veistandard. Men jeg er enig med hovedprinsippet - veiutbyggingen av hovedveinettet mellom de største byen bør forseres, og det snarest.

Lenke til kommentar
Nightmeare - det spørs om vi har nok arbeidsfolk og om det er god økonomi å bygge så fort som du foreslår, 20 år er nok et mer realistisk tidsperspektiv. Jeg tror heller ikke man trenger motorvei på alle de strekningene du foreslår for å ha en god veistandard. Men jeg er enig med hovedprinsippet - veiutbyggingen av hovedveinettet mellom de største byen bør forseres, og det snarest.

var derfor jeg sa hent hjelp fra utlandet. Som Svetis, Sveits har VELDIG likt som norge masse fjell mange tunneler. de har jo også en god vei og veit hvordan man bygger det

 

 

German_Autobahn_1936_1939.jpg

 

 

Det er Tyskland i 1930 er sån norge er i dag

Endret av Nightmeare
Lenke til kommentar

Jeg synes nå ikke E6-utbyggingen bør stoppe på Lillehammer, den bør i det minste bygges ut til Dombås, da den oppover hele Gudbrandsdalen går rett gjennom en titalls bygdesentrum, og det er ikke veldig representativt for en hovedfartsåre. (Nå kan man jo også stille seg spørsmålet om hvorfor noen gidder å bo i en av de stusslige bygdene oppover Gudbrandsdalen, men det er en annen diskusjon).

Lenke til kommentar
Det var vel på begynnelsen av 60-tallet at de ble anbefalt at strekningen Oslo- Kristiansand burde bygges ut til firefelts motorvei omgående.

Det var det vel egentlig enighet om. De var bare litt uenige om valg av trassé. Og så har det bare blitt utsatt gang på gang.

"Alle" er enige om at noe bør gjøres og ingen gjør noe. Spesielt strekningen fra larvik og gjennom telemark er det mange ulykker. Og hvert eneste dødsfall grunnet sub-par veiforhold kan vi skylde på udugelige og inkompetente politikere. Hvordan de kan leve med seg selv med så mange liv på samvittigheten er utrolig.

 

mvh telemarking

Det har nå vært bygget firefelts motorvei i små bolker på E18 helt siden jeg var en 8-10 år, og kanskje før det også, vestfold er jo mer eller mindre firefelts nå (var ingen som prata om dødsveien i telemark når vestfold var 2-felts....), drammensområdet har blitt helt firefelts, og det er firefelts rundt brevikområdet også.

 

At det ikke gjøres NOE er således feil. Men det bygges kanskje ikke raskt nok heller.

 

Husk på en liten ting L4R5, etter hva jeg kjenner til er dødsulykker forårsaket av høy fart og/eller rus i majoritet framfor de som ikke har slike elementer i seg. Ikke nødvendigvis at de som dør er ruset eller kjørte for fort - men at den som kjørte en av bilene er det. Hadde vi fjerna DET elementet, hadde vi mer enn halvert dødsulykkene i norge i dag, det er min påstand.

Lenke til kommentar
Husk på en liten ting L4R5, etter hva jeg kjenner til er dødsulykker forårsaket av høy fart og/eller rus i majoritet framfor de som ikke har slike elementer i seg. Ikke nødvendigvis at de som dør er ruset eller kjørte for fort - men at den som kjørte en av bilene er det. Hadde vi fjerna DET elementet, hadde vi mer enn halvert dødsulykkene i norge i dag, det er min påstand.

Helt enig. Men all den tid vi ikke kan eliminere dette problemet blir det ikke riktig at det skal gå utover en uskyldig tredjepart om man råkjører. All den tid mye statistikk faktisk viser at man kan få en kraftig nedgang i antall alvorlige ulykker ved å bygge ut overbelastede tofelts veier til motorveier, er det da riktig å la være å gjøre så?

Lenke til kommentar

Et annet problem med den "trinnvise" utbyggingen som pågår er at man ikke får helhetsperspektiv i utbyggingen. Man får fokus på å "pusse opp" den eksisterende veien etappevis, og for hver etappe må man så spare så mye som mulig fordi man faktisk har begrensede midler til rådighet. Det gjør det vanskelig å ha en gjennomgående veistandard, og å ta best mulige trasévalg.

 

På E18 har det kanskje fungert noenlunde, men jeg har sett andre veistrekninger som blir bygd ut etter samme "filosofi", de bærer preg av skiftende og dårlig planlagt standard hele veien.

Lenke til kommentar

Rett nord for Holmestrand er det en slakk sving (ved vannet i retning mot høyre når du kjører mot nord) der det er ubegripelige mange dødsulykker. Det blir påstått at årsaken er narkotika, men det er ikke offisielt bekreftet.

 

Litt lengre nord er det en slakk venstresving i en svak oppoverbakke med nesten like mange dødsulykker som er minst like ubegripelig. Her er det vissnok gjort undersøkelser om det skal være "unormale magnetfelt" som på mystisk vis skal få folk til å ta turen ut i naturen i vanvittig hastighet.

 

Jeg kan ikke se at det kan være andre årsaker enn rus og/eller idioti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...