Gå til innhold

Er jeg den eneste som er fed up av alle skyte-spillene?


Maefteda

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er ekstremt skuffet over at Sony prøver å leke MS og satser massivt på fps spill i stedet for å fokusere på Jrpg's og annet snacks som var med på å sikre dem seieren i forrige konsoll runde.

 

Så hva skal du gjøre?

 

Sitte der å spille skytespill på PS3 og bare sitte å se på alle jrpg'ene som kommer til 360?

Lenke til kommentar

I alle fall lei av 2.verdenskrig, Midtøsten og alien-invasjon nå. Kom opp med noe nytt! FPS som sjanger liker jeg, men da må de komme opp med noe spennende som ikke er gjort hundre ganger før. Synes Live 4 Dead, Far Cry 2 og ikke minst Mirror's Edge viser at man fortsatt kan skille seg ut i FPS-sjangeren med unik setting, grafikk og gameplay.

 

Men må innrømme at grafikkhora i meg fikk lyst på Gears of War 2.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Enig med trådstarter. Man kan umulig si at de fleste FPS spillene som kommer ikke er like; det handler stort sett om å gå fra A til B, og skyte det man kommer over av motstandere. I noen tilfeller kan du kanskje snike deg frem fremfor å gå amok med riflen, men du har som regel aldri noen mulighet til å påvirke historien, løse oppgavene i din egen rekkefølge eller lignende. Her snakker jeg selvsagt om singleplayer delen.

 

Når det er sagt finnes det mange gode FPS spill, og jeg har brukt utallige timer på dem både online og offline, men det er et eller annet med linære spill som gjør at jeg ganske ofte ikke gidder å fullføre dem. Når jeg vet at jeg selv kan påvirke historien gir det meg lyst til å spille videre og ofte også å spille gjennom det flere ganger. Derfor heller jeg mer mot rpg, strategispill og sport/racing-spill i grunn.

Lenke til kommentar
Syns de heller skal lage mer Puzzle-orienterte spill ala Portal :love:

 

Hvis du har en 360 vil du være glad for å vite at Portal: Still Alive er på vei til Xbox Live Arcade :) Litt spesielt at det kommer til XBLA, men satser på at det blir like bra som orginalen. Er ikke sikker på om det bare er ekstra nivåer eller om det blir like stort som selve Portal.

Lenke til kommentar

Er så enig så enig, er gørr lei FPS spill. Nå har jeg aldri likt FPS spill noe særlig men det må da en gang bli nok. Eneste FPS spillet jeg eier er RFoM, liker det ikke men fulgte med ps3 når jeg kjøpte den, det har jeg foresten greid ut sammen med en kompis men syns ikke det var noe særlig. Jeg er veldig glad i bil og sportsspill, og i det siste har jeg fått øynene opp for RPG og GTA 4.

Lenke til kommentar
Pluss at du nevner MGS4 :roll:

Hallo?

mgs 4 passer vel ikke helt inn på lista nei. heller ikke fallout. å kalle alle disse spillene skytespill blir litt feil. klart, jeg er heller ikke noe særlig fan av fps, men å kalle alle spill der man kan skytespill et skytespill blir feil. det som er så gøy med skytespill er jo å spille med andre og med venner.

Endret av Pliskin1987
Lenke til kommentar

Jeg var en stor fan av Wolfenstein 3D og Wolfenstein: Spear of Destiny da de kom, og har ikke tall på hvor mange måneder jeg har spilt i strekk med Doom og en serial-kabel som kanskje/kanskje ikke fungerte avhengig av humøret dens. :p Problemet er at selv den dag i dag spiller vi stort sett samme spill. Hva er egentlig forskjellen på Wolfenstein 3D og Crysis om man tar bort det tekniske som grafikk og fysikk? Litt forskjellige våpen, litt bedre AI og... vel... hva annet?

 

Men FPS er slettes ikke den eneste sjangeren som lider slik. Hva er forskjellen på Dune 2 og Command & Conquer 3? Det ene skapte RTS sjangeren, det andre er relativt nytt. Likevel er de i bunn og grunn samme spill, selv om jeg syntes Dune 2 faktisk var mye bedre på grunn av sandormene. Her bygger du en diger hær, angriper fienden og blir spist av en sandorm? Hmpf. Morsomt når det skjer med AIen, lite morsomt når det skjer med deg. :)

 

RPG'er? Mye av det samme. Deng løs på fiender, blir litt sterkere, deng løs på farligere fiender, bli enda litt sterkere, deng løs på enda farligere fiender og håp det snart er over.

 

Hvorfor er det så som våger gjøre nye nytt? Jeg er lei repriser. :(

Lenke til kommentar

To av titlene av titlene du nevner er i grunn ikke FPS.

-Fallout 3 og Metal Gear Solid 4 er nå i bunn og grunn ikke i kategorien skytespill vil jeg si. Fallout serien er rollespill, og Metal Gear er stealth med muligheter for å brase igjennom. Bioshock ser jeg egentlig heller ikke på som en typisk FPS. Der er historien i fokus, og det er den som driver spillet, ikke geværet.

 

 

Ellers kan jeg vel nevne de titlene jeg allerede har, og har lyst på siden du spurte om det?

Første lista her er de jeg allerede har, og andre lista er de jeg ser frem til elelr har planer om å kjøpe i fremtiden.

 

 

Gears of War

Halo 3

Call of Duty 4

Tom Clancy's Raibow Six Vegas 2

Unreal Tournament 3

Battlefield: Bad Company

Half Life 2 + Episode 1 og 2

Lost planet

Bioshock

Battlefield 2

Call of Duty 3

Dark Sector

Army of Two

 

 

Killzone 2

Gears of War 2

Resistance 2

Turok

Brothers in Arms

Far Cry 2

Call of Juares

Alan Wake

Killzone 2

+++

 

 

Så som du ser så er det mange spill jeg både har, og vil ha.

 

 

Du sier at du er lei av alle skytespillene som er helt like. Det sier du før du lister opp en del spill. Kan du peke på likheten i Call of Huares, Gears of War, Far Cry, Call of Duty og Resistance utenom at alle er FPS? Om du ikke kan det så kan vel jeg peke på FInal Fantasy 1-13 og si at alle er like fordi de er JRPG.

 

At du ikke har noen interesse for FPS er din sak, men det finnes store forskjeller mellom spillene. Det vil vel være blandt grunnene til at noen spill blir spilt bare av få, og noen andre blir spilt av flere millioner?

 

 

Selv er det ikke kun FPS som fenger meg, er en trofast fan av RPG, JRPG, RTS, osv også. Sorry for bruken av forkortelser, men ordene er så lange. Så som du ser er jeg ingen amerikanisert drone som bare liker å sprenge ting, jeg påstår heller ikke at du har antydet det. I'm just saying.

 

Men jeg liker spill som kan gi meg litt kuler og krutt, og eksplosiv action, på akkurat samme måte som du sannsynligvis liker spill med en bevegende historie og gode dialoger.

 

 

Poenget mitt er vel det at spill er som oftest ganske lagt fra hverandre selv om de ligger i samme sjanger. Om jeg sier at Baldurs Gate og Final Fantasy VII er like, så vil jeg si det er på likt grunnlag som når du kaller alle skytespill like.

Lenke til kommentar
Du sier at du er lei av alle skytespillene som er helt like. Det sier du før du lister opp en del spill. Kan du peke på likheten i Call of Huares, Gears of War, Far Cry, Call of Duty og Resistance utenom at alle er FPS?

 

Ja likheten er slående synes jeg. Du går fra A til B og skyter det du kommer over, uten på noen som helst måte å kunne påvirke historien. Du vet at det du opplever er det samme som alle andre som har spilt det spillet også opplever, på samme måte som om du ser en film. I et spill er du kanskje en cowboy, i et annet en løytnant i den amerikanske hæren, og i det tredje en genmodifisert ubersoldat fra et fremtidig fiktiv menneskestormakt, men du kan ikke unngå å se poenget mitt i at gameplayet som regel er det samme.

 

I et strategispill f.eks vil mulighetene som kan utfolde seg være uendelige. I et rpg kan du ha omtrent ubegrenset frihet. I et bilspill en hel haug med valg av biler, oppgraderinger osv. Ser du hvor jeg vil hen?

Lenke til kommentar
Ja likheten er slående synes jeg. Du går fra A til B og skyter det du kommer over, uten på noen som helst måte å kunne påvirke historien. Du vet at det du opplever er det samme som alle andre som har spilt det spillet også opplever, på samme måte som om du ser en film. I et spill er du kanskje en cowboy, i et annet en løytnant i den amerikanske hæren, og i det tredje en genmodifisert ubersoldat fra et fremtidig fiktiv menneskestormakt, men du kan ikke unngå å se poenget mitt i at gameplayet som regel er det samme.

Er det noe forskjellig i f.eks Final Fantasy serien?

 

Historiene er ikke mulig å påvirke, og eneste forskjellen på de er jo nettop hva slags person du spiller. I den ene er du en eks Soldier-soldat, i det andre er du en liten gutt, og i det neste er du en annen.

 

Du kan jo ikke si at forskjellene her er enorme heller?

 

Skytespill er nok like varierte som RPG og JRPG, men de forskjellige sjangrene er nettop det, forskjellig sjangre. Og det som er så fint med sjangre er at om man ikke liker en, så finner man en annen.

 

 

Er jeg den eneste som er fed up av alle skyte-spillene?
Du er nok ikke den eneste, men dere er nok i mindretall.

Om det har noe å si for diskusjonen er er et veldig annet spørsmål.

 

 

I et strategispill f.eks vil mulighetene som kan utfolde seg være uendelige. I et rpg kan du ha omtrent ubegrenset frihet. I et bilspill en hel haug med valg av biler, oppgraderinger osv. Ser du hvor jeg vil hen?
Og i noen skytespill som bl.a Far Cry har du jo enorme landområder du kan bevege deg i. I spill som Metal Gears Solid 4 og Call of Duty 4 kan du tille inn på VELDIG mye rart. I bl.annet Bioshock har du forskjellige slutter, basert på valgene dine.

 

Jeg ser hva du mener, men ser ikke hvorfor du ikke ser det samme på andre siden av sjanger-gjerdet.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar
Er det noe forskjellig i f.eks Final Fantasy serien?

 

Vel for min del er rpgs og jrpgs to forskjellige ting. FF er et jrpg og dermed er det helt riktig som du sier, at valgfrihet, historietvister osv. omtrent er ikke eksisterende.

 

 

Og i noen skytespill som bl.a Far Cry har du jo enorme landområder du kan bevege deg i. I spill som Metal Gears Solid 4 og Call of Duty 4 kan du tille inn på VELDIG mye rart. I bl.annet Bioshock har du forskjellige slutter, basert på valgene dine.

 

Jeg ser hva du mener, men ser ikke hvorfor du ikke ser det samme på andre siden av sjanger-gjerdet.

 

Vet godt at det finnes flust av likheter i alle sjangre, poenget mitt var bare at jeg godt kan forstå at folk begynner å bli lei av World War II part 89: Attack of Normandie for 47ende gang osv.

Lenke til kommentar

Men nå finnes det jo en drøss av forskjellige skytespill, akkurat som ved rollespill.

 

JRPG er ofte litt snevre, det er ofte singleplayer-delen i spill som Call of Duty serien også. Men om du ser på spill som Crysis så er det muligheter for ett hav av taktikker, da der ligger hele spillverdnen for dine føtter.

 

At selve historien i skytespill ofte er litt trangere enn i store RPG er vel fordi mange skytespill bygger på episoder nå til dags. Det gjør ikke f.eks Elder Scrolls serien, og åpner derfor for så mye mer, selv om det ikke er noen "alternative slutter" i noen Elderscrolls spill heller. Utfallet er det du selv vil det skal være.

 

Når det kommer til skytespill som kommer i episoder (spill1, spill2 osv) kan ikke dette skje, av den enkle grunn at det neste spillet ikke kan starte uten å vite hvor spilleren avsluttet det forrige. Blir litt feil å starte spill nr2 med atomkrig hvis man i spill nr1 avverget atomkrig. See?

 

 

Grunnen til at mange skytespill har en litt kortere og ikke fullt så ekspansiv historie er rett og slett fordi dagens skytespill er episodebaserte, og legger mye mer vekt på Multiplayer.

 

Du kan jo si at utviklere burde putte en ordentlig historie bak spillet sitt, men hvor mange actionfilmer der ute er det som har god historie sammenlignet med eventyr og adventure filmer? Tenker da på filmer som 300, Transformers, Rambo, Die Hard, James Bond osv kontra Ringenes Herre, Harry Potter og så videre. Blir det samme.

Lenke til kommentar

Klart jeg skjønner at FPS er populært og er en ganske enkel sjanger å lage bra spill til. Jeg er heller ikke så veldig imot FPS-spill som det føles ut som fra denne tråden. MGS som ikke er så veldige mye basert på skyting er et spill jeg elsker selv. Halo 3 som veldig lett kan karakteriseres som FPS spiller jeg gjerne om jeg er på besøk hos noen som har Xbox 360. Call of Duty har jeg spilt flere tidligere versjoner av, og jeg vil tro at jeg vil like CoD 4 like mye som jeg har likt de tidligere spillene i serien.

 

Meningen med tråden var egentlig å drøfte hvorfor det nesten bare har vært FPS som har blitt presentert av de store spillutviklerene. Alt for mange skytespill etter min smak hvertfall. Jeg blir hvertfall skuffet av Sony som i lengre tid har drevet på med en stor variasjon i hvilke spill som lages. Jeg husker tilbake til PS1 og PS2 med platformspill som Crash Bandicoot, Spyro the Dragon, Jak and Daxter og Ratchet & Clank. Tidligere har jo faktisk ikke spill vært så veldig mye preget av skytespill. Men nå som next-gen er her er alle storsatsningene skytespill!

 

Det er her Nintendo har vært en suksess. Mange varierte, gode, eksklusive spill. Mario, Zelda, Mario Kart, SSBB og Metroid er ganske forskjellige og gode spill. Selv er jeg eier av både Wii og PS3, men om Sony velger å fortsette å satse på skytespill hele tiden, vil jeg tippe at den vil støve ned ganske fort. Jeg synes fortsatt at det bør lages gode skytespill og jeg kommer til å kjøpe noen av dem. Jeg håper bare at spillmarkedet vil bli mer variert, så jeg kan variere hva slags spill jeg spiller, så det ikke blir så kjedelig i lengden.

Lenke til kommentar

Det er vel fordi i starten måtte de finne ut hvilke sjangre som solgte best.

Når har det vist seg at skytespill selger best.

 

Er enig med deg også, ikke glem det. Det er alt for lite spill som gjør noe annet enn skyting. Little Big Planet er jo fantastisk, Banjo Kazooie kommer, (Lips, singstar og rock/guitar hero 1-16). Det er for få av disse type spill det skal j eg være enig i.

 

Bilspill er det derimot flust av, samme gjelder de fleste sporter og det er fremdeles en del rollespill der ute og som kommer.

 

Er ikke 100% sikker på hvor jeg vil med dette innlegget egentlig, men jeg sier nå iallefall at det finnes så mye anet enn skytespill. At det kunne vært mer er jeg enig i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...